Inlägg från: Anonym (Krav komvux CSN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

När jag söker runt lite på nätet finner jag hela aktivitetsersättningen dras in om man börjar att studera. Vidare läser jag att eftersom jag inte har jobbat tidigare med lön har jag inte rätt till SGI och sjukpenning kan jag då alltså inte få. Sjukersättning har samma regler om studier, alltså att hela dras in även om man bara studerar låt säga 1%.

Då verkar bara studiestartsstöd och studiemedel finnas kvar. Studiestartsstöd har som sagt regler om att man måste vara inskriven på AF idag 6 månader och efter årsskiftet 3 månader. Om man verkligen får vara inskriven på AF samtidigt som man har ett lönearbete vet jag inte.

När det kommer till studiemedel så kan man få 100% studiemedel för deltidsstudier om man inte klarar av att studera heltid pga nedsättning eller sjukdom.

Så det enda jag kan göra är att ta studielån verkar det som.

Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 00:51:12 följande:

Någon som känner till hur det blev med detta förslaget? Jag vet inte hur gammal artikeln är eftersom det inte står något datum när texten skrevs.

www.sfs.se/nyheter/vissa-studenter-kan-fa-ratt-till-deltidssjukskrivning

Här fanns visst något liknande som var daterat till 2016. Någon som vet om detta har blivit verklighet?

"Denna promemoria har utarbetats av en arbetsgrupp bestående av tjänstemän från Socialdepartementet. Arbetsgruppen har haft i uppgift att se över möjligheterna för långtidssjuka att prova arbete eller studera en tid med bibehållen sjukersättning och att ta fram vissa förslag som ger bättre möjligheter för unga med funktionsnedsättning eller sjukdom att komma i arbete. Promemorian innehåller förslag om ändringar i socialförsäkringsbalken."

Källa: www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/departementsserien/mer-tydlighet-och-aktivitet-i-sjuk-och_H4B45/html

Sharper skrev 2018-09-05 07:07:26 följande:

För studier på komvux är det max 2 år man kan få csn för. Oberoende på studietakt, det är antal veckor som räknas :)

CSN för gymnasiestudier på Komvux betalas ut i max 120 veckor vilken blir 27.5 månader. Er läsår ligger på 10 mån. Då blir det alltså cirka 3 år om man inte studerar på sommaren. Skulle man läsa gymnasiet på sommare också så blir det ju samma antal veckor som man har rätt till CSN men och då blir man ju dessutom färdig med Komvux fortare än 3 år.
    Sharper skrev 2018-09-05 07:07:26 följande:

För studier på komvux är det max 2 år man kan få csn för. Oberoende på studietakt, det är antal veckor som räknas :)

120 veckor blir förresten 2.7 år. Troligtvis är stydiemedlets längd tänkt att vara samma som en normal komvuxutbildning.
    Sharper skrev 2018-09-05 09:13:31 följande:

Man får inte några pengar* ska de vara i slutet. Och sen är antalet veckor oavsett hur mycket du studerar. Studerar du tex 50% i 3 år har du förbrukat alla dina veckor med studiemedel men har gått klart enbart halva utbildningen om man läser en 3-årsutbildbing på heltid.

För mig blir det 120 veckor eftersom jag saknar gymnasieutbildning.

Studerar man 50% i en månad räknas väl det som 2 veckor heltid? Så alltså 50% bör ju bli 240 veckor, eller har jag fel?
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 13:22:35 följande:

Nej, det kan du inte. Jag vet inte varför det är så, det är ett skitdåligt politiskt beslut. Du får JOBBA 50% men du får INTE STUDERA 50%. Det spelar ingen roll vad du gör eller vilka papper du har det är såhär det fungerar. Vill du jobba kan du göra det imorgon du behöver inget läkarintyg för det, hittar du jobbet själv behöver du bara meddela FK att du vill pausa ersättningen på 50%. Du kan få CSN men blir av med hela aktivitetsersättningen så du kommer inte klara sig ekonomiskt.

Vill du jobba 50% får du jobba 4 timmar om dagen 5 dagar i veckan, du får inte lägga upp det på något annat sätt. (Nej, det spelar ingen roll om du har läkarintyg mm reglerna är såhär)

Låter ju helt sjukt att det är så. Tänk om man mår bättre av att jobba färre dagar istället? Jag förstår att busschaufförer eller butiksbiträden behövs varje dag inte kan slå ihop två halvdagar till en heldag och göra samma jobb en dag. Även städerskor är det svårt att göra så med. Men man bör ju få komma överens om arbetstiderna arbetstagare och arbetsgivare emellan kan man tycka.

Vad händer om man studerar utan att meddela FK kan de upptäcka det på något vis och dra in/kräva återbetalning av bidrag?
    Sharper skrev 2018-09-05 14:17:12 följande:

Nej så är det inte.

Så du menar att om man tar längre tid på sig att studera får man inte CSN för hela perioden utan tvingas studera ännu lägre takt och jobba samtidigt?

Någon som har några tips på hur man skulle kunna få ekonomin att gå ihop när man studerar om man inte orkar jobba/studera heltid?

Jag fick för mig att om man studerar 50% låt säga 40 veckor istället för 20 räknas det om och blir 20 veckor ändå. Tänker jag fel och vem har rätt här?

Svar på tråden Krav komvux CSN