Krav komvux CSN
Tar du CSN på mindre studietakt så varar veckorna längre .
Tar du CSN på mindre studietakt så varar veckorna längre .
Jag glömde svara på hur de får veta det, de får de inte om de inte ringer till den skolan du pluggar på och frågar om du pluggar där. Den enda orsaken till att de skulle göra det är om någon anmäler dig vilket du lätt kan undvika genom att ljuga och säga att du får aktivitetsersättning på deltid om någon frågar dig.
Jag håller med, det är helt världsfrånvänt för det går inte att hitta ett jobb med de tiderna. Politikerna gör vad de kan för att det ska vara så svårt så möjligt att ta sig in på arbetsmarknaden
Du kan få läsa en kurs och ha kvar hela aktivitetsersättningen, är det bara en kurs brukar det inte vara några konstigheter. Om du pluggar i alla fall kan du i absolut värsta fall bli återbetalningsskyldig för bidragen du fått flera månader tillbaka i tiden så blir du polisanmäld för bidragsbrott, du blir givetvis av med hela ersättningen också.
Förresten om man ska följa alla lagar och regler och endast studera en kurs i taget för att få behålla aktivitetsersättningen så skulle det ju ta evigheter att bli färdig med gymnasiet.
Men hur ska jag kunna veta vem som är insatt i reglerna eller inte?
Dessutom menade jag såklart om jag har ett läkarintyg som styrker att jag bara kan jobba deltid och då söker ett sådant jobb. När jag sedan har aktivitetsersättning på deltid och jobbar deltid undrar jag om det skulle vara möjligt att ersätta arbetet deltid med studier och få behålla aktivitetsersättningen, skulle detta fungera enligt alla regler och lagar som finns?
Bilden kom inte med men här är länken www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/studera_med_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/aktivitetsersattning
Vad det gäller vilande aktivitetsersättning så hjälper det ju inte mig så mycket i och med att jag då blir utan pengar och tvingas leva på csn. Och om studierna misslyckas är jag ändå för gammal för att efter 6 månader kunna återuppta aktivitetsersättningen. Alltså om jag skulle pausa och börja studera efter årsskiftet. Jag fyller ju liksom 30 i juni.
Men om vi nu säger att jag skulle börja studera i jan utan att någonsin ha haft ett lönearbete. Studierna skulle skita sig och jag vill ansöka om sjukersättning skulle jag bli beviljad det då tro?
Ts
Tycker du börjar i fel ända, kring eventuellt misslyckande och detaljregler runt krångliga upplägg.
Börja i andra änden. Vad vill du göra om fem år och sen trettio år framåt ? Vad vill du jobba med? Hur ska du nå dit?
Ts
Tycker du börjar i fel ända, kring eventuellt misslyckande och detaljregler runt krångliga upplägg.
Börja i andra änden. Vad vill du göra om fem år och sen trettio år framåt ? Vad vill du jobba med? Hur ska du nå dit?