Inlägg från: Anonym (Krav komvux CSN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Tiina87 skrev 2018-09-05 18:04:22 följande:

Tar du CSN på mindre studietakt så varar veckorna längre .

Men om man studerar säg deltid och av särskilda skäl ändå får ut för heltid gäller samma sak då? Eller räknas det som heltid då?
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 18:35:58 följande:

Jag glömde svara på hur de får veta det, de får de inte om de inte ringer till den skolan du pluggar på och frågar om du pluggar där. Den enda orsaken till att de skulle göra det är om någon anmäler dig vilket du lätt kan undvika genom att ljuga och säga att du får aktivitetsersättning på deltid om någon frågar dig.

Men om personen ifråga är insatt i hur sjukförsäkringssystemet fungerar blir det kanske svårare att ljuga. Bättre kanske att säga att jag lever på CSN.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 18:34:04 följande:

Jag håller med, det är helt världsfrånvänt för det går inte att hitta ett jobb med de tiderna. Politikerna gör vad de kan för att det ska vara så svårt så möjligt att ta sig in på arbetsmarknaden

Du kan få läsa en kurs och ha kvar hela aktivitetsersättningen, är det bara en kurs brukar det inte vara några konstigheter. Om du pluggar i alla fall kan du i absolut värsta fall bli återbetalningsskyldig för bidragen du fått flera månader tillbaka i tiden så blir du polisanmäld för bidragsbrott, du blir givetvis av med hela ersättningen också.

Förresten om man ska följa alla lagar och regler och endast studera en kurs i taget för att få behålla aktivitetsersättningen så skulle det ju ta evigheter att bli färdig med gymnasiet.
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 19:17:15 följande:
    Om personen är insatt kommer de snabbt förstå att du inte bara kan leva på CSN i din studietakt. Dessutom får man plugga halvtid om man inte behöver pausa bidraget, dvs har man aktivitetsersättning på deltid från början kan man plugga samtidigt, det är bara om man har haft det på heltid om man inte får det. Det känns som politikerna har slagit tärning om de här reglerna.
    Anonym (Krav komvux CSN) skrev 2018-09-05 18:49:16 följande:

Förresten om man ska följa alla lagar och regler och endast studera en kurs i taget för att få behålla aktivitetsersättningen så skulle det ju ta evigheter att bli färdig med gymnasiet.

Meningen är ju att man bara ska ha aktivitetsersättning om man inte klarar av att jobba eller plugga, men en kurs kan vara bra att börja med för du vet inte vad du klarar och behöver komma tillbaka långsamt.
    Men om jag först får ett deltidsarbete kan jag då sluta där för att sedan studera deltid med bibehållen aktivitetsersättning, är det det du försöker säga?
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 21:26:50 följande:
    Nej, det kan du inte, för du har aktivitetsersättning på 100% nu och det kan inget ändra på men det vet ju inte alla andra så du kan lugnt ljuga och säga att du bara har det på deltid utan att någon som är insatt i reglerna förstår att du ljuger.
    Men hur ska jag kunna veta vem som är insatt i reglerna eller inte?
    Glinda från Oz skrev 2018-09-05 21:26:50 följande:
    Nej, det kan du inte, för du har aktivitetsersättning på 100% nu och det kan inget ändra på men det vet ju inte alla andra så du kan lugnt ljuga och säga att du bara har det på deltid utan att någon som är insatt i reglerna förstår att du ljuger.

Men hur ska jag kunna veta vem som är insatt i reglerna eller inte?
    Dessutom menade jag såklart om jag har ett läkarintyg som styrker att jag bara kan jobba deltid och då söker ett sådant jobb. När jag sedan har aktivitetsersättning på deltid och jobbar deltid undrar jag om det skulle vara möjligt att ersätta arbetet deltid med studier och få behålla aktivitetsersättningen, skulle detta fungera enligt alla regler och lagar som finns?

Tiina87 skrev 2018-09-05 23:54:43 följande:

Bilden kom inte med men här är länken www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/studera_med_sjuk-_eller_aktivitetsersattning/aktivitetsersattning

Men kan man jobba deltid och ha antingen aktivitets- eller sjukersättning resten av tiden?

J

ust nu är jag ju på en daglig verksamhet ett par dagar i veckan. Det kan jag göra samtidigt som full aktivitetsersättnung. Planen är att efter årsskiftet ska jag skrivas in hos AF samtidigt upphör ju min aktivitetsersättning. Kan jag då få aktivitetsersättning heltid/deltid samtidigt som jag är inskriven hos AF och söker jobb/praktik/arbetsträning deltid?

Sen är bara frågan hur sjutton jag ska få FK att bevilja ny aktivitetsersättning. Nu fick jag ju beviljat mellan aug-dec på nåder men det var verkligen på nåder vill jag understryka.

Om jag inte blir beviljad någon form av deltidssjukskrivning så kan jag ju inte börja studera utan att söka fullt CSN. Man får ju inte ha försörjningsstöd deltid samtidigt som man studerar deltid.

Vad det gäller vilande aktivitetsersättning så hjälper det ju inte mig så mycket i och med att jag då blir utan pengar och tvingas leva på csn. Och om studierna misslyckas är jag ändå för gammal för att efter 6 månader kunna återuppta aktivitetsersättningen. Alltså om jag skulle pausa och börja studera efter årsskiftet. Jag fyller ju liksom 30 i juni.

Men om vi nu säger att jag skulle börja studera i jan utan att någonsin ha haft ett lönearbete. Studierna skulle skita sig och jag vill ansöka om sjukersättning skulle jag bli beviljad det då tro?

Kjell2 skrev 2018-09-06 06:55:57 följande:

Ts

Tycker du börjar i fel ända, kring eventuellt misslyckande och detaljregler runt krångliga upplägg.

Börja i andra änden. Vad vill du göra om fem år och sen trettio år framåt ? Vad vill du jobba med? Hur ska du nå dit?

Ja men jag vet ju inte vad jag vill jobba med. Är det då inte bättre att välja den utbildning jag tycker verkar mest intressant och sedan ta de jobb man kan få med den typen av utbildning. Självklart är jag ju inte helt borta när det kommer till vilken typ av utbildning som ger vilken typ av jobb. Eller rättare sagt jag har koll på ett ungefär vilken kategori av jobb utbildningarna kan leda fram till men inte exakt yrken, arbetsuppgifter osv. i detalj.

Om fem år kanske jag då antingen har ett jobb eller fortsätter att studera antingen gymnasiet (om det har dragit ut på tiden) eller någon form av högre utbildning.
    Kjell2 skrev 2018-09-06 06:55:57 följande:

Ts

Tycker du börjar i fel ända, kring eventuellt misslyckande och detaljregler runt krångliga upplägg.

Börja i andra änden. Vad vill du göra om fem år och sen trettio år framåt ? Vad vill du jobba med? Hur ska du nå dit?

Förresten oftast brukar jag bara planera max ett år frammåt i den. Jag vet ju inte hur det blir med inkomst och hur mycket jag kommer orka att studera, alltså i vilken takt .
Svar på tråden Krav komvux CSN