Inlägg från: Anonym (Krav komvux CSN) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Krav komvux CSN)

Krav komvux CSN

Kjell2 skrev 2018-09-08 18:56:14 följande:
    Bara att avvakta då. Under tiden kan det vara bra att reda ut vad du behver läsa för kurser för att få allmän behörighet och gymnasieexamen.

Du kan också börja söka jobb för att se ditt värde på arbetsmarknaden. Är det tvärstopp blir det svårt att kombinera studier med jobb.
    Fast extra jobb kanske är lättare att få än heltidsjobb? Dessutom är tanken att jag ska få någon typ av lönebidragsanställning senare under nästa år.
    Kjell2 skrev 2018-09-08 19:20:46 följande:

Testa och sök extrajobbb nu.

Så vad väljer du lönebidragsjobb eller studier?

Men får jag ett arbete blir det kanske lättare att få jobba extra där samtidigt som jag studerar om jag nu skulle orka det.
    Anonym (X) skrev 2018-09-08 21:00:39 följande:

Vad har du jobbat med tidigare? Har du jobbat heltid, och hur många är har du gjort det?

Är det nåt du kan få timmar på för att hjälpa upp ekonomin?

Jag har aldrig jobbat tidigare det är det som är problemet.
    Anonym (X) skrev 2018-09-08 23:55:06 följande:
    Ajdå, tänkte att det kanske fanns några kontakter att utnyttja för deltid...
    Varför har du aldrig jobbat? Att varken ha jobbat eller pluggat när man är nästan 30 är ju lite ovanligt.
    Ja men nu är det som det är och man får göra det bästa av situationen. Därav kanske det blir svårare  för mig att få jobb senare om jag väntar med att skaffar jobb nu och hoppar på att plugga först. Då om jag pluggar deltid kanske jag blir färdig med gymnasiet när jag är 33-34. Kanske är det ännu svårare för mig att få ett arbete då än nu trotts att jag vi det laget kommer att ha en gymnasieutbildning. Jag bara spekulerar.
    Anonym (J) skrev 2018-09-09 00:58:58 följande:
    Fast jag tror att studier lönar sig då det skulle vara extremt svårt för dig att skaffa ett jobb när du är 30 år och har noll studier samt noll arbetslivserfarenhet. McDonald?s kanske anställer dig (de brukar dock vilja se att man går/gått på gymnasiet). Se det inte som en dålig grej. Det är en grym arbetslivserfarenhet! Men stressigt och krävande.

Jag tycker du ska studera först så du har en grund som kan hjälpa dig framåt.

Vad anser de att en gymnasieutbildning skulle ha för nytta i arbetet hos dem? Om jag ska vara ärlig så är det inget jobb som skulle passa mig utan jag skulle nog rätt snabbt bli bored-out samt inte klara av stressen.

sverigesradio.se/sida/avsnitt/902714

Anonym (J) skrev 2018-09-09 06:06:48 följande:

Det handlar om att du ska anses vara allmänbildad. Du är i 9/10 av fallen inte intressant för en arbetsgivare om du inte läst gymnasiet (behöver inte betyda gymnasieexamen). Varför inte gå en yrkeslinje och få en titel på köpet? Dessa linjer är oftast enkla att gå på Komvux. Enklare än en högskoleförberedande SAM-linje iallafall (eller liknande).

Men det stämmer. Du är velig och det känns som om tipsen vi ger dig som är mycket realistiska och konkreta går in i ett öra och ut genom det andra för att avfärdas. Du har tyvärr inte så mycket alternativ mer än det vi berättat för dig nu. Lycka till! :)

Allmänbildad kan man vara även utan utbildningar. Dock förstår jag hur arbetsgivare tänker och ser på saken. Min allmänbildning är det nog ung större fel på. Om jag ska ta ett exempel så är det oftast jag som kan svaren på de flesta frågorna när det är frågesport på tv samtidigt som de andra sitter som levande frågetecken.

Och även om det kanske inte ser ut så så tar jag faktiskt till mig av det som skrivs till mig här inne på FL. Men det kan hända att nya frågor upppstår eller att jag ibland känner att jag vill ha mer än ett svar/en åsikt på samma fråga.
    Kjell2 skrev 2018-09-09 08:22:25 följande:

En gymnasieexamen är också ett tecken på förmågan att lära sig, kunna jobba mot ett mål, klara saker, sköta uppdrag.

Om olika typer av enkla jobb inte passar dig blir valet lätt, plugga. För utan gymnasiet lär det bli det, påhugg inom service, vård, städ. Osäker inkomst, dåliga arbetstider mm

Fast bara för att man inte har genomfört gymnasiet betyder inte det per automatik att man inte har förmågan eller viljan att lära sig saker.
    Kjell2 skrev 2018-09-09 09:44:12 följande:

Nej, men genom att slutföra gymnasiet har du någon form av bevis på det till en arbetsgivare.

Fast bevis kan man man ju kanske skaffa sig på andra håll också. Dock säger jag inte att jag inte ska läsa in gymnasiet utan tvärtom det är det jag vill göra.
    Kjell2 skrev 2018-09-09 09:56:04 följande:

I så fall borde du utan problem klara gymnasiet på heltid.

Klara gymnasiet, möjligtvis ja. På heltid, troligtvis inte.
    Anonym (J) skrev 2018-09-09 11:37:58 följande:

Fast det har ju arbetsgivaren ingen aning om och när han då frågar om betyg, gymnasiebetyg, har du ingenting att ge och då kommer du bli bortprioriterad.

Ja jag vet. Därför vill jag plugga.
Svar på tråden Krav komvux CSN