• Madida

Hjälp mig välja stavmixer!?!

Ska köpa en ny stavmixer (eller kanske blender) men vet verkligen inte vilken.

Den ska användas till att göra puré/mos till bebis. Oftast ganska små mängder. Och så ska jag göra smoothies till ett lite större barn och oss vuxna.

Vad ska vi köpa? Stavmixer eller blender? Antar stavmixer.

Vilken? Finns så många olika och vill verkligen inte betala en massa. Hade varit glad om jag hittade en för under 500 kr. Men vill att den ska vara bra.

Verkligen tacksam för hjälp :)

I'm not bossy. I just have better ideas than you
  • Svar på tråden Hjälp mig välja stavmixer!?!
  • Madida

Här måste ju finnas någon som har nåt tips till mig? :)

• Madida
    Kjell2 skrev 2018-09-05 10:41:54 följande:

Ta någon billig. Finns massor för under 200 kr

Men jag vill inte att den ska gå sönder efter tredje användningen. Inte heller vill jag betala 1500-2500. Har sett ett antal plastiga grejer för 99 kr men det känns som att en sån kommer gå sönder direkt
  • Kjell2
    Madida skrev 2018-09-05 12:30:42 följande:

Men jag vill inte att den ska gå sönder efter tredje användningen. Inte heller vill jag betala 1500-2500. Har sett ett antal plastiga grejer för 99 kr men det känns som att en sån kommer gå sönder direkt

Har kört billig i många år utan problem
  • Madida
    Kjell2 skrev 2018-09-05 13:05:03 följande:

Har kört billig i många år utan problem

Då får jag testa helt enkelt :)
  • BossHoss
    Madida skrev 2018-09-04 22:17:46 följande:

Verkligen tacksam för hjälp :)

Köp en billig och önska dig sedan en kitchenaid stavmixer set i julklapp, lite dyrare massor med grejor och bra kvalite

Frugan älskar sin
  • Madida
    BossHoss skrev 2018-09-05 13:47:51 följande:

Köp en billig och önska dig sedan en kitchenaid stavmixer set i julklapp, lite dyrare massor med grejor och bra kvalite

Frugan älskar sin

Smart idé!
  • nnnnnnnn

Tycker att det är smart med mixerburk, lätt att hacka nötter mm. faktiskt väldigt användbar!
    När vi skulle köpa ny, för 10 år sedan., så hade jag sett ut en som verkade bra och när jag kom till affären så hade de samma stavmixer som jag valt ut, till reapris med mixerburk så jag tog den för den var billigare än bara stavmixern. Trodde inte jag skulle använda burken, men det har jag verkligen gjort under dessa 10 år. Och grejorna håller än!

Letade efter något liknande, under 500 kr och hittade denna:

www.mediamarkt.se/sv/product/_wilfa-sm-1fp-stavmixer-1071521.html

Den har 1 fördel till - stark motor! Det spelar väldigt stor roll, om mixern orkar med större bitar eller ej.
    Vet ej hur just detta märke är, men det ser lovande ut.

• BossHoss
    Madida skrev 2018-09-05 21:27:17 följande:
    Smart idé!
    OCH din kille (eller partner eller föräldrar osv) får en bra julklapp att köpa till dig

Win Win
  • LakritsMatte
    nnnnnnnn skrev 2018-09-05 22:44:21 följande:

Tycker att det är smart med mixerburk, lätt att hacka nötter mm. faktiskt väldigt användbar!

När vi skulle köpa ny, för 10 år sedan., så hade jag sett ut en som verkade bra och när jag kom till affären så hade de samma stavmixer som jag valt ut, till reapris med mixerburk så jag tog den för den var billigare än bara stavmixern. Trodde inte jag skulle använda burken, men det har jag verkligen gjort under dessa 10 år. Och grejorna håller än!

Letade efter något liknande, under 500 kr och hittade denna:

www.mediamarkt.se/sv/product/_wilfa-sm-1fp-stavmixer-1071521.html

Den har 1 fördel till - stark motor! Det spelar väldigt stor roll, om mixern orkar med större bitar eller ej.

Vet ej hur just detta märke är, men det ser lovande ut.

Det här är ett bra tips, mixerburken är ovärderlig till barnmaten! Och metall är bättre än plast eftersom plast kan bli repigt och missfärgat. Kjell o co har rea på en nu som jag tror är bra, vi har flera köksprylar från Rubicson och är mycket nöjda med dom.

www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/kokstillbehor/koksutrustning/rubicson-stavmixer-p48833&gclsrc=aw.ds

Slösa inte pengar på nån dyr märkesvariant, du kommer ändå inte ha den framme och skryta med så spelar ju ingen roll ärligt talat. I så fall ska du önska dig en bra köksassistent till framtidens alla bullbak osv! (och skippa kitchenaid, de är snygga men har kass motor och kostar dubbelt upp mot en bättre apparat som Electrolux assistent)
  • BossHoss
    LakritsMatte skrev 2018-09-06 07:46:00 följande:
    Slösa inte pengar på nån dyr märkesvariant, du kommer ändå inte ha den framme och skryta med så spelar ju ingen roll ärligt talat. I så fall ska du önska dig en bra köksassistent till framtidens alla bullbak osv! (och skippa kitchenaid, de är snygga men har kass motor och kostar dubbelt upp mot en bättre apparat som Electrolux assistent)
    Är det därför alla bakprogram och kockar ofta använder Kitchenaid. 

Och för att helt punktera påståendet så vet jag att de som jobbar på just Electrolux med de maskinerna har Kitchenaid hemma.
  • Gryntroll

Har tyvärr inget konkret köptips på en viss produkt.

Men generella tips...
    Köp ett sånt kit med en stavmixer, hacktillsats, visp osv, där den medföljande hacktillsatsen (den med knivar) är av lite större modell..

Jag kollade även på ljudnivån på mixern när jag skulle köpa. för jag tycker att det är så jobbigt med hushållsmaksiner som dånar alltför mycket. Men det är kanske bara jag...

Jag tycker att jag klarade mig mycket bra på en sån uppsättning (för att purea, vispa, hacka, mixa osv) tills helt nyligen när maken började göra större mängder med smoothie som frukost.

• LakritsMatte
    BossHoss skrev 2018-09-06 07:53:33 följande:

Är det därför alla bakprogram och kockar ofta använder Kitchenaid. 

Och för att helt punktera påståendet så vet jag att de som jobbar på just Electrolux med de maskinerna har Kitchenaid hemma.

Ja du kan ju inte säga att jag har fel i mina två påståenden att kitchenaid är dubbelt så dyr som Electrolux assistent och att dess motor har mycket lägre effekt? För det är precis vad jag skrev. Sen beror det väl på vad man ska ha den till. Jag maler kött och kör dubbla bullsatser i min och vill ha en bra stark motor. Ska man vispa sockerkakssmet och maräng duger vilken maskin som helst.

Misstänker att kitchenaid är duktiga på att produktplacera, typ i sådana där program som hela Sverige bakar etc. Sen känner jag ingen som jobbar på Electrolux så kan inte uttala mig om vilka köksmaskiner de har hemma hos sig.
  • BossHoss
    LakritsMatte skrev 2018-09-06 08:02:55 följande:
    Ja du kan ju inte säga att jag har fel i mina två påståenden att kitchenaid är dubbelt så dyr som Electrolux assistent och att dess motor har mycket lägre effekt? För det är precis vad jag skrev. Sen beror det väl på vad man ska ha den till. Jag maler kött och kör dubbla bullsatser i min och vill ha en bra stark motor. Ska man vispa sockerkakssmet och maräng duger vilken maskin som helst.

Misstänker att kitchenaid är duktiga på att produktplacera, typ i sådana där program som hela Sverige bakar etc. Sen känner jag ingen som jobbar på Electrolux så kan inte uttala mig om vilka köksmaskiner de har hemma hos sig.
    Sant de är dyrare och de är även mycket mycket snyggare och otroligt mycket robustare då de är i gjutjärn inte hårdplast (därav priset).

Hela Sverige bakar har bytt till Electrolux efter reklam avtal btw. Men vist hade de Kitchenaid innan. 

Motorn vet jag dock är svagare på vissa men har för mig att Kitchenaid har olika storlekar på motorerna i assistenterna, 
  • Gryntroll
    LakritsMatte skrev 2018-09-06 08:02:55 följande:

Exakt, det handlar om produktplacering och att synas i rätt sammanhang.

Produkterna som syns på TV fyller givetvis sin funktion och ligger ofta i "high-end" spannet, men att ta det som en garant för produktens kvalitet, funktion, prestanda osv för det ändamål man själv ska använda det till tycker jag är naivt. 

KitchenAid, Dualit, SMEG är ju alla märken har fin design och ofta syns i TV, men inför köp ska man nog kolla upp att man får det man vill ha och behöver och inte förlita sig på vart man han sett resp produkt.
Svar på tråden Hjälp mig välja stavmixer!?!