• HSOF

Vad får vi för regering efter valet?

Det kommer bli svårt för någon att få ihop en regering efter valet som det ser ut. Resultatet lutar åt att vi får 3 ganska likstora partier (Sd, S och M).

Som det ser ut just nu, så verkar läget rätt så låst mellan blocken och de övriga partierna.

Själv tror jag att den klassiska blockpolitiken ?De rödgröna mot Alliansen? är slut nu och vi kommer se en helt ny politisk karta.

Så om man räknar med att alla nuvarande partier klarar att hänga kvar i riksdagen så är alternativen ovan vad jag tror mest sannolika.

Personligen tror jag mest på en vänsterliberal regering (S + Mp + C + L ) som det mest naturliga alternativet. Men även en vänsterregering med S + Mp + V är ett ganska troligt alternativ nu när vänstern har blivit så stora i opinionen.

Vad tror ni? Strunta i personliga åsikter nu utan tänk bara logiskt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad får vi för regering efter valet?
  • K Markatta

* Stefan Löfvens nya besked igår var att han kunde tänka sig att släppa fram Alliansen, i alla fall om de blir största block. Jonas Sjöstedt har faktiskt också gett ett liknande besked.

* De borgerliga partierna vill inte ha någon S-ledd regering.

* SD accepterar en regering som leds av M med vissa villkor, främst att det är M:s nya stramare invandringspolitik som ska gälla.

* De borgerliga partierna vill regera tillsammans.

Lägger man ihop punkterna ovan blir Alliansen det troligaste regeringsalternativet.

• Anonym (Det blir SD:s politik)

Jag hoppas att vi äntligen får en stark majoritetsregering.
    Landet behöver styras upp och det behövs en stark regeringen med egen majoritet. 
    Jag hoppas verkligen på M+SD+KD, de skulle förmodligen representera omkring 43 - 46% av väljarna. 

Mot ca 30% för motståndarblocket S+MP. 
    Även om man felaktigt skulle räkna in V så blir de tillsammans mindre än 40%.

M+SD+KD tror jag skulle vara mycket bra för landet.

• Anonym (Svensk Demokrat)

Borgarna gör allt för att behålla blockpolitiken. Försvinner den så kommer sannolikt Sossarna att bli det parti som vid varje val får knåpa ihop en regering av lite olika partier i mitten. Borgarnas enda chans att få bestämma är att de håller L och C från att samarbeta med S.

Det är snart bara Sverige som har kvar blockpolitik bland de länder som har samma valsystem. Tyskland, Danmark, Holland, Norge och Finland har sen länge släppt blockpolitiken och man bildar regering fritt baserat på vilka som kan samarbeta och hur många röster man fick.

• Anonym (Hmmmmm...)

M och KD kommer ALDRIG att vilja bilda regering med SD. Att blida minoritetsregering och stödja sig på SD är en annan sak. Regering. Aldrig.

S och M borde ha gjort en blocköverskridande överenskommelse långt innan valet om migrationen. Då hade den varit ur världen.

KD och SD är väldigt lika med skillnad att KD är för demokrati.

C och MP är väldigt lika men den ena ligger lite till vänster och den andre lite till höger.

V är helt off på vänsterkanten.

Återstår en regering med S + L + M

• Anonym (Hmmmmm...)
    Anonym (Det blir SD:s politik) skrev 2018-09-05 09:52:47 följande:

Landet behöver styras upp och det behövs en stark regeringen med egen majoritet. 
    Jag hoppas verkligen på M+SD+KD, de skulle förmodligen representera omkring 43 - 46% av väljarna. 

Usch för både KD och SD. Två osvenska värdekonservativa partier som önskar sig tillbaka till 50-talet om som ogillar kvinnors frihet och homosexuella.
  • Anonym (skattebetalare)
    Anonym (Det blir SD:s politik) skrev 2018-09-05 09:52:47 följande:

I så fall slutar jag betala skatt och blir terrorist. Det är ett löfte.

Blir det bra för landet tror du?
  • Anonym (TheBrain)

Alt 1: S,Mp,V blir större än Alliansen
    Regering: Alliansen + stöd från SD

Alt 2: Alliansen blir större än S, Mp, V
    Regering: Alliansen + stöd från S

Jag ser inget alternativ där S tar makten om Alliansen verkligen vill ha makten.

Det finns ett mindre troligt alternativ också...
    Alt3: Minoritetsregering
    Regering: SD, M, KD

• Anonym (Karolina)
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2018-09-05 11:31:13 följande:
    Usch för både KD och SD. Två osvenska värdekonservativa partier som önskar sig tillbaka till 50-talet om som ogillar kvinnors frihet och homosexuella.
    De som vill tillbaka till 50-talet (eller snarare medeltiden) är väl de partier som sett till att importera hedersförtryck, sharialagar och könsstympning.. Det är verkligen att ogilla kvinnors frihet och homosexuella.

Om det är usch för KD och SD så är det verkligen FY FAN för de andra partierna.
Svar på tråden Vad får vi för regering efter valet?