• Sonja123

Träffar en ny - hur vet jag om det är rätt?

Hej!

Separerade för lite mer än ett år sen. Träffade av en slump en riktigt mysig man ca 4 månader senare. Vi träffas varannan vecka när vi inte har barnen. Han är så otroligt härlig på så många sätt och vissa värderingar är lika och andra olika. Jag trivs otrolgrbra med honom men har några frågor/funderingar som skaver. Vi har pratat öppet om dem, men jag kommer fortfarande inte fram till om jag är ok med olikheterna eller ej... bi garn lite svårt att få ihop tider att träffas så har lite smått börjat träffa varandras barn och pratar om att umgås mer så för det fungerar bra. Men då kommer barnen också att få veta att vi är tillsammans och kanske bygga band. Det vill jag inte i onödan. Listar här alla plus jag ser med oss och honom samt de funderingar jag har.

+ vi kan prata otroligt bra

+ vi pratar om allt

+ vi har liknande humor

+ vi förstår varandra

+ vi utmanar varandras tankar osv vilket är väldigt givande.

+ tiden försvinner när vi är tillsammans

+ vi har det bästa sexljv man kan tänka sig

+ vi blir som förtrollade av varandras dofter, kroppsvärme och pussar.

+ vi har samma syn på otrohet, tillit o dyl

+ vi sätter barnen först (inte alla som gör det har vi märkt)

+ vi tycker båda om mycket närhet

+ vi tränar båda (olika håll)

+ han pussar, tar på mig, lyssnar på mig, älskar med mig och skrattar med mig på det mest underbara, respektfulla, kärleksfulla sätt ni kan tänka er.

- han snusar och ibland röker han också, vilket jag har svårt för av olika anledningar och vill inte barnen ska se det.

- han röker cannabis 1-4ggr/år och jag är ju anti-droger. Jag har även svårt för alkohol. Det dricker han också några gånger om året. Han är ganska drogliberal generellt upplever jag och jag är ju tvärtom (alkohol inkluderat)

- han ser det lite som ett problem att jag har det gott ställt ekonomiskt och han Verkar knappt ha något över var månad. Inget som besvärat mig än. Men han har kanske rätt i att det kommer strax bli så längre fram. Vad vet jag. Våra respektive vänskapskretsar verkar spegla våra olikheter här. Kanske också en utmaning?.

- jag uppfattar det som att han är mer en risktagare än vad jag är generellt och det oroar mig med tanke på att han kanske blir bonuspappa till mina söner. Jag har alltid haft hållningen att leva ett så rent liv som möjligt för att undvika problem, svårigheter osv och alltid kunna vara avslappnad utan att vara orolig för att bli påkommen med t ex cannabis eller så. Jag vill hitta avkoppling, glädje, energi osv utan fusk (alkohol, cannabis eller vad det nu kan vara).

- han är mer en dömande person (med stark känsla för vilka som sätter upp fasader och ej) och tycker mer om att vara ensam och jag är lite motsatt som gillar variation och kan se bakom folks fasader och tycka om dem ändå.

Vad tänker ni när ni läser detta? Har ni egna erfarenheter att dela med er av?

• Svar på tråden Träffar en ny - hur vet jag om det är rätt?
  • Långbenopluto

Med hans minuslista hade jag inte gått vidare alls.

Jag hade väntat på nästa chans till kärlek.

Mitt råd är: gå vidare i livet!

• AndreaBD

Jag upplever att plus-punkterna är de riktigt viktiga sakerna i livet och minus-punkterna låter bara som lite livsstils-problem. De kan också vara ett bekymmer. Kanske är det jag som inte tycker det är så himla viktigt om någon röker eller snusar eller röker hasch nån gång. Om man jämnför med annat. Jag har haft en partner som jag inte kunnat prata med, inte haft samma humor, osv.... DET är verkligen ett problem.  

• Anonym01

Tror du har svaret inom dig faktiskt. Men om du inte har det är mitt råd att lugna ner allt med att blanda in barnen och sedan ge det lite mer tid där ni umgås bara ni så klarnar det säkert. Försök att hitta din känsla och inte bara TÄNKA ut om han är bra för dig.

(Jag hade inte satsat om det var jag baserat på din beskrivning, men det är ju ditt liv det handlar om :)

• Sonja123
    Salmiakk skrev 2018-09-05 13:18:00 följande:

Med hans minuslista hade jag inte gått vidare alls.

Jag hade väntat på nästa chans till kärlek.

Mitt råd är: gå vidare i livet![/

Så tänker jag lite när vi är ifrån varandra. Jag tror det är rädslan att välja fel som visar sig då. När vi träffas känner jag inte så. Då känner jag hur jag njuter av hans sällskap och det vi har ihop. Han är så fin mot mina barn också och ett suveränt bollplank.

[quote=79025873][quote-nick]AndreaBD skrev 2018-09-05 15:07:07 följande:[/quote-nick]Jag upplever att plus-punkterna är de riktigt viktiga sakerna i livet och minus-punkterna låter bara som lite livsstils-problem. De kan också vara ett bekymmer. Kanske är det jag som inte tycker det är så himla viktigt om någon röker eller snusar eller röker hasch nån gång. Om man jämnför med annat. Jag har haft en partner som jag inte kunnat prata med, inte haft samma humor, osv.... DET är verkligen ett problem.  

Det är så här jag känner mestadels, att det är mindre detaljer jämfört med det andra som jag upplever som superviktigt. Kommer också från ett förhållande där närhet i alla former saknades. Vilket jag ju får genom min nya. Det är ju heller inte så lätt att träffa någon där sex, samtal, gos och liknande fungerar och man blir kär...

Det är bara så jobbigt när tvivlen kommer. Stort tack för ert engagemang att läsa, tänka till och svara! Fler som har erfarenhet eller tankar?
  • Sonja123
    Anonym01 skrev 2018-09-05 17:18:54 följande:

Tror du har svaret inom dig faktiskt. Men om du inte har det är mitt råd att lugna ner allt med att blanda in barnen och sedan ge det lite mer tid där ni umgås bara ni så klarnar det säkert. Försök att hitta din känsla och inte bara TÄNKA ut om han är bra för dig.

(Jag hade inte satsat om det var jag baserat på din beskrivning, men det är ju ditt liv det handlar om :)

Du har rätt. Samtidigt har vi träffats i ett år. Och vi har gjort lite ändringar med barnens tider hos oss så vi har färre dagar där vi kan vara tillsammans + att jag reser ibland i mitt jobb. Barnens pappa reser också en del i jobbet så då tar jag dem mer, så ibland kan det ta någon månad innan vi ses.

Barnen vet att vi är vänner som blivit lite kära i varandra.
  • cloudberry79

Som jag ser det är alla dina plus-grejer sånt som alltid är plus vid en förälskelse, medan minusgrejerna är sånt som gör att det inte håller i längden, när förälskelsen lagt sig och man ska leva ett vardagsliv tillsammans. Det enda som verkar hållbart är er gemensamma syn på familjelivet.

Ekonomisk ojämställdhet brukar ju vara åt andra hållet, men både den som har god ekonomi och den som har kass ekonomi mår dåligt i längden av att antingen vara den som konstant försörjer sin partner eller den som känner skuldkänslor över att vara beroende ekonomiskt.

Jag tycker det låter som att ni är väldigt olika i grunden och även om ni kan ha en himlastormande romans så krävs mer för att ett förhållande ska vara i längden. Du kan inte förändra honom, han kommer vara exakt likadan när den konstanta närheten och passionen falnat.

Just NO.
Svar på tråden Träffar en ny - hur vet jag om det är rätt?