Svårare än många tror att bli sjuksköterska - börjar nästan ångra mitt val av utbildning.
Jag har läst 2 terminer på sjuksköterska utbildningen, är nu på termin 3.
Fram tills nu har tentor, grupparbeten och den 5 veckor långa VFU vi hade gått som planerat.
Men när jag går igenom vad som komma skall så inser jag att det kommer bli mycket svårare än vad jag tidigare hade räknat med. Många av mina vänner som inte läser till sjuksköterska häver ur sig att "vem som helst kan väl bli sjuksyrra".
Fast jag tror att utbildningen är tuffare än vad många tror. Bortsett från tentor och den rent teoretiska kunskapen, så är det dessutom allt det praktiska.
Jag oroar mig lite för:
* Sluttentamen som kan innefatta precis vad som helst från hela utbildningen.
* Kommande VFU`er, där vi med hjälp av mållistor noga kommer synas och granskas in i minsta detalj. Där vår förmåga och talang för vårdyrket kommer testas.
Jag har hört många skräckexempel om folk som kommit långt i utbildningen, men som sedan fastnat och misslyckats med exempelvis en VFU plats eller sluttentan. Får man underkänt på samma VFU 2 gånger så blir man automatiskt avstängd från utbildningen.
Ni som har blivit sjuksköterskor nyligen, hur svårt är det?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-09-05 13:02
Jag hörde talas om att många studenter "börjar må dåligt" och känner en massa stress och prestationskrav från termin 3 och framåt!