Inlägg från: närkommertrean |Visa alla inlägg
  • närkommertrean

Hur lång tid tar det att bli gravid?

Går inte att svara på. Upp till ett år av aktiva försök (pricka äl) är normalt och medel brukar vara 7 månader. Sen ska det ju gå vägen också.

För mig har det varit så här:

1. Gravid på första försöket. Hade använt p-ring i tre år innan. Födde en son.

2. Gravid på tredje försöket. Hade använt minipiller och sedan p-ring i ungefär ett år innan. Mf i v 7.

3. Gravid på andra äl efter mf. Cykeln strulade dock en del efter mf så det tog ändå fyra månader från mf innan jag blev gravid igen. Födde en son (det tog alltså sammanlagt 7-8 månader från att vi började försöka få till en tvåa).

4. Gravid utan att försöka. Hade då varit utan hormonellt preventivmedel i ca ett år då använde vi NC som preventivmedel. En tidig äl en månad och jag blev gravid. Mf i v 7.

Sedan senaste mf försöker vi aktivt få till en trea och använder NC i omvänt läge mot tidigare. Har haft regelbunden cykel med äl varje månad men trots det är vi nu på försök sju så hittills har det gått 8 månader sedan senaste graviditeten startade (har korta cykler).

Chansen att bli gravid om man är 25-30 år och prickar äl är 20-25% (har jag för mig).

Svar på tråden Hur lång tid tar det att bli gravid?