• Lookingfor

    Embryona delar sig inte vidare

    Jag och min sambo har försökt skaffa barn i 2 år och 9 månader. Vi har nu gjort vår första IVF-behandling, och den verkar inte lyckats, ens så jag får tillbaka något i livmodern. Svarade bra på behandlingen, äggen såg bra ut vad jag förstår, spermaprovet var ?normalt? som de sa. Vid äggplock fick vi 12 ägg, varav 6 blev befruktade utan att injicering behövdes. Men sen kom problemet - av dessa 6 ägg var det ingen som överlevde till blastocyst-stadiet. De verkar alla ha utvecklats långsamt och avstannat vid typ 8 celler, när de ska blivit 150-200 efter 5 dagar för att stoppas tillbaka. Vi, som hittills hållt gott mod uppe och haft förhoppningar om att det säkert löser sig, blev rätt nedbrutna igår när vi fick det beskedet. Vi skulle åka samma dag för återinförande av dessa blastocyster men fick ett samtal några timmar innan att vi inte kunde komma för de hade ingenting att stoppa tillbaka. Nu är tankarna som snurrar att har jag dålig äggkvalité, måste vi ha äggdonator=mina gener förs isåfall aldrig vidare vilket är en sorg, eller blir adoption enda alternativet.. Första IVF-försöket är ju bränt och vi har inget återfört i min kropp och inte heller något i frysen. Det känns läskigt och värdelöst. Är det NÅN här som inte heller fått äggen/embryona att vidareutvecklas, i livmodern eller vid odling, som kan berätta hur fortsättningen sett ut för dem? Tack snälla, är så ledsen just nu.

  • Svar på tråden Embryona delar sig inte vidare
  • Evylina
    Lookingfor skrev 2018-09-06 23:21:05 följande:
    Nej, det verkar vara ett mysterium.. men som sagt, på vårdpersonalen lät det som att de var lite förvånade över det hela. Men vad hemskt om du fick höra att det var pga gamla ägg, som sagt det händer ju mig med även om de inte är speciellt gamla. Vi får det hur de går vidare med oss, jag trodde detta endast kunde bero på äggen, men det kanske även kan ha med spermierna att göra. Tack igen för ditt svar! LYCKA till till dig! <3
    Ja stort mysterium :) Men mina ägg är gamla, det är inte dina, du hade säkert bara en dålig cykel! Som jag skrev ovan, ni har bara gjort ett försök och det blir säkert bättre nästa gång!!! Lycka till till dig med! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Anonym1)

    Överstimulering betyder att man fått för hög dos medicin. För hög dos medicin tex Menopur kan ge dålig kvalitet på äggen. Har du PCOS? Då brukar man rekommendera gonal istället för Menopur då LH ligger högt redan från början.

  • Ellencassandra
    Lookingfor skrev 2018-09-06 23:17:48 följande:

    Åh tack, hoppas att vi kan få ett bättre resultat nästa gång! Hur vet du detta, är det av egen erfarenhet eller av annan kunskap? :) Jag hade Menopur 175 enheter, blev lite överstimulerad och tog kring 75 enheter sista dagarna. Men hade kunnat göra återföringen denna cykel för så överstimulerad blev jag inte. Vi får se vad de säger. Det trista är att vi antagligen måste byta klinik till omgång 2 vilket innebär att nya läkare ska läsa vår journal och sen hitta på behandling - dvs samma läkare kan inte göra det vilket jag ser väldigt negativt. Det är pga att kliniken vi gjorde första inte har avtal med landstinget längre, så det blir inte gratis. Men tvekar inte att efter 2 till försök komma tillbaka till denna klinik och betala!

    Tack för ditt svar, det lugnade!


    Jag har varit i den här svängen så länge så både läst till mig och varit med om att ena försöket gick skit å sen gick det bättre. Fick iof ett embryo befruktat första försöket men fick minus. Då bytte vi medicin å nästa resultat var mycket bättre å blev gravid! Fick missfall tyvärr. Nu är jag igång med tredje försöket :) men det jag har läst å kommit fram till är att äggkvaliten kan variera väldigt från månad till månad. Å byte av medicin gjorde susen för mig!

    Det bra är ju att du är lättstimulerad :) men då kanske dom vill testa nästa gång om du svarar bättre på gonal f eller kanske en kombination av menopur å gonal f. Jag kör båda två!

    Aha vad synd! Speciellt om du verkligen tyckte om kliniken. Hoppas ni får lika bra vård på en annan ivf klinik :) vill du ändå boosta äggkvaliten så kan man ta olika vitaminer. Jag tar Q10 t ex. Ska vara bra för kvaliten. Det skadar ju inte ;) lycka till! :D
  • LillaAw

    Vi hade vid vår förra ivf (ivf 2) 7 embryon. Alla dog dag 2. Sådan enorm besvikelse.

    Hade äggplock igår och fick precis besked att vi nu har 9 embryon vilket är rekord för oss. Kommer få återföring imorgon om de ser bra ur men har väldigt låga förhoppningar. Vi har gjort icsi på alla pga manlig faktor. Börjar dock tro att det är fel på mina ägg med trots att jag bara är 27 år.


    Påbörjat IVF 2018 nouw.com/nar2blir3
  • Doftljuset

    Hej,

    Hur har det gått för alla? Gjorde mitt första ivf försök och 1 timme innan återföringen på dag 5 ringde dom. Alla hade slutat dela sig. Detta var 2 veckor sen förtvivlan tar bara stadigare grepp om mig. Läkarna verkade helt chockade och jag kan inte släpp tanken på att det är fel på mina ägg. Vet inte vad jag vilö, knske tröst i denna pågående mardröm. Kram

  • Bunny on speed
    Doftljuset skrev 2019-10-20 00:49:02 följande:

    Hej,

    Hur har det gått för alla? Gjorde mitt första ivf försök och 1 timme innan återföringen på dag 5 ringde dom. Alla hade slutat dela sig. Detta var 2 veckor sen förtvivlan tar bara stadigare grepp om mig. Läkarna verkade helt chockade och jag kan inte släpp tanken på att det är fel på mina ägg. Vet inte vad jag vilö, knske tröst i denna pågående mardröm. Kram


    På mitt första plock klarade sig inget av 6 befruktade ägg. Slutade dela sig och fragmenterade.

    På andra plocket klarade sig 1 av 6 befruktade. Det odlades till blacto pga helg (annars satte de in dag 3) och är idag en sprallig liten kille :)
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Doftljuset

    [quote=79977253][quote-nick]Bunny on speed skrev 2019-10-21 08:21:00 följande:[/quote-nick]

    På mitt första plock klarade sig inget av 6 befruktade ägg. Slutade dela sig och fragmenterade.

    På andra plocket klarade sig 1 av 6 befruktade. Det odlades till blacto pga helg (annars satte de in dag 3) och är idag en sprallig liten kille :)

    [/

    Vad härligt! Fint för er.

    Läkarna såg så chockade ut och det fick jag med mig. Plus tyngden av att det knske är fel på ägggen. Åh hoppas till nästa gång.

  • Lookingfor
    Doftljuset skrev 2019-10-20 00:49:02 följande:

    Hej,

    Hur har det gått för alla? Gjorde mitt första ivf försök och 1 timme innan återföringen på dag 5 ringde dom. Alla hade slutat dela sig. Detta var 2 veckor sen förtvivlan tar bara stadigare grepp om mig. Läkarna verkade helt chockade och jag kan inte släpp tanken på att det är fel på mina ägg. Vet inte vad jag vilö, knske tröst i denna pågående mardröm. Kram


    Hej du! 


    Tråkigt att höra att de inte delade sig. Jag vet känslan när de ringer precis innan planerad insättning, väldigt tufft :( 


    Vårt första försök var det jag beskrev här i trådstarten. Andra försöket var i mars och då hände tyvärr exakt samma sak. Det var värsta stunden hittills i denna 4-åriga resa. Då kände jag; det är kört, det här kommer inte gå med mina ägg, det blir äggdonation. Anledningen till att jag tänkte så var för att de sa att vid problem med celldelningen de första dagarna beror det ofta på äggkvalitén. 


    Det var tufft för oss och vi valde att vänta lite till nästa försök. Jag ville också förändra min livsstil lite och se om jag kunde få bättre äggkvalié på något sätt.


    Vi gjorde tredje försöket nu förra månaden, och då fick vi ut ännu fler ägg än de första två gångerna, 18 stycken, och det slutade upp vad som verkade vara bättre äggkvalitét (äntligen). Men också så var ju sannolikt högre för några bra ägg eftersom vi fick så många.


    Jag fick min första återföring av en tvådagars-embryo, det var då fyrcelligt med lite fragmentering, embryologen sa att det såg jättefint ut. De vågade väl inte vänta längre p.g.a. vår historia och satte därför in tidigt eftersom "livmodern är den bästa miljön". Tyvärr blev det ingen graviditet av det. 


    Till vår glädje fick vi dock två embryon som vidareutvecklats till blastocyster denna gång - för första gången! Dessa är nu i frysen och vi ska göra återföring nästa månad. Jag känner ändå förhoppning, mina blastocyster kan väl vara lika bra som vems som helst annars?! En blastocyst är ju en blastocyst menar jag.. 


    Jag har grubblat på detta så mycket, kära vän. Jag tror inte det är kört för oss - dig och mig. Jag kände att min kropp var ur balans tidigare - detta är bara mina egna spekulationer - men jag valde att gå på p-piller mellan mars och september. Detta var för att min endometrios skulle lugna sig, både för klimatet i livmodern men också för att jag skulle slippa den fruktansvärda mensvärken som jag var tvungen att knapra starka mediciner för. Min läkare säger dock att endometriosen endast påverkar buken utanför livmodern.


    Jag googlade på hur man kan förbättra äggkvalitén, allt från bloggar till internationella vetenskapliga studier. Jag vet inte, det var ingen entydig information, men jag blev iallafall såld på att äta Q-10. Så jag köpte det på apoteket och har tagit ett piller om dagen sedan mars. Inte vet jag om detta gjort skillnad. Vet en studie där de tog typ motsvarande 10 piller om dagen två månader innan och det förbättrade typ kvalitén tror jag.


    Jag har även tagit Omega3, D-vitamin, "kvinna" multivitamin samt folsyra varje dag under denna period. Jag har tränat, ätit bra och inte druckit alkohol - visst är det rättvist att vi ofrivilligt barnlösa ska behöva leva så j*vla perfekt för att försöka öka chanserna? Man vet ju inte ens om det gör skillnad. 


    Jag testade även akupunktur en gång, men vet du, det var inget för mig. Tyckte det var obehagligt och han som gjorde den snackade massa bullshit om min hälsa och infertilitet haha. Han körde verkligen gissningsleken o jag fick inget förtroende alls. Sen var man typ naken där inne när han skulle hålla på med nålarna o jag kände mig bara sjukt obekväm då nålar sattes både vid mina bröst samt nedanför troslinjen, nej aldrig mer kände jag. 


    Jag har som sagt endometrios samt PCOS, och jag har googlat mig till att båda dessa kan försämra äggkvalité. Ingen jättetydlig bevisning dock, så det är oklart ändå. Har du något av dessa? Vet de någon anledning till era svårigheter att få barn? Våran var oförklarlig först men tror de ändrat statusen till "Kvinnlig infertilitet". Vi kämpar på!!! 


     


     

  • Anonym (anonym)
    Lookingfor skrev 2019-10-25 19:26:22 följande:

    Hej du! 

    Tråkigt att höra att de inte delade sig. Jag vet känslan när de ringer precis innan planerad insättning, väldigt tufft :( 

    Vårt första försök var det jag beskrev här i trådstarten. Andra försöket var i mars och då hände tyvärr exakt samma sak. Det var värsta stunden hittills i denna 4-åriga resa. Då kände jag; det är kört, det här kommer inte gå med mina ägg, det blir äggdonation. Anledningen till att jag tänkte så var för att de sa att vid problem med celldelningen de första dagarna beror det ofta på äggkvalitén. 

    Det var tufft för oss och vi valde att vänta lite till nästa försök. Jag ville också förändra min livsstil lite och se om jag kunde få bättre äggkvalié på något sätt.

    Vi gjorde tredje försöket nu förra månaden, och då fick vi ut ännu fler ägg än de första två gångerna, 18 stycken, och det slutade upp vad som verkade vara bättre äggkvalitét (äntligen). Men också så var ju sannolikt högre för några bra ägg eftersom vi fick så många.

    Jag fick min första återföring av en tvådagars-embryo, det var då fyrcelligt med lite fragmentering, embryologen sa att det såg jättefint ut. De vågade väl inte vänta längre p.g.a. vår historia och satte därför in tidigt eftersom "livmodern är den bästa miljön". Tyvärr blev det ingen graviditet av det. 

    Till vår glädje fick vi dock två embryon som vidareutvecklats till blastocyster denna gång - för första gången! Dessa är nu i frysen och vi ska göra återföring nästa månad. Jag känner ändå förhoppning, mina blastocyster kan väl vara lika bra som vems som helst annars?! En blastocyst är ju en blastocyst menar jag.. 

    Jag har grubblat på detta så mycket, kära vän. Jag tror inte det är kört för oss - dig och mig. Jag kände att min kropp var ur balans tidigare - detta är bara mina egna spekulationer - men jag valde att gå på p-piller mellan mars och september. Detta var för att min endometrios skulle lugna sig, både för klimatet i livmodern men också för att jag skulle slippa den fruktansvärda mensvärken som jag var tvungen att knapra starka mediciner för. Min läkare säger dock att endometriosen endast påverkar buken utanför livmodern.

    Jag googlade på hur man kan förbättra äggkvalitén, allt från bloggar till internationella vetenskapliga studier. Jag vet inte, det var ingen entydig information, men jag blev iallafall såld på att äta Q-10. Så jag köpte det på apoteket och har tagit ett piller om dagen sedan mars. Inte vet jag om detta gjort skillnad. Vet en studie där de tog typ motsvarande 10 piller om dagen två månader innan och det förbättrade typ kvalitén tror jag.

    Jag har även tagit Omega3, D-vitamin, "kvinna" multivitamin samt folsyra varje dag under denna period. Jag har tränat, ätit bra och inte druckit alkohol - visst är det rättvist att vi ofrivilligt barnlösa ska behöva leva så j*vla perfekt för att försöka öka chanserna? Man vet ju inte ens om det gör skillnad. 

    Jag testade även akupunktur en gång, men vet du, det var inget för mig. Tyckte det var obehagligt och han som gjorde den snackade massa bullshit om min hälsa och infertilitet haha. Han körde verkligen gissningsleken o jag fick inget förtroende alls. Sen var man typ naken där inne när han skulle hålla på med nålarna o jag kände mig bara sjukt obekväm då nålar sattes både vid mina bröst samt nedanför troslinjen, nej aldrig mer kände jag. 

    Jag har som sagt endometrios samt PCOS, och jag har googlat mig till att båda dessa kan försämra äggkvalité. Ingen jättetydlig bevisning dock, så det är oklart ändå. Har du något av dessa? Vet de någon anledning till era svårigheter att få barn? Våran var oförklarlig först men tror de ändrat statusen till "Kvinnlig infertilitet". Vi kämpar på!!! 

     

     


    Det gick bra för Evylina som du pratade med 2018, hon satte in 1 blasto i Riga (med dubbeldonation) och det delade sig till 2, alltså enäggstvillingar.

    Hur gick det för dig med insättningen av dina 2 blastocyter?
  • Lookingfor
    Anonym (anonym) skrev 2019-11-19 15:14:00 följande:
    Det gick bra för Evylina som du pratade med 2018, hon satte in 1 blasto i Riga (med dubbeldonation) och det delade sig till 2, alltså enäggstvillingar.

    Hur gick det för dig med insättningen av dina 2 blastocyter?
    Åh, så kul att höra! Hur vet du det, läst i en annan tråd eller? Jag var tvungen att vänta en månad efter förra ivfen, men nu är det på gång med en naturlig cykel, så kommer väl förhoppningsvis få första FETen nästa vecka. ska till läkaren nu på fredag för att följa upp cykeln, ifall jag verkar få en naturlig ägglossning. 
  • Anonym (anonym)
    Lookingfor skrev 2019-11-21 09:45:06 följande:

    Åh, så kul att höra! Hur vet du det, läst i en annan tråd eller? Jag var tvungen att vänta en månad efter förra ivfen, men nu är det på gång med en naturlig cykel, så kommer väl förhoppningsvis få första FETen nästa vecka. ska till läkaren nu på fredag för att följa upp cykeln, ifall jag verkar få en naturlig ägglossning. 


    Ja, läst i en annan tråd.
Svar på tråden Embryona delar sig inte vidare