• Anonym (Love)

Hur märker man att kärleken har tagit slut?

Förutsatt att en relation inte tar slut med buller och bång pga otrohet, misshandel eller gud vet vad så hur vet man när kärleken har tagit slut och man inte älskar eller är älskad längre?

• Svar på tråden Hur märker man att kärleken har tagit slut?
  • Anonym (Kvinna35)

Ibland kan det vara svårt att veta och det är säkert olika för olika personer. I mitt fall märkte jag det när jag hellre gjorde saker för mig själv än tillsammans med min man. Nu menar jag inte att jag ibland ville göra saker själv utan hela tiden. Mina dagdrömmar börja handla om att var förtjust eller kär i andra personer. Inga personer jag i verkligheten kände utan helt bara fantasier. Jag slutade vara intresserad i vad han sysslade med och vad han var intresserad av. Jag kände inget behov mera av att få ömhet eller närhet av honom. 

Det som gjorde det svårt för mig att inse att kärleken tagit slut var att jag ändå brydde mig om hans välmående. Vi bodde tio år tillsammans. Under de åren kommer man ganska nära varandra och vi vara aldrig i strid eller arga på varandra. Vi bara sakta gled ifrån varandra. Tanken av vår skillsmässa kan ibland ännu göra vädligt ont men och jag kan under svaga stunder sakna hans sällskap en aning men där finns inga känslor av kärlek kvar.

• Pentra

När man tycker att typ 5-20 sek av ens tid, ett par gånger om dagen, är för länge att avsätta för att ge sin livspartner blott en kram? ... /Pentra

• Anonym (Love)

Intressanta svar. Fler som vill bidra?

• Anonym (N)

När man slutar planera en framtid ihop. När man börjar övergå från vi-tänk till mig-tänk. När man börjar känna att det inte spelar nån roll om ens partner kommer hem. Och en otroligt klok grej min svärmor sa -jag vet att jag vill leva med honom för när jag gör något med honom vill jag aldrig vara nån annanstans.- så den dagen man hellre gör saker själv eller drömmer sig bort och vill vara nån annanstans när man är med sin partner är den dagen man ska sluta leva ihop.

• Anonym (Been there...)

Kärleken är slut när man bara är irriterad på sambon, allt han gör & säger är fel.
    När man inte vill ha sex med sin partner längre.

• Anonym (Hm)
    Anonym (N) skrev 2018-09-06 23:16:36 följande:
    När man slutar planera en framtid ihop. När man börjar övergå från vi-tänk till mig-tänk. När man börjar känna att det inte spelar nån roll om ens partner kommer hem. Och en otroligt klok grej min svärmor sa -jag vet att jag vill leva med honom för när jag gör något med honom vill jag aldrig vara nån annanstans.- så den dagen man hellre gör saker själv eller drömmer sig bort och vill vara nån annanstans när man är med sin partner är den dagen man ska sluta leva ihop.
    Håller med
  • Anonym (Thomas)
    Anonym (Been there...) skrev 2018-09-07 07:03:37 följande:

Kärleken är slut när man bara är irriterad på sambon, allt han gör & säger är fel.
    När man inte vill ha sex med sin partner längre.

Mmmmm??... då är det inte bra...tomt liksom...
    Finns det något som kan ändra det?
  • Anonym (man)
    Anonym (Love) skrev 2018-09-06 17:24:32 följande:

Förutsatt att en relation inte tar slut med buller och bång pga otrohet, misshandel eller gud vet vad så hur vet man när kärleken har tagit slut och man inte älskar eller är älskad längre?

När en eller båda slutat försöka klämma fram mer, kärlek til skillnad från förälskelse kommer inte av sig självt det är något man hela tiden bygger upp. Slutar man bygga så håller det en stund men förr eller senare så börjar det förfalla och trillar till slut ihop.

Så som svar på din fråga..  när den ena eller båda ser skiten förfalla och inte bryr sig så är det nog slut i rutan.
  • Anonym (mmm)

när den andre är borta tex på konferensvecka och man bara suckar när den kommer hem igen för att den "stör"

• Anonym (Love)

Några fler som vill säga sitt?

• Anonym (Thomas)
    Anonym (Love) skrev 2018-09-09 15:15:14 följande:

Några fler som vill säga sitt?

Tycker mycket bra/relevanta åsikter är uttryckta i tråden...
    Kan väl tillägga att om man börjar tänka på "hitta" någon annan så har det gått långt, har själv varit där...
    Hade kunnat varit otrogen, var väldigt nära....hade tom tankarna att vara det vid ett tillfälle när jag var bortrest under flera veckor...tankarna fanns redan innan jag reste...
    Innerst inne så fanns min kärlek där...men den dog ut...

Om de tankarna finns där så är kärleken slut....
    eller så bygger man på den igen som "Man" beskrev.
  • Anonym (Känslan)

Tror egentligen man ver svaret tydligt inom sig om man bara lyssnar. Ibland vill man kanske ha andra tecken bara för att det är jobbigt att göra slut. Men enligt min erfarenhet så känner man det bara.

• Anonym (Terapeuten)

Kärlek är inget som "tar slut". Förälskelse tar slut och efter förälskelsen så börjar man nyktra till och man börjar se alla negativa sidor hos sin partner. I början går det an, gör man inget aktivt tar det några år sen är man så upptagen med alla hennes/hans negativa sidor så det blir bara ett störningsmoment att vara tillsammans. Vem vill ha sex när man tycker/tänker så? Avsaknad av sex eller attraktion är bara ett symptom på dina tankar om din partner.

Många verkar inte förstå att förälekselse kommer av en automatisk reaktion, man blir besatt. Kärlek består av aktiva handlingar och vilja. Kärlek är alltså inget som "tar slut". Men om man inte bygger och gör aktiva val för att fortsätta njuta av varandra så glider man iväg. MEN, man kan alltid hitta tillbaka. Och det måste ske aktivt av båda parterna.

Det finns bra litteratur. Bullshit! och upptäck kärlekens olika språk är två bra böcker att läsa som kan vidga ens vyer lite av vad kärlek är och handlar om.

Det är ganska skrämmande hur mycket man lär sig i skolan men när det kommer till kärlek och känslor då lär man sig ingenting. Har man tur och har vuxit upp i ett hem där det är naturligt inslag att bygga kärlek då är det bra. De flesta har otur, har inga förebilder och gör likadant som sina föräldrar gjorde.

Så, kärlek tar inte slut. Man nermonterar den tillsammans med sin partner med aktiva val eller avsaknad av val. Likaså går det att bygga upp den igen.

Lycka till

Svar på tråden Hur märker man att kärleken har tagit slut?