• Anonym (Anonym)

Kliar i rumpan!!!!!

Alltså hjälp!!!! Är det nån som vet vad tusan jag drabbats av?! För ca 2-3 månader sen fick jag något konstigt kittel i rumpan som sedan blev klåda och sen en allmänt konstig känsla INUTI analen. Känns som en tryckande/ilande/kliande känsla inuti rumpan och blir GALEN! Ett tag efter att det började fick jag också sveda och värk runt slidöppningen, klåda inuti slidan och runt klitoris och det sved när jag kissade. Har provat allt känns det som - behandlat mot svamp, mot springmask (är inne på min andra behandling nu för den första hjälpte inte och det var dessutom med den receptbelagda medicinen, Vermox) :( är livrädd att det ska vara mask men har inte sett några varken i rumpan eller i avföringen eller när jag gjort tejptest två ggr och medicinen hjälper inte. Det kliar hela tiden i princip. Är så less och kan inte släppa tanken på att det skulle vara typ springmask fast jag behandlat och det inte hjälpte. 

Har tom lämnat avföringsprover "maskägg och cystor" fast det är väl tejptest man ska lämna för just springmask? Vad kan detta vara?? :( blir så deprimerad och känner mig äcklig hela tiden. Har pratat med VC men hon sa att om det var mask skulle det varit döda och att det nog var sommarvärmen som gjort huden irriterad men det kliar ju/känns konstigt INUTI analen :(

• Svar på tråden Kliar i rumpan!!!!!
  • Anonym (Sassa)

Är du ofta hård i magen kan det vara hemorrojder som kliar.

Alt. du är nödig och du behöver egenligen göra nr 2

• Anonym (Anonym)
    Glömde skriva det, det är INTE hemorrhojder, en läkare kollade det. Klådan brukar nästan känns bättre ibland efter att jag varit på toa. Har haft lite lösar avföring än vad jag brukar ha, inte lös men på gränsen :( 
  • Anonym (R)

Behandla dig för springmask då? Är receptfritt och finns på apoteket. Ingenting som direkt är farligt och du kan vara lugn och utesluta det. Springmask yttrar sig att det ofta kliar i analen när man ska sova, då "vaknar" de till och blir aktiva.

• Anonym (R)
    Anonym (R) skrev 2018-09-06 19:54:33 följande:

Behandla dig för springmask då? Är receptfritt och finns på apoteket. Ingenting som direkt är farligt och du kan vara lugn och utesluta det. Springmask yttrar sig att det ofta kliar i analen när man ska sova, då "vaknar" de till och blir aktiva.

Sorry, läste efter jag skrivit att du behandlat dig mot springmask redan.
  • Anonym (Mask)

Har du rengjort allt ordentligt när du behandlade mot mask? Haft sex med någon du kan ha smittat med masken (Eller som smittat dig?) Sovit i nån annans säng? Har du barn?

Tänker att om man läser om det så räcker det ju inte alltid med en dos, och speciellt inte om man är flera inblandade så att säga.

Jag hade springmask i våras, med samma symptom och tog bara en dos medicin men såg till att inte sova i någon annans säng eller dela säng med någon under ett par veckor där.

Om det är så att du bara är torr kan du ju testa att smörja lite med olja efter dusch och toalettbesök.

• Anonym (Anonym)

Tack för svar! Jag duschade både morgon och kväll, bytte underkläder och sängkläder och tvättade varje dag och skurade golv och våttorkade och bytte handdukar dagligen etc. plus tvättade händerna och skrubbade med nagelborste så mkt så min hud såg nästan brännskadad ut tillslut :( vet ingen annan i min närhet som är smittad eller så. Upprepade Vermox dosen efter 2 veckor som man skulle men den hjälpte inte ens från början alls.

• Anonym (kls)

Tvätta ditt rövhål!

• Anonym (Anonym)

Puffar puff puff 

• Anonym (kls)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-09-06 21:12:24 följande:

Puffar puff puff 

Rengör din anal!
  • Anonym (asdf)

Hur ser din kost ut? Ohälsosam?

• Anonym (Anonym)

Duschar varje morgon och tvättar rumpan extra noga med duscholja men det hjälper inte :( och brukar inte ha det här problemet annars. 

• Anonym (Anonym)

Har ätit väldigt dåligt på sistone men jag brukar alltid äta en allmänt dålig kost och tycker att om det vore nåt sånt eller att jag tvättar mig dåligt eller nåt så skulle jag ju haft problem tidigare. Detta kom plötsligt och inget jag gör hjälper. Är redan deprimerad och hypokondrisk och att gå runt och tro att man fått obotlig mask eller nåt är för mycket för min redan överarbetade hjärna. Orkar inte.. Känner mig så äcklig

• Tiina87
    Anonym (kls) skrev 2018-09-06 21:29:01 följande:

Rengör din anal!

Och du tror inte ts gör det?!
  • Anonym (Zinksalvan)

Tror det är springmask du har. Har hört att varken Vanquin eller Vermox har speciellt god effekt idag tyvärr. Även om de dör av behandlingen (vilket inte alltid sker då maskarna blir alltmer resistenta mot de behandlingar som finns) är det väldigt lätt att bli återinfekterad.

Testa i stället att behandla på mekanisk väg. Smörj på RIKLIGT med Inotyol runt analöppningen 4 ggr/dag, så kan maskarna inte lägga sina ägg. Har hört att denna metod ska ha 80% verkningsgrad.

Läs mer i denna tråd.

www.familjeliv.se/forum/thread/74146079-kronisk-springmask

• Anonym (H)

Jag har exakt detta och dragits med det i månader, har du fått hjälp? Vad var det och hur blev du frisk? Provat exakt samma som du utan resultat.

Svar på tråden Kliar i rumpan!!!!!