• Anonym (Heart)

Fler med extraslag på hjärtat?

Efter att ha genomgått en hemma-EKG har jag nu fått veta att jag har en hel del extraslag. Vet inte exakt hur många och vad för sorts, mer än att jag hade många. Ska träffa läkaren och får veta mer då.

Någon mer med extraslag på hjärtat?

Vad fick du för behandling?

Eller gjorde de inget?

• Svar på tråden Fler med extraslag på hjärtat?
  • Anonym (J)
    Anonym (Heart) skrev 2018-09-06 19:49:22 följande:

Efter att ha genomgått en hemma-EKG har jag nu fått veta att jag har en hel del extraslag. Vet inte exakt hur många och vad för sorts, mer än att jag hade många. Ska träffa läkaren och får veta mer då.

Någon mer med extraslag på hjärtat?

Vad fick du för behandling?

Eller gjorde de inget?

Har extraslag ibland och har inte brytt mig.. Det är till 99% av fallen ofarligt, så.
  • Anonym (Heart)
    Anonym (J) skrev 2018-09-06 20:10:17 följande:

Har extraslag ibland och har inte brytt mig.. Det är till 99% av fallen ofarligt, så.

Ofarligt oftast men sjukt obehagligt tucker jag.
  • Anonym (J)
    Anonym (Heart) skrev 2018-09-06 20:23:49 följande:
    Ofarligt oftast men sjukt obehagligt tucker jag.
    Jodå! Mina blir värre vid stress men annars kan hjärtat "fluttra" till som en fjäril någon gång ibland med! Men inte så oftast så länge jag mår bra psykiskt. :)
  • 1234568

Jag hade 10 000 extra slag på senaste 24 timmars undersökningen. Får se vad läkaren säger. Man ser även andra saker på samma ekg, och jag hade inga förändringar på det, trots extra slagen. Men är det väldigt många så brukar man göra en ultraljuds undersökning.

• Anonym (Heart)

De senaste dagarna känns det som extraslagen ökat. Det fladdrar i bröstet mest hela tiden. Och det gör mig orolig. Brukar annars inte känna av det så ofta men nu är det mycket. Har haft lite stress i kroppen (oro över olika ting) under denna tid.

Kan oro ge mer extraslag?

Står på väntelistan för arbets-EKG och ultraljud av hjärtat. Blev hänvisad till akuten eller dem om det hände något.

• Anonym (J)
    Anonym (Heart) skrev 2018-09-07 09:36:06 följande:

De senaste dagarna känns det som extraslagen ökat. Det fladdrar i bröstet mest hela tiden. Och det gör mig orolig. Brukar annars inte känna av det så ofta men nu är det mycket. Har haft lite stress i kroppen (oro över olika ting) under denna tid.

Kan oro ge mer extraslag?

Står på väntelistan för arbets-EKG och ultraljud av hjärtat. Blev hänvisad till akuten eller dem om det hände något.

Ja, såklart. När jag har varit som mest orolig eller stressad har jag fått mycket mer fladder och extraslag. När jag var påväg till mitt fd. jobb en gång, 5 på morgonen, fick jag typ 20 dubbelslag på 1 minut. Trodde jag skulle falla ihop och dö.. Den dödsångesten! Men det var pga. stress.
  • Anonym (Heart)

Kan extraslagen även öka vid mens och ägglossning? Jag är mitt i ägglossningen nu, äter inga p-piller och försöker inte bli gravid. Så finns ingen oro o stressiga det. Men tänkte om det hormonellt kan he extraslag i ökad mängd?

• Anonym (tick tack)

Jag hade stora besvär av extraslag förra året. Vårdcentralen tog det väldigt seriöst och skickade mig till en kardiolog. Där fick jag göra 24h-EKG, arbets-EKG och ultraljud. De kunde se att jag hade mycket fler extraslag än vad som räknas som normalt, men de hittade inget konstigt alls med hjärtat. Jag fick ändå en väldigt låg dos betablockerare att ta varje dag. Vid uppföljning var extraslagen helt borta så det hjälper.

Enligt läkaren är stress en vanlig faktor som utlöser extraslag, och när man känner av dem och börjar oroa sig för vad det är kan det bli ännu värre. Jag har småbarn och även om jag inte kände mig särskilt stressad så är det ju full fart och halvdålig sömn, så troligen det som utlöste det.

• Anonym (tick tack)
    Anonym (Heart) skrev 2018-09-07 09:52:22 följande:

Kan extraslagen även öka vid mens och ägglossning? Jag är mitt i ägglossningen nu, äter inga p-piller och försöker inte bli gravid. Så finns ingen oro o stressiga det. Men tänkte om det hormonellt kan he extraslag i ökad mängd?

Jag upplevde samma sak faktiskt! Jag frågade läkaren om jag kunde ha nån hormonobalans, men det verkade han tycka var en konstig teori eller i alla fall inte värt att undersöka...

Men att stress påverkar hjärtat beror ju bla på att testosteronnivåerna ökar, och de varierar även under menscykeln så jag tycker inte det var sååå långsökt av mig.
  • Anonym (Heart)

Ännu en fundering, har lågt blodtryck (98/60) kan de också påverka tro? Mer extraslag vid lågt blodtryck tro?

Jag har ju nu extraslag som jag upplever det flera i minuten mer eller mindre, puls på 90 och blodtryck på 98/60.

Hmm.

Svar på tråden Fler med extraslag på hjärtat?