• Anonym (L)

BB kontakta soc?!

Anonym (?) skrev 2018-09-08 01:46:47 följande:
    Dom har oro pga hur jag tidigare levt mitt liv. Men det känns mycket misstänksamt att dom SKA kontaktas av bb innan hemgång. Varför innan och inte efter? Det i kombination med oron får mig att bli misstänksam om dom tänker ta barnet? Hört om fall tidigare då bb kontaktat soc osv och då har det handlat om omhändertaganden..

Varför skulle det inte kunna handla om att de vill kolla hur mamman och barnet mår och se så att allt fungerar som det ska? Tänk dig själv att du vet att en gravid kvinna har en rätt strulig bakgrund och du har ansvar för barnets välmående. Hade inte du då velat ha koll på att hon fått ordning på hur hon ska sköta barnet, och att hon har en bra hemsituation, innan hon far hem från bb? Hade du inte velat sätta in eventuella stödinsatser i så god tid som möjligt?
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2018-09-08 08:30:36 följande:
    Fast i normala fall om det bara handlar om lire oro så kontaktas väl inte soc INNAN hemgång utan efter, och inte på bb. Det låter som dom ser detta som ett extrem akutfall. Dom fall jag hört när soc kontaktats redan från bb är då dom planerar akut omhändertagande....

Jag skrev inte att det handlar om "lite oro". Förmodligen bedömer de det som väldigt sannolikt att du behöver någon form av stöd inför hemgången. Men det är ju inte samma sak som att de kommer att omhänderta barnet. Att man mest hör talas om sådana fall beror på att det är de föräldrarna som känner störst behov av att göra sina röster hörda. De som får hjälp för att själva kunna ta hand om sitt barn blir det inga rättsfall, tidningsartiklar och bloggar av.
  • Anonym (L)
    Anonym (?) skrev 2018-09-08 19:59:58 följande:
    Ja dom informerade om olika insatser men inte pratat om något utredningshem. Har inte sagt att jag inte vill ta emot hjälp ändå har dom sagt så

De vill ju veta att barnet är fött och att ni strax ska åka hem för att de ska kunna hjälpa er när ni inte längre har stöd av personalen på bb. Det är väl inte så konstigt?
Svar på tråden BB kontakta soc?!