• Anonym (?)

BB kontakta soc?!

Vad är planerat när soc ska kontaktas av bb innan hemgång från bb? Att dom ska ta barnet?!

• Svar på tråden BB kontakta soc?!
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-07 18:43:12 följande:

Om det är planerat med ett omhändertagande av nyfödd så väntar man inte på hemgång utan gör det i så nära anslutning till att barnet födds som möjligt.

Får dom planera det utan att föräldrarna vet om det? Kan dom planera att bb ska kontakta soc innan hemgång även om dom inte planerar att ta barnet?
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-07 19:06:25 följande:

BB och socialtjänsten får såklart planera vad de vill utifrån gällande lagstiftning så självklart finns det inget hinder mot att bb kontakter soc före hemgång om det finns en oro för barnet. Detta oavsett om det finns planer på ett omhändertagande eller inte.

Omhändertaganden planeras av lättförklarliga skäl ofta utan att föräldrarna informeras. Däremot så informeras föräldrarna alltid (utom i ett fåtal undantagsfall) direkt när en utredning på barnet inleds. När det handlar om nyfödda så sker allt ofta väldigt tätt eftersom man inte kan öppna utredningen före barnet är fött och därför inte heller kan ha beslutet klart innan födelsen.

Du får nog berätta mer om vad det handlar om om du vill ha bättre svar.

Hur vet du allt detta jobbar du inom soc?
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-07 19:06:25 följande:

BB och socialtjänsten får såklart planera vad de vill utifrån gällande lagstiftning så självklart finns det inget hinder mot att bb kontakter soc före hemgång om det finns en oro för barnet. Detta oavsett om det finns planer på ett omhändertagande eller inte.

Omhändertaganden planeras av lättförklarliga skäl ofta utan att föräldrarna informeras. Däremot så informeras föräldrarna alltid (utom i ett fåtal undantagsfall) direkt när en utredning på barnet inleds. När det handlar om nyfödda så sker allt ofta väldigt tätt eftersom man inte kan öppna utredningen före barnet är fött och därför inte heller kan ha beslutet klart innan födelsen.

Du får nog berätta mer om vad det handlar om om du vill ha bättre svar.

Får soc öppna en utredning på föräldrarna då innan barnet är fött?
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-07 22:35:38 följande:

Ja, om föräldrarna ansöker om stöd så gör man det. Men, man kan som sagt inte göra utredningen på det ofödda barnet.

Får föräldrarna reda på om dom öppnat utredning på föräldrarna?
  • Anonym (?)
    Anonym (Line) skrev 2018-09-08 01:31:57 följande:

Till Ts: att soc kontaktas innan hemfärd behöver inte betyda att dom ska omhänderta barnet. Det kanske kan vara att dom vill samtala med dig för att se om du har en plan eller liknande. Dom kanske helt enkelt vill bedöma din situation och följa upp i hemmet.

Jag antar att något hänt eller att du haft kontakt med soc innan och att de därför är vaksamma, säkert även för din egen skull. Kan de vara oroliga för ditt mående tex baserat på hur du haft det tidigare? Inga frågor du behöver svara på utan mer för dig själv att ha i bakhuvudet. Kanske är det för att ni ska göra upp tydliga regler hur er kontakt eller tillsyn blir när du blir förälder. Finns ju många olika skäl och jag nämner några (kanske helt fel) eftersom jag inte vet din situation. Men det behöver inte vara för att omhänderta barnet, men bara du vet vad som isåfall ligger till grund för det och om det finns en risk för det.

Dom har oro pga hur jag tidigare levt mitt liv. Men det känns mycket misstänksamt att dom SKA kontaktas av bb innan hemgång. Varför innan och inte efter? Det i kombination med oron får mig att bli misstänksam om dom tänker ta barnet? Hört om fall tidigare då bb kontaktat soc osv och då har det handlat om omhändertaganden..
  • Anonym (?)
    Anonym (L) skrev 2018-09-08 08:23:27 följande:

Varför skulle det inte kunna handla om att de vill kolla hur mamman och barnet mår och se så att allt fungerar som det ska? Tänk dig själv att du vet att en gravid kvinna har en rätt strulig bakgrund och du har ansvar för barnets välmående. Hade inte du då velat ha koll på att hon fått ordning på hur hon ska sköta barnet, och att hon har en bra hemsituation, innan hon far hem från bb? Hade du inte velat sätta in eventuella stödinsatser i så god tid som möjligt?

Fast i normala fall om det bara handlar om lire oro så kontaktas väl inte soc INNAN hemgång utan efter, och inte på bb. Det låter som dom ser detta som ett extrem akutfall. Dom fall jag hört när soc kontaktats redan från bb är då dom planerar akut omhändertagande....
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-08 09:35:45 följande:

Finns ju hur många uppenbara fall som helst där socialtjänsten har goda grunder att vara orolig för ett nyfött barn.

Föräldrar som missbrukar sig igenom graviditeten så barn behöver absinensbehandling direkt, föräldrar med allvarliga mentala funktionshinder som saknar insikt, föräldrar som utsatt tidigare barn för grav vanvård osv.

Vore som ovan sagt enklare att hjälpa dig om du var mer specifik kring dina frågor. Frågar du för egen del?

Ska det inte mycket till när dom säger att bb ska kontakta soc redan innan hemgång? Varför inte efter? Tecken på att dom är extremt oroliga?
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-08 13:58:27 följande:

Tycker inte det är det mesta konstigt men svårt att säga utan att veta omständigheterna. Är det tex en hemlös som fött barn så är det ju ganska lämpligt att soc vill ha kontakt innan utskrivningen för att säkerställa att familjen har någonstans att ta vägen. Eller, om det är en mamma som är psykiskt påverkad så vill soc såklart kunna göra en bedömning innan de lämnar bb så att hon inte åker hem och slänger ungen i soptunnan. Som sagt så finns det hur många orsaker som helst till olika förfarande. Men, mamman borde ju veta om det är inlett utredning och  i så fall vad den handlar om.

Nej det handlar inte om hemlöshet utan om en övernojig barnmorska med förutfattade meningar som är orolig. I vilket fall som helst så tolkar jag detta som att dom (iallafall hon) är orolig att jag ska va ensam med barnet?
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-08 17:09:35 följande:

Är barnet ens fött? Är soc ens inblandade eller är det bara en barnmorska som uttalar sig om saker som hon tror kommer att hända?

Nej barnet är inte fött och ja soc är inblandad. Haft möte
  • Anonym (?)
    Anonym (L) skrev 2018-09-08 17:37:02 följande:

Jag skrev inte att det handlar om "lite oro". Förmodligen bedömer de det som väldigt sannolikt att du behöver någon form av stöd inför hemgången. Men det är ju inte samma sak som att de kommer att omhänderta barnet. Att man mest hör talas om sådana fall beror på att det är de föräldrarna som känner störst behov av att göra sina röster hörda. De som får hjälp för att själva kunna ta hand om sitt barn blir det inga rättsfall, tidningsartiklar och bloggar av.

Som att soc skulle komma till bb och åka med oss hem?
  • Anonym (?)
    Anonym (X) skrev 2018-09-08 16:53:52 följande:

Är det du som startat tråd om hur bm oombedd gått in i din tidigare journal, ganska långt tillbaka, och därefter tolkat det som att du är instabil?

Nej?
  • Anonym (?)
    Anonym (Humanus) skrev 2018-09-08 19:05:33 följande:

Ni har haft kontakt med soc och de har en oro för det väntande barnet. Då har ni rimligtvis också blivit erbjuda stöd och hjälp kring det oron handlar om. Om ni tar emot den hjälpen så finns ingen grund för ett omhändertagande överhuvud taget då LVU (tvångslagstiftningen) inte är tillämplig om det går att ge hjälpen på frivillig väg.

Även om det är oro som är väldigt allvarlig så gäller frivillig insats i första hand. Exempelvis att ni erbjuds placering på utredningshem.

Om ni erbjudits hjälp och tackat nej till den och soc oro berör något allvarlig som riskerar barnet liv, hälsa och utveckling, så står soc antagligen i beredskap att göra ett omhändertagande för att skydda barnet när det födds.Om soc redan har instruerat BB att informera dem innan utskrivning så är det nog rätt sannolikt att det är för att de är oroliga för att ni inte ska klara av barnet och inte kommer att ta emot hjälp och därför vill ha information om ni lämnar bb så att de kan ta ställning till ett omedelbart omhändertagande. 

Ja dom informerade om olika insatser men inte pratat om något utredningshem. Har inte sagt att jag inte vill ta emot hjälp ändå har dom sagt så
Svar på tråden BB kontakta soc?!