• Äldre 7 Sep 19:24
    10169 visningar
    10 svar
    10
    10169

    Sluta amma på bara ena bröstet, erfarenheter?

    Min son är 8 veckor och jag har åkt på en hemsk bröstinfektion och en bröstböld. Något av det värsta jag varit med om. Jag ska in och opereras imorgon, har redan dränerat med kateter och fått antibiotika. Nu har jag bara ett stort sår efter dränaget som behöver opereras och göras rent.

    Läkaren jag träffade senast säger att jag måste sluta amma, åtminstone på det infekterade bröstet, för att såret ska läka. Har inte ammat på det bröstet på en vecka nu men det rinner fortfarande en massa mjölk ur såret. Då jag gärna vill amma så är jag inne på att fortsätta amma på det friska bröstet och vid behov komplettera med ersättning, men sluta helt på det infekterade bröstet. Någon som har erfarenhet av detta? Hur lång tid tar det tills mjölkproduktionen slutar? Kan man få ner mjölkproduktionen på bara ett bröst?

  • Svar på tråden Sluta amma på bara ena bröstet, erfarenheter?
  • Amak
    Äldre 7 Sep 19:31
    #1

    Har ingen erfarenhet, men vill bara säga att det är synd om dig! Vad du är stark som är så målinriktad med din amning! Jag hade givit upp med en sådan infektion, du är ju sjukt envis =) 

  • Äldre 7 Sep 19:41
    #2

    Nu satt jag inte i samma sits som du, sonen ratade ena bröstet från början så jag helammade på ett bröst från start. Med andra ord vet jag inte hur det går med att sluta amma på ett bröst när det gå rinner bra.

    Det jag vill säga är bara att det går att amma helt från ett bröst, om man vill (ja, för de flesta, finns säkert de som inte kan!). Jag ammade på höger bröst tills han var 10 månader innan jag slutade, och det utgjorde aldrig ett problem att jag bara körde på ena!

    Hoppas ditt bröst läker fort oavsett, och att du hittar en bra lösning som passar dig! <3

  • Äldre 7 Sep 19:49
    #3

    Vi ammade på båda från början, men från ca 6mån så krånglade han endast på vänster bröst och då vi bara delammade då så bestämde jag mig för att bara amma från höger och det gick jättebra, bröstet svullnade lite och det läckte en gång tror jag, sedan fanns det mjölk kvar i bröstet, provade en gång långt efteråt, och då kom det mjölk men bröstet besvärade mig inte alla tog bara några dagar (tar säkert längre så där tidigt i produktionen) Vi ammade på endast höger bröst i 2mån och slutade amma helt när han blev 8mån, jag tror att med min mjölkproduktion så hade jag kunnat helamma på ett bröst om jag behövt det, så det tror jag definitivt går för vissa.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 7 Sep 19:53
    #4

    Du låter stark och målmedveten, då kommer det att gå jättebra. Min dotter krånglade med vänster bröst och vid 3 månader lade jag helt ned ammningen på det. Helamnade henne uteslutande på höger bröst tills matintrouduktion vid 6 månader. Hon gick upp fint i vikt och jag upplever inga problem att få upp produktionen på höger sida.

    Nu hade jag ju en gradvis avvänjning på vänster sida, din kommer ju att bli mer abrupt.

    Men när efterfrågan på den sidan försvinner så dröjer det inte så länge innan kroppen fattar och drar ned produktionen.

    Kontakta ammningshjälpen och rådgör med dem om du vill ha lite input utifrån, det är inte helt ovanligt att vården saknar relevanta kunskaper om amning tyvärr. Det kommer att gå jättebra för er, det är verkligen beundransvärt av dig att vara så beslutsam under nuvarande omständigheter.

    Lycka till/Annika

  • Äldre 7 Sep 20:55
    #5

    Ja, hör med amningshjälpen! Brösten borde ställa om hyfsat snabbt. Lycka till och krya på dig!

  • Äldre 8 Sep 11:13
    #6

    Det går alldeles utmärkt att amma bara från ett bröst om du vill. Jag ammade första barnet den sista tiden bara med ena bröstet då hon ej ville amma på ena sidan längre så jag bara lät det vara så, dock åt hon ju mat också så jag kanske inte hade så mycket mjölk då.

    Men du kan absolut producera tillräckligt ur bara ett bröst!

  • Äldre 12 Sep 07:20
    #7

    Har inte haft samma problem som du men det går definitivt att amma bara med ett bröst. Min dotter föredrog redan från börjar högra bröstet men jag kämpade för att hon skulle vilja ta vänster bröst (mest pga BVC). Till slut orkade jag inte mer och slutade erbjuda vänster bröst (då det kändes som att hon verkligen inte ville ha den) och mjölkproduktionen slutade helt efter någon vecka på det bröstet. Hon helammade på höger till 6 månaders ålder då jag började introducera mat :). Gick upp fint i vikt till dess Hoppas det hjälper

  • Äldre 12 Sep 09:00
    #8

    Tack för era svar, det verkar som att sonen blir mätt på bara ett bröst och jag tycker trots allt att det är mysigt och smidigt att amma när det funkar. Hoppas mjölkproduktionen snart avstannar på det sjuka bröstet.

    Opererades ju i lördags och de tog bort en massa död vävnad. Har ett stort sår som kommer ta månader att läka enligt läkarna. Behöver troligtvis plastikkirurgi för att bröstet inte ska se konstigt ut sen. Jag måste även gå varje dag och få såret omlagt vilket gör ont. Mår så dåligt över att ha drabbats av detta, vill ju bara njuta av min lilla son. Orkar mest bara ligga i sängen pga smärtan och att jag mår så dåligt psykiskt av detta.

  • Äldre 13 Sep 16:10
    #9
    sweetlife skrev 2018-09-12 09:00:48 följande:

    Tack för era svar, det verkar som att sonen blir mätt på bara ett bröst och jag tycker trots allt att det är mysigt och smidigt att amma när det funkar. Hoppas mjölkproduktionen snart avstannar på det sjuka bröstet.

    Opererades ju i lördags och de tog bort en massa död vävnad. Har ett stort sår som kommer ta månader att läka enligt läkarna. Behöver troligtvis plastikkirurgi för att bröstet inte ska se konstigt ut sen. Jag måste även gå varje dag och få såret omlagt vilket gör ont. Mår så dåligt över att ha drabbats av detta, vill ju bara njuta av min lilla son. Orkar mest bara ligga i sängen pga smärtan och att jag mår så dåligt psykiskt av detta.


    Det är väldigt imponerade att du lyckas amma ändå. Förstår att du mår dåligt och att det gör ont. Ibland blir inte starten alltid så himla lätt, jag hoppas du får bra stöd hemma. Pröva samtalsterapi om du behöver hjälp med känslorna, det är effektivt.

    Förhoppningsvis mår du bättre och bättre för varje dag och vecka. Försök njuta så mycket av din bebis som det bara går, sniffa bebislukt och sånt. Krya på dig!
  • Äldre 16 Sep 21:47
    #10

    Ni som ammat på bara ena bröstet, hur fick ni mjölkproduktionen att gå ner på det andra? Det läcker extremt mycket mjölk i det vänstra bröstet som jag inte ammar med. Mjölken läcker genom såret, kan det vara så att det inte går att få ner produktionen pga att det läcker ur såret? Det är ju inte så kul att behöva byta förband flera gånger om dagen och ändå blöta ner alla mina kläder. Dessutom tror jag det blir svårt för såret att läka så länge det rinner så mycket mjölk i det. Vet inte hur jag ska göra då jag fått olika svar av alla läkare och barnmorskor, ingen verkar riktigt veta. Håller fast vid hoppet om att jag kan fortsätta amma, men det verkar ju tyvärr inte så...

Svar på tråden Sluta amma på bara ena bröstet, erfarenheter?