• Svar på tråden Mansfria festivaler, bra eller dåligt?
  • Dr Nail
    Akira Öken skrev 2018-09-09 08:22:00 följande:

    Gissar att du är ute efter något annat än en seriös diskussion om detta. Annars hade du väl nämnt att det handlat om domar och ett visst antal granskade sådana? Undrar var du fått siffran "85"% ifrån?

    Gissar även att du är medveten om att huvudparten av alla våldtäkter inte anmäls och att det av de anmälda endast är ett fåtal som leder till fällande dom.


    Jag tror att du överskattar Familjeliv som en plattform för "seriösa" diskussioner.
  • Anonym (J.)
    oanonym skrev 2018-09-09 12:15:56 följande:

    Jag har inte påstått att du skrev alla män, bara att det verkade som du menade det.

    Detta var jag ganska tydlig med, men du är visst på hugget idag? Du kanske vill missförstå, så att jag passar in i sin syn på män?

    Och vad är der betydligt fler män gör än inte gör? Våldtar??? Förklara gärna, och kom gärna med källa.


    Självklart är jag på hugget, jag reagerar på att du är så liten i dig själv, att du inte klarar att erkänna att dina bröder kompisar chefer kollegor eller andra män du vet, en och oftast flera av de respekterar inte kvinnor, du kanske inte ens klarar av att erkänna hur du själv ser på kvinnor? Eller varför detta mothugg om ett faktum? Om en nyhet som är en trygghet för samhället?

    Om du hör att 39 % kvinnor mördar barn i ditt område där du bor. Och du sett bilderna på de döda barnen. Tänker du "har du källa på det?" Eller tänker du att du kanske ska kolla att dina barn är i säkerhet så de inte slutar upp som ännu en bild på ett mördar barn?

    Tänk nu att denna procent som är alldeles för hög för dig att acceptera enligt dina önskemål eller förhoppningar eller kunskaper, är kvinnor som blir illa behandlade för att de är kvinnor , tänker du på källor eller på att du vill se var din syster kollega kompis partner är och att hon är i säkerhet?

    Tänk så är hon nu en gång per år 100 % säker från fler sexuella trakasserier tafsanden glåpord hot och bild från män, hon kan äntligen se och uppleva någotot annat än det. Är detta en katastrof för dig?

    Det är det, om du är singel, utan barn, utan självkänsla och extra mycket om du är en av männen kvinnor slipper.

    Är du en man som vill göra samhället bättre då har du ju redan börjat med dig själv eller hur? Och då hade du haft så pass mycket självdistans att du ser "män" som en beskrivning av något farligt som förekommer för kvinnor när de är i närheten av män och att risken för fara är oavsett procent, för stor för att inte leda till en mansfri festival.
  • Anonym (J.)
    Dr Nail skrev 2018-09-09 12:32:21 följande:

    Och så kom den där grejen om "alla män" igen, naturligtvis. Du måste generalisera hårdare; alla våldtäkter begås av DÄGGDJUR. Så däggdjur är problemet.


    Nej. För ni män har ett ego som kan påverka era däggdjursinstinkter och det är ett ansvar att inte gå runt utan kontroll på vad ni gör med era händer.

    Att ha en festival för bara kvinnor kommer göra att även de män som respekterar kvinnor som medmänniskor, kommer bli så trött på dessa fasoner era kompisar bröder chefer kollegor kusiner pappor farföräldrar fortfarande har mot kvinnor, att män kommer tillslut bli illa tvungna att respektera kvinnor.

    Män lyssnar inte på kvinnor, män lyssnar på män, och om majoriteten män respekterar kvinnor i detta samhälle, ponera att det är så, då kommer väl ni vara jävligt motiverade att ifrågasätta och nolltolerera varenda kvinnlig nervärdering ni ser och hör, eller? För att ni ska få möjlighet att vara nära kvinnor igen, är ni tvungna att använda er makt i samhället rätt, för allas rättigheter.
  • Anonym (cisman)
    Anonym (J.) skrev 2018-09-09 12:24:56 följande:
    Berätta, peka, var är det dåliga?

    Om du syftar på att det förekommer våld mot kvinnor från handlingar av män, så ja, det är ingen trevlig bild, jag jag håller med fullkomligt. Men det spelar ingen roll hur vi värderar att det är dåligt eller vill inte ta itu med det för det svider för män att förstå att det pågått en sorts hjärntvätt att detta är så man behandlar andra om de är kvinnor och att ingen satte stopp för det förrän feminism och me too kom igång. (Jag kallar mig inte feminist för jag gillar inte politiska termer och har hellre fristående åsikter)

    Faktum är att det sker och det sker så ofta att kvinnor behöver en garanterad trygghet någonstans någon gång, både för kvinnors skull, men även för ni män som respekterar kvinnor som medmänniskor.

    och denna festival är den tryggheten som existentiellt markerar att kvinnor accepterar inte att bli sedda som något annat än medmänniska.

    För män som tafsar trakasserar drogar slagit hotat våldtagit kallar kvinnor horor slynor och nervärderar de, blir detta piss i deras ansikte, piss som verkligen svider. Som hela samhället blir medveten om på en så existentiell nivå att snart kan jag och du man skriva "män våldtar"

    Och den enda som kommer känna sig kränkt, är den som ska känna piss i ansiktet.
    Ja jag ska peka på vad det var jag reagerade på. Det var ditt sätt att generalisera kring män. När du skriver "män" (t ex "män har inte 24/7 tillgång till kvinnor") så uppfattas det i alla fall av mig som att du hänvisar till män som grupp och att det då handlar om en ganska stor andel män. Jag tror det är fler som håller med om att det inte låter som 1-2 % utan snarare över 50 % eller mer. Hade du i stället skriver "de män som håller på att tafsa" eller "de män som våldtar" så hade du pekat på individerna, som är män, men inte på hela gruppen. Hade det du skrivit handlar om en folkgrupp så hade det nog räknats som rasism.

    Ärligt talat låter det som att du umgåtts med många män, och kommit i kontakt med män, som beter sig så här. Jag känner flera kvinnor som inte alls känner igen den bild du ger av män, och som aldrig blivit utsatta av tafsande eller ofredande.
  • Anonym (J.)
    Anonym (cisman) skrev 2018-09-09 12:57:04 följande:

    Ja jag ska peka på vad det var jag reagerade på. Det var ditt sätt att generalisera kring män. När du skriver "män" (t ex "män har inte 24/7 tillgång till kvinnor") så uppfattas det i alla fall av mig som att du hänvisar till män som grupp och att det då handlar om en ganska stor andel män. Jag tror det är fler som håller med om att det inte låter som 1-2 % utan snarare över 50 % eller mer. Hade du i stället skriver "de män som håller på att tafsa" eller "de män som våldtar" så hade du pekat på individerna, som är män, men inte på hela gruppen. Hade det du skrivit handlar om en folkgrupp så hade det nog räknats som rasism.

    Ärligt talat låter det som att du umgåtts med många män, och kommit i kontakt med män, som beter sig så här. Jag känner flera kvinnor som inte alls känner igen den bild du ger av män, och som aldrig blivit utsatta av tafsande eller ofredande.


    Ok, jag förstår poängen det går inte att kortfatta till "män" bästa exemplet är hur hade jag som kvinna reagerat om det blev en stor politisk diskussion där män om och om säger "kvinnor" är otrogna, även om ni inte menar alla kvinnor så blir det efter tillräckligt många upprepningar , som om ni bara kortfattat att whatever, och dömer ut det pga ,brist på hopp.

    Jag har nog haft brist på hopp och kände hopp när festivalen för kvinnor kom. Menade inte att se ner på någon men att det är skönt att kvinnor äntligen får makt att slippa våldsamma / nervärderande män.

    Tack för ditt tydliga motargument behövde höra det och ska tänka på detta och aldrig mer uttrycka mig slarvigt som en så pass viktig sak.
  • oanonym
    Anonym (J.) skrev 2018-09-09 12:40:24 följande:

    Självklart är jag på hugget, jag reagerar på att du är så liten i dig själv, att du inte klarar att erkänna att dina bröder kompisar chefer kollegor eller andra män du vet, en och oftast flera av de respekterar inte kvinnor, du kanske inte ens klarar av att erkänna hur du själv ser på kvinnor? Eller varför detta mothugg om ett faktum? Om en nyhet som är en trygghet för samhället?

    Om du hör att 39 % kvinnor mördar barn i ditt område där du bor. Och du sett bilderna på de döda barnen. Tänker du "har du källa på det?" Eller tänker du att du kanske ska kolla att dina barn är i säkerhet så de inte slutar upp som ännu en bild på ett mördar barn?

    Tänk nu att denna procent som är alldeles för hög för dig att acceptera enligt dina önskemål eller förhoppningar eller kunskaper, är kvinnor som blir illa behandlade för att de är kvinnor , tänker du på källor eller på att du vill se var din syster kollega kompis partner är och att hon är i säkerhet?

    Tänk så är hon nu en gång per år 100 % säker från fler sexuella trakasserier tafsanden glåpord hot och bild från män, hon kan äntligen se och uppleva någotot annat än det. Är detta en katastrof för dig?

    Det är det, om du är singel, utan barn, utan självkänsla och extra mycket om du är en av männen kvinnor slipper.

    Är du en man som vill göra samhället bättre då har du ju redan börjat med dig själv eller hur? Och då hade du haft så pass mycket självdistans att du ser "män" som en beskrivning av något farligt som förekommer för kvinnor när de är i närheten av män och att risken för fara är oavsett procent, för stor för att inte leda till en mansfri festival.


    Ge gärna exempel på när jag inte erkänner det du påstår?

    Jag är en gift familjefar med två barn. Jag har inget problem med min kvinnosyn (enligt mig själv och vad jag uppfattat av min omgivning).

    Men eftersom du redan känner mig bättre, antagligen för att jag är man, så kan du väl citera mig där jag påstår något som bekräftar din syn på MÄN?

    Och hur blir det med förklaringen om vad män gör mer än de inte gör? Var det våldtäkt du menade? Det blir svårt att styrka. Eller vad menade du?
  • Anonym (cisman)
    Anonym (J.) skrev 2018-09-09 13:10:03 följande:
    Ok, jag förstår poängen det går inte att kortfatta till "män" bästa exemplet är hur hade jag som kvinna reagerat om det blev en stor politisk diskussion där män om och om säger "kvinnor" är otrogna, även om ni inte menar alla kvinnor så blir det efter tillräckligt många upprepningar , som om ni bara kortfattat att whatever, och dömer ut det pga ,brist på hopp.

    Jag har nog haft brist på hopp och kände hopp när festivalen för kvinnor kom. Menade inte att se ner på någon men att det är skönt att kvinnor äntligen får makt att slippa våldsamma / nervärderande män.

    Tack för ditt tydliga motargument behövde höra det och ska tänka på detta och aldrig mer uttrycka mig slarvigt som en så pass viktig sak.
    Ja precis, det är bättre att förklara exakt vad man menar, så det inte blir missförstånd och att folk blir kränkta osv. Sånt leder bara till osämja och man kan inte komma fram till någon lösning alls.

    Har du alltså själv varit utsatt mycket för tafsande och ofredande om jag får fråga?

    Vad bra att du tog till dig av det jag skrev.
  • Akira Öken
    Dr Nail skrev 2018-09-09 12:35:53 följande:

    Jag tror att du överskattar Familjeliv som en plattform för "seriösa" diskussioner.


    Verkar bero mest på vem diskussionen förs med. Kanske är det inte möjligt att föra en sådan med dig, när du sitter och hittar på egen "fakta".
  • Anonym (Ell)

    Som kvinna är jag rejält tudelad inför frågan!

    Jag skulle bland annat vilja veta varför dessa separationer på kvinnor och män helt plötsligt blivit så viktiga nu? Förut var det så viktigt att kvinnor och män skulle umgås tillsammans överallt. Ingen skillnad/separation mellan könen var mottot under min uppväxt. Samtidigt förnekar jag inte att det skulle kunna vara skönt som kvinna att få bada själv, men det är mest av bekvämlighetsskäl att slippa visa upp sig i bikini/baddräkt. Det får dock inte ske till vilket pris som helst, och måste vara utan dolda religiösa agendor.

    Därtill oroas jag för den fortsatta förändringen blir om utvecklingen fortskrider. Kan man tumma på en sak, då blir det snart ytterligare en annan sak som normaliseras. 


    Våldtäkter och sexuella trakasserier kan tyvärr ske var som helst. Ska jag behöva förkläde när jag vistas ute och på arbetet? Vad blir nästa sak då...delade bussar, restauranger, pubar och uteställen? För ingen kan påstå att riskerna inte är minst lika stora där.

    Antingen förändrar man kvinnosynen överlag, eller så förändrar man genom att separera könen. Det finns inte så många andra valmöjligheter.

  • Anonym (Realist)
    Dr Nail skrev 2018-09-09 12:32:21 följande:

    Och så kom den där grejen om "alla män" igen, naturligtvis. Du måste generalisera hårdare; alla våldtäkter begås av DÄGGDJUR. Så däggdjur är problemet.


    Denna festival var helt fri från både våldtäkter och våldsbrott (trots att där var mängder med däggdjur), och jag tycker det bevisar en hel del.

    Som sagt- för mig som kvinna spelar det ingen roll alls vilket namn eller hudfärg det är på förövaren. Att kunna vara ute och roa sig utan gubbar som passerar alla tänkbara gränser är rena drömmen.
Svar på tråden Mansfria festivaler, bra eller dåligt?