Anonym (Trött mamma) skrev 2018-09-08 09:27:54 följande:
Orosanmälan och en skitsnackande läkare. Gäller inte det endast när man inte har ett pågående ärende i den kommunen? Vad jag hört från bekanta så förföljer dom en om det finns ett pågående ärende för att dom är skyldiga att slutföra den. Dom har ju börjat så smått dom parasiterna och helt ärligt tror jag att handläggaren planerar ett akut lvu
En läkare gör inte en orosanmälan för skojs skull, jag skulle bestämt vilja hävda att problemet snarare är att vi läkare gör detta för sällan. Sedan är det upp till socialtjänsten att utreda huruvida oron har grund eller ej. Som läkare är man skyldig att anmäla vid minsta misstanke om att barn far illa, man måste inte ha några som helst bevis för detta så visst kan det ibland vara så att det inte stämmer (vilket är upp till socialtjänsten att ta reda på) men som sagt problemet är nog oftare det omvända. Det är att som läkare ta sin uppgift på allvar, inte ett uttryck för inkompetens. Men man kan ju läsa mellan raderna i din berättelse att allt inte står rätt till, och ditt sätt att uttrycka dig lämnar ju övrigt att önska.