• mkem

Svider i bröstvårtan!

Gud vad det svider i vänster bröstvårta sen ett par dagar tillbaka. Vad kan det vara? Har en dotter på snart 3 veckor som suger rätt och ordentligt. Jag har inga blåsor på bröstvårtan och den är inte heller röd men det bultar och svider riktigt illa vid minsta beröring.
    Jag tror att tjejen har fått torsk på tungan för den är alldeles vit och hon har som sugblåsor på läpparna och kanske detta ha spridits till bröstet, men då borde det väl ha kommit på bägge bröst eller?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Svider i bröstvårtan!
  • Fido

Behandla med vichyvatten eller bikarbonat utblandat i vatten. Både lillan och dina bröstvårtor. Det låter definitivt som torsk. Det andra bröstet kan ju ha fått det med att du inte har några symptom där ännu.

• Minna

Jag har fått precis likadant, fast nu har det även blivit väldigt rött. Och gör fruktansvärt ont.
    Liten har nog torsk, så det måste väl vara det som spridit sig?

Jag har provat med vichyvatten, men det går inte bort. Nån som vet om man kan behandla det på något annat sätt?

Ska ju till bvc på tisdag, tänkte fråga då, men det är ju några dagar till dess och det gör hiskeligt ont!

• Minna

Det verkar förresten vara ganska många som har fått det så här just nu, kan värmen spela in tro?

• 000104

Har också haft svamp på brösten..ajje det svider rätt bra, vet hur det känns
    Fick mycostatin utskrivet.
    Men bvc sa att om det inte var säkert att det skulle hjälpa( det gjorde det) och då kunde jag smörja på pevaryl men då måste man tvätta bort det innan amningen.

• Fido

mm värmen i kombination med fuktiga eller för täta amningsskydd är mums mums för svampen

• Tabby

NÄr man får mycostatin utskrivet hur ofta ska man sätta det på bröstvårtan och hur ofta ska liten få det i munnen??

• Tabby

Då hjälper med andra ord inte 1-2 påsty´kningar allt som allt från barnmorska. Enligt henne skulle det räcka men då är fallet inte så??

• Minna

Nej verkligen inte! Min bvc-tant sa att jag kunde få hålla på med mycostatin i kanske två, tre veckor innan det var helt borta!
    Men jag vet däremot att det finns en starkare variant.. Vet inte namnet på den. Men den ska vara lila. Den ska tydligne hjälpa på en gång.
    Vet inte alls varför jag inte fått den...

• Tabby

Det kanske var den jag fick på BVC. Den var blå-lila. Men inte har det hjälpt ändå...

Svar på tråden Svider i bröstvårtan!