Inlägg från: IrriteradMamma |Visa alla inlägg
  • IrriteradMamma

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Utvandraren2 skrev 2018-09-09 16:22:32 följande:

Jag har en stol som är precis tio år. Köpte den billigt i andrahand. Synat den mkt noga på sprickor och skador och använder den med gott samvete.

De sprickor och försvagningar man menar kan uppstå med tiden ser du inte med blotta ögat. Jag skulle aldrig sätta mina barn i så gamla stolar. Skulle inte ens köpa begagnat.
  • IrriteradMamma
    Magnefico skrev 2018-09-10 18:42:00 följande:

Vem menar det? Trafiksäkerhetsforskare håller inte med.

Dåså, då kan du känna dig trygg med att använda 10 år gamla stolar. Jag tycker det är rimligt att anta att material blir sämre med tiden, och ett par tusenlappar kostar det att jag ska lita på att mitt barn är skyddat så långt det går. Värt det alla dagar.
  • IrriteradMamma
    Utvandraren2 skrev 2018-09-11 01:37:26 följande:

Problemet är att man gärna vill köpa det bästa till sitt barn - jämt om allt. Men man bör inte ruinera sig heller, det mår ju inte barnet av heller. Jag läste på mycket om just bilbarnstolar och kom, tillsammans med min man, fram till att vi köper en begagnad av ett visst märke och som var max tio år.

Alla måste få göra som de själva tycker, och som passar deras plånbok och samvete.

Man behöver inte köpa allt det nyaste och "bästa". Vi har till exempel nästan bara köpt begagnat till vårt barn. Men jag tycker inte att saker som har med barnets säkerhet att göra är nåt man ska spara in på. De flesta skulle kunna få tag på bilstolar begagnat, som INTE är 10 år gamla.
  • IrriteradMamma
    Magnefico skrev 2018-09-11 16:41:42 följande:

Material blir sämre med tiden, absolut! Men det finns inget som säger att det är osäkert efter 10 år. Om så vore fallet så skulle trafikverket varna för gamla stolar och det gör man inte.

Om du tror att en ny stol är att "skydda sitt barn så långt det går" så är du lite naiv.

Det finns heller inget som säger att de är lika säkra. Har till och med fått höra hos åf att det kan bli mikroskopiska skador av att den hanteras oaktsamt, tex blir tappad i golvet. Säger nu inte att det är så, men eftersom själva tillverkaren rekommenderar att man inte bör använda den efter ett visst antal år så väljer jag att inte chansa. Hellre är jag lite "naiv".
Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?