• Magnefico

10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?

Läser att många här tycker att man inte kan använda en bilbarnstol som är mer än 10 år gammal. Ställer mig ganska tveksam till det.

Maria Krafft, en av Sveriges mest framstående trafiksäkerhetsforskare, säger att det inte finns någon anledning att inte använda en 10 år gammal stol. Hon säger också att stolarna inte blir säkrare för att de är av en nyare modell.

trafiksakerhet.folksamblogg.se/2009/09/25/kop-garna-begagnad-bilbarnstol/

Jag vet att NTF säger 10 år. Men då får man komma ihåg att just NTF är en lobbyorganisation med medlemmar som har intresse i att sälja nya stolar. Tillverkarnas "råd" ska vi inte tala om..

Jag skulle aldrig dra mig för att använda en stol så länge den är hel.

Hur resonerar ni?

• Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?
  • Magnefico
    gamlapappan3 skrev 2018-09-11 14:01:12 följande:

På en av de bilbarnstolar vi använder anges att låset är tillverkat i West-Germany, så den är inte helt ny, men fortfarande laglig och godkänd. Man tar sannolikt mycket större risk för barnet om man ökar sin snitthastighet med 1 km/h än om man använder en gammal bilbarnstol, eller om man väljer att inte vaccinera mot vattkoppor. Det är bra att vara försiktig, men jag har respekt både för den som köper ny bilbarnstol och för den som kör med en gammal. Har ni förresten bytt era 10år gamla bälten?

Instämmer helt.

Eller för den delen bytt sina 10 år gamla bilar? Hela bilen är full av plastdelar som är kritiska för krocksäkerheten.
  • Magnefico
    IrriteradMamma skrev 2018-09-11 00:16:57 följande:

Dåså, då kan du känna dig trygg med att använda 10 år gamla stolar. Jag tycker det är rimligt att anta att material blir sämre med tiden, och ett par tusenlappar kostar det att jag ska lita på att mitt barn är skyddat så långt det går. Värt det alla dagar.

Material blir sämre med tiden, absolut! Men det finns inget som säger att det är osäkert efter 10 år. Om så vore fallet så skulle trafikverket varna för gamla stolar och det gör man inte.

Om du tror att en ny stol är att "skydda sitt barn så långt det går" så är du lite naiv.
  • Magnefico
    stor grön drake skrev 2018-09-11 02:11:02 följande:

Artikeln det hänvisas till är från 2009. Mycket har ändrats sedan dess, även tillverkarnas råd och rekommendationer.

Eftersom det inte skedde någon större utveckling 2009 så har jag svårt att se att mycket skulle ha hänt sen dess. Det är osannolikt att plötsligt kom igång en enorm utveckling 2010.

En bilbarnstol är ingen raketforskning direkt. Den ska hålla fast barnet och sitta fast själv. That's it! Det vore skillnad om man t.ex. hade infört nya tekniker som inbyggda krockkuddar eller liknande.
  • MeandHim
    Magnefico skrev 2018-09-10 12:25:04 följande:

Hur ser man skillnaden? En Besafe kanske är större, men det är inte samma sak som att den är säkrare.

Besafe har frigolit tex upptill vid nacken/huvudet. Brios stolar är bara ihålig plast.

Sen har många stolar i dagsläget tex Cybex en liten nackplatta som åker fram vid en frontalkrock och fångar upp barnets nacke för att motverka whiplash skador.

Så grejen är väl egentligen att dagens bilstolar är betydligt säkrare än vad dom var förr.

Men så finns det billigare varianter såklart, som brio som inte har frigolit någonstans utan bara plast.
  • IrriteradMamma
    Magnefico skrev 2018-09-11 16:41:42 följande:

Material blir sämre med tiden, absolut! Men det finns inget som säger att det är osäkert efter 10 år. Om så vore fallet så skulle trafikverket varna för gamla stolar och det gör man inte.

Om du tror att en ny stol är att "skydda sitt barn så långt det går" så är du lite naiv.

Det finns heller inget som säger att de är lika säkra. Har till och med fått höra hos åf att det kan bli mikroskopiska skador av att den hanteras oaktsamt, tex blir tappad i golvet. Säger nu inte att det är så, men eftersom själva tillverkaren rekommenderar att man inte bör använda den efter ett visst antal år så väljer jag att inte chansa. Hellre är jag lite "naiv".
  • KlunsSmurfen
    Magnefico skrev 2018-09-11 17:08:59 följande:
    Det är fler som håller med!

trafiksakerhet.folksamblogg.se/fraga/ar-det-lika-sakert-att-kopa-ett-5-ar-gammalt-bilbarnskydd/
    Om ett babyskydd eller bilbarnstol har varit med om en våldsam krock så den har fått en skada, så bör man inte använda det igen. Så om du känner personen du köper den av får du ju reda på detta. Du kan också ta av klädseln och titta om plasten verkar hel.

Att åldrad plast i sig skulle medföra att babyskyddet ger sämre skydd vid krock finns det inte belägg för.
    Jag vet inte hur babyskyddet är uppbyggd, är det en bärande stomme med metallram eller annat material med lång livslängd kan den ju hålla hur många år som helst.
    Olika sorters plast påverkas olika av ålder, ljus, slag och värme finns det regler för vilket plastmaterial som ska användas är det en sak.
    Det beror också på hur delarna sitter ihop.

Konstruktionen är inget de experterna går in på så man måste kolla upp det själv för att verifiera det,  jag är för lat för att göra det.
    De har inte heller länkat till tester eller annan info.

Det finns andra saker att ta hänsyn till än hållbarhet och ålder.
    www.aftonbladet.se/bil/a/bKjlqg/varning-undvik-de-har-bilbarnstolarna
  • Kira2
    Magnefico skrev 2018-09-10 12:29:32 följande:
    Det finns ingen vettig människa som medvetet vill sätta sitt barn i en osäker stol. Det är bara det att indikationerna på att stolar skulle bli dåliga efter 10 år väldigt svaga. Snudd på obefintliga skulle jag vilja påstå.

Det är nog viktigare att ha en modern bil om man är mån om säkerheten.

I bildtråden på barn i bilar dominerar gamla Volvos totalt. Att fundera på om man har en 10 eller 11 år gammal stol gör nog varken till eller från i det läget.
    Modern bil är nog fel ord. Om du köpen en helt ny fiat punto är den säkert modern men inget man vill krocka i. Inte för man vill krocka alls men jag väljer bil efter säkerhet. Men är det inte skillnad på plasten i babyskydd och på bilstolarna? Jag har för mig att det är olika längre de håller pga olika plaster. 
  • sysop

Det handlar kort och gott om Risk management, att göra en bedömning utifrån en mängd olika faktorer och sätta det i relation till exempelvis den egna ekonomin och ev. begränsningar i sin livsföring.

För egen del så har jag gjort bedömningen när det gäller egna barn i bil att kostnaden för nya barnstolar och en modern säker bil är rimlig i förhållande till den nytta det ger respektive den skada som skulle kunna uppstå under andra förutsättningar. Nu är det inte bara en sak (barnbilstolen) som avgör risknivån utan ett antal faktorer där ibland hur man beter sig i trafiken mm. så det är mycket att tänka på.

Jag kan ge Magnef­ico rätt såtillvida att om det idag skulle vara en vedertagen sanning att barnbilstolar blir farliga att använda efter ex. en ålder på 6 år så skulle det troligtvis finnas ett brukar förbud på dessa. (jmf. när det gäller ex. matvaror "bäst före" respektive "sista förbrukningsdag")

De flesta material påverkas negativt av tiden samt får en förslitning vid användning, hur mycket det påverkar den enskilda barnbilstolen kan säkert diskuteras.

Om man funderar på begagnat så är det av yttersta vikt att förvissa sig om att barnbilstolen inte varit utsatt för något krockvåld eller motsvarande då detta säkerligen gör den mycket olämplig att använda.

För att knyta ihop det hela kan jag säga att detta är en fråga där svaret hänger ihop med vilken livsföring man har och hur man värdesätter olika saker, vad som är helt rätt för en kanske inte är det för någon annan.

Glad
  • Utvandraren2

Jag tycker att det är interessant att man i olika trådar om bilstolar spyr galla över begagnade stolar, samtidigt som man klappar sig på axeln och hyr stol via NTF. Detta för att dessa stolar skulle vara kontrollerade. Men om sprickor och slitningar nu inte syns, hur ska då NTF kunna veta? Och nej, jag tror inte att de röntgar alla stolarna de hyr ut.

Svar på tråden 10 år gamla bilbarnstolar. Måste de verkligen slängas?