Inlägg från: Anonym (anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anonym)

Ni ger mig ångest inför aborten

Anonym (???) skrev 2018-09-09 14:27:23 följande:
    21+6 är abort gränsen. För 22+0 så har barnet redan rätt till sjukvård. Och här blir det ju ett dilemma, och jag förstår en läkare som kommer föröka rädda ett liv som föds efter 22+0, för enligt lagen har det rätt till sjukvård. Och enligt lagen så hade den rätt att dö när abort beslutet gjordes. Vad följer man? Skulle du som läkare stå och titta på när den står och kämpar för att andas? För att det är bestämt av någon som inte befinner sig i rummet? Jag tror det skulle vara svårt att inte göra något i den situationen.

Men att vänta så sent är en obehaglig upplevelse för alla involverade, och det måste ses till så detta inte kan ske.

Tycker jag läst igenom hela tråden och kan inte finna någon info om att TS bebis är sjuk. Men jag kan ha missat det, i så fall så är ju läget ett helt annat. Det är ju inget man kan göra åt saken, oavsett hur fostret ser ut när det föds fram. En hemsk situation, och jag beklagar. Livet är verkligen inte alltid rättvist.
    Står ju att det gjorts tester och hittats vad som var felet, så nog är det något som inte står rätt till
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-09-09 14:40:03 följande:
    Precis. Vi bör sänka abortgränsen, nuvarande abortgräns är satt för länge sen när man inte ens kunde rädda foster i vecka 27 och vi har liksom inte anpassat nuvarande abortgräns till de medicinska framstegen som går framåt hela tiden och ökat drastiskt sen nuvarande gränsen sattes. Finns flera fall där läkare fått stå och sett på när fostret levt en stund utanför magen men inte fått ingripa och sen sett fostret BARNET ta sista andetaget. Från och med vecka 22 räknas fostret som ett juridiskt barn samtidigt som det är helt lagligt att utföra aborten på det juridiska barnet. Vansinne!
    När vi kan rädda barn i vecka 18 så kan man tänka sig sänkta gränser för abort, inte ens vid sena aborter som sker av särskilda skäl kan man rädda ett foster om det skulle födas i dessa veckor. Ettårsöverlevnad är 10%  vid 22 veckor, 52% vid 23 veckor och 85% vid 26 veckor dock ska man veta att det endast är 45% av de överlevande för tidigt födda barnen som inte visar hjärnskador, lungsjukdomar osv.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-09-09 15:53:43 följande:
    Dom allra flesta för tidigt födda barn föds utan bestående skador. De barn som fötts i vecka 22 har större risk för bestående skador än dom som fötts senare men många barn som fötts i vecka 22 klarar sig även dom utan bestående skador. Man KAN rädda aborterade foster i vecka 22 men man FÅR inte göra det om det är en abort som görs. Från och med vecka 22+0 försöker sjukvården rädda barnen om dom föds för tidigt och inte aborteras i den veckan
    Nej det är helt felaktigt de flesta väldigt tidigt födda barn som överlever har bestående skador av varierande svårighetsgrad, det är bara 45% som inte visar skador vid 1-års ålder
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-09-09 16:12:33 följande:
    Det handlar oftast om lätta skador, koncentrationssvårigheter m.m
    Det handlar om främst om svåra skador vid de tidigaste födda överlevande som hjärnskador eftersom det inte sällan sker hjärnblödningar hos de väldigt tidigt födda. Det är inte för intet det skrivs artiklar om mirakelbebisar som utvecklats normalt trots att de bara vägde 600 gram när de föddes och fick intensivvård i månader, skulle det vara så att väldigt tidigt födda barn inte får skador så skulle det liksom inte finnas skäl till artiklar eftersom det skulle vara normalt att barnen mår bra.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (..) skrev 2018-09-09 18:42:25 följande:
    Risken är såklart större ju tidigare barnet fötts men risken för lätta skador är fortfarande större än risken för svåra skador. Man hade aldrig försökt rädda barnen annars
    Man försöker ju heller inte rädda alla som föds tidigt utan det sker en bedömning innan man gör insatser.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Jill) skrev 2018-09-09 18:52:08 följande:
    Jag tog för givet att något var fel på bebisen. Gör man abort så sent så är det med absolut största sannolikhet på grund av att något är fel. Det kan en apa räkna ut.
    Eller att man själv blivit svårt sjuk och behöver behandling även vid havandeskapsförgiftning kan det ibland inte gå att fullfölja graviditet eftersom det är graviditeten som gör kvinnan sjuk.
Svar på tråden Ni ger mig ångest inför aborten