• Anonym (Ångest)

    Klimakteriet

    Finns någon här som vill prata om och utbyta tankar kring klimakteriet.

  • Svar på tråden Klimakteriet
  • babytjejen

    Jag vill gärna...har lite misstankar/oro över att den är på gång...försöker skaffa syskon men inte lyckats tre år förutom ett MA i april. Har haft en mer oregelbunden cykel plus humörsvängningar sedan dess o misstänker att det är första steget mot klimakteriet. Finns ju test att köpa men vet ej om dom är bra...

  • Anonym (Jag)

    Vet inte vilka åldrar ni är i, men jag har hållit på i 10 år med klimot. Var tidig med det då vi har det i släkten, 32 år var jag. Första åren var det svettningarna om natten som var värst, men sen har det smugit sig på sömnlöshet, låg bentäthet, svetten har börjat lukta surt (rejält) och kissblåsan har svårare att hålla tätt. Inga fördelar alls alltså.
    Däremot har jag aldrig känt mig deppig eller haft humörsvängningar pga det.

  • Anonym (Ångest)

    Å jag har depression och ångest

  • Anonym (grumpy)

    Jag fick tagit bort livmoder, äggstockar och äggledare pga cancer när jag var 49 år. Jag var inte i klimakteriet då, hade fortfarande mens och ägglossning.
    Efter ca 14 dagar var östrogenen i kroppen slut och jag fick svallningar, sömnlöshet, torrhet och depression.
    Det var fruktansvärt. 
    Jag bad om hormoner och efter några dagar med full dos var jag normal igen.
    Nu trappar jag ner, så egentligen är det väl nu jag upplever min övergångsålder.
    Torra slemhinnor, glanslöst hår, viktökning som sätter sig på magen m.m.
    Jo, några fördelar finns ju. Jag har aldrig tyckt att mens varit särskilt besvärande, men det är skönt att slippa. Och jag har blivit lite mildare i humöret, tycker jag själv, andra kan nog tycka jag blivit en grumpy old woman. Same-same

  • Anonym (Jag)

    Torrhet lider jag också av. Min hud är fruktansvärt torr, speciellt under vinterhalvåret.

Svar på tråden Klimakteriet