Inlägg från: Anonym (Manic Monday) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Manic Monday)

SD gjorde bort sig totalt

Anonym (Flyktingproblemet) skrev 2018-09-10 18:32:21 följande:

Ett SD på 17% gör SD fortfarande till valets stora vinnare med en ökning på 4-5%. Det visar att trots att M och S ändrat sin politik till att bli mer anti gällande invandring och migration så är det en stor andel som fortfarande inte är nöjda och det sätter en stor press på både M och S. 17% är tredje största partiet och för stort för att låtsas om som att de inte finns. M och S kan inte riktigt slappna av utan det gäller för dem nu att visa att de kan hantera det här nu. Annars riskerar det att bli så att deras väljare igen flyr till SD.

Det är nog få som tänker på att SD:s (ökning) motsvarade fler röster än MP fick totalt Cool
  • Anonym (Manic Monday)
    Padirac skrev 2018-09-11 02:42:27 följande:
    Läget i världen är sannerligen inte helt bra, men den bild du målar upp för läget i Sverige har ingen bäring i verkligheten.

Jag förstår att kampanjen för att underminera trovärdigheten av samhället måste fortsätta.

Vi andra fortsätter att leva i det Sverige som faktiskt fungerar bättre än du vill erkänna.
    Du tror alltså på att den blivande regeringen kommer kunna sköta integrationen? Varför har de då misslyckats kapitalt  i nästan 20 år? 

Invandringspolitiken kanske inte har nån större betydelse för dig helt enkelt. Cool
  • Anonym (Manic Monday)
    Anonym (mor) skrev 2018-09-11 16:52:55 följande:
    Jag röstar på SD och jag kallar inte de som röstar på andra partier för nedsättande epitet. När du kallar SD ett "rasistparti" så kallar du dess väljare det. Oförskämt men du är väl sådan som person.

Ironi much?

De som gnäller om att personer som röstar på SD är bönder, lågutbildade och okunniga påpekar alltid att SD vill vrida tillbaka klockan i tiden. 

På den gamla goda tiden ansåg de rika och privilegierade borgarna att bönderna inte skulle få rösta. För att de var bönder, lågutbildade och okunniga. 

Känns det igen?

• Anonym (Manic Monday)
    Bananböjaren skrev 2018-09-11 17:56:37 följande:
    Och ändå är det främst SDare som längtar tillbaka till "den gamla goda tiden" som du uttrycker dig. Ironi, javisst.
    Och ni ville ju inte dra tillbaka tiden? Eller hur var det nu?Cool
  • Anonym (Manic Monday)
    Padirac skrev 2018-09-11 20:13:55 följande:
    Källa: Valmyndigheten, SCB. Grafik: Paloma Pérez Lucero, Erik Stenberg.
    Det är så fånigt att det förs statistik över sådant  endast i syftet att förminska  lågutbildades röster. Det går säkert att hitta en korrelation mellan högutbildad och politisk korrekt.. om man så bara vill.

Vilka är ofta lågutbildade om inte flyktingarna själva?  Var bor flyktingarna om inte i utsatta områden? Vilka drabbas av hedersmord och shariapoliser? Är det de högutbildade svenskarna? 

Det går att finna andra korrelationer mellan hur man röstar, och lägre utbildningsnivå. Om man är öppen för det och inte bara sitter på sina höga hästar. Alltmedan det närmsta man kommer skjutningar eller rånförsök, är på tv:n i sitt trygga hem. 
  • Anonym (Manic Monday)
    Padirac skrev 2018-09-11 21:57:23 följande:
    jaha . jag såg precis ett inlägg om att det i utsatta områden röstades S för i det närmaste hela slantenDrömmer

Det verkade också finnas en korrelation som är proportionell i fråga om antalet SD-röstande och avstånd till områden med många inflyttade. Det verkar som att ju längre bort något är desto räddare var väljarna för apokalypsen som SD och SDsvansen målar upp.

Nu vet vi med förresten med säkerhet att SDsvansen är direkt kopplad till SDs kommunikationaavdelning

www.dn.se/nyheter/politik/akesson-efter-dns-avslojande-jag-har-inget-formellt-ansvar/

"På söndagen kunde DN visa hur högerpopulistiska och främlingsfientliga sidor tagit över det politiska samtalet på Facebook. Sidor som ?Politiskt inkorrekt? och ?Sverige tillsammans? är i många fall större - sett till antalet interaktioner - än etablerade medier och vänsterorienterade sidor. 

DN kunde genom datakörningar, källor och dokumentation visa att flera av sidorna har kopplingar in till Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning. "

SDs MK säger att det helt enkelt inte går att tränga igenom med budskapet ens i de borgerliga studentföreningarna

www.dn.se/nyheter/politik/sjobo-och-lund-grannar-med-valdigt-olika-syn-pa-sd/

2I studentkorridorer och på pubar smed det unga Lundagänget planer på hur de skulle ta makten i SD. 2005 lyckades de få en 25-årig Jimmie Åkesson att bli vald till partiledare. Sedan inleddes arbetet med att bygga en av Sveriges största politiska rörelser. 

Men Lund lyckades de aldrig erövra. SD-gängets medlemmar nosade på den borgerliga studentföreningen Ateneum, men blev besvikna. Nationalismen saknades. Mångkultur och feminism sågs som något positivt.

? Lund är svårarbetat, trots att vi har delat ut kopiösa mängder flygblad här, sa Mattias Karlsson, när jag för några år sedan intervjuade honom om varför SD har svårt att nå framgång i Lund. 

SD-toppen sa också då, år 2010:

? Hade vi bearbetat exempelvis Tomelilla på samma hårda sätt hade vi lätt varit största parti där."

Kan ju bero på att S gav löften som kan bli svåra att hålla. 

"Så sent som den 17 juni gick statsminister Stefan Löfven (S) ut med vallöftet att inga områden i Sverige ska vara särskilt utsatta."

www.svt.se/nyheter/inrikes/54-av-5585-riksdagskandidater-bor-i-sarskilt-utsatta-omraden

Ytterligare aspekter må vara att många är bidragsberoende, och att då rösta på höger (eller SD som påstår sig ligga mest till höger i ekonomiska frågor) kan vara svårt. En annan att S faktiskt var ute och kampanjade med att sprida falska rykten om SD på arabiska. 

www.expressen.se/nyheter/val-2018/s-spred-falsk-information-om-m-och-sd-pa-arabiska/

Jag har hört många invandrarkvinnor och konvertiter tala om att politikerna sällan bryr sig om vad som händer i de utsatta områdena. Men vi får väl se vad som händer med integrationspolitiken och invandringspolitiken i framtiden. Man kan alltid hoppas att regeringen håller sina löften, men personligen är jag inte särskilt hoppfull. 

• Anonym (Manic Monday)
    Anonym (--..--) skrev 2018-09-13 18:58:39 följande:

Kan någon förklara hur det kan komma sig att i våra grannländer så finns inte problemet med att man inte kan prata över partigränserna med alla partier (ex. i Norge)

Vad är den stora skillnaden mellan Norge och Sverige som gör att det absolut inte ens går att tänka tanken att prata med ex. SD för många av de etablerade politikerna och deras följeslagare i Sverige.

Och försök att svara seriöst, det är nog med pajkastning Solig

För de vill att SD ska växa ännu mer till nästa val? 
    Det är den enda konsekvens jag kan tänka mig, för det är det enda resultat deras taktik har lett till.

Galenskap är att göra samma sak om och om igen, och vänta sig olika resultat.
  • Anonym (Manic Monday)
    nihka skrev 2018-09-14 00:14:58 följande:
    Trötta gamla slitna klyschor. Man kan inte tjata sig till regeringsinflytande. Så länge majoriteten inte vill att SD inte ska ha något inflytande så blir det också så oavsett vad SD vill.
    Det är inget tjat om regeringsinflytande, utan bara ett konstaterande över vad uteslutandet har lett till. Eller vill du göra gällande att SD kommer att minska av att hållas borta från inflytande? 

Jag är högst medveten om att partierna kommer att göra sitt yttersta för att hålla SD utestängda. Det har nog ingen missat. Jag har ej heller yppat något om att de inte skulle ha rätt att göra det.

Dock har jag rätt att tycka att det är en kontraproduktiv metod, när resultatet av den knappast gjort att SD minskat. 
Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt