Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

SD gjorde bort sig totalt

Anonym (--..--) skrev 2018-09-15 13:24:42 följande:
    Jag har inte koll på det du skriver, men min poäng är att bakom dessa procentsiffror hit och dit finns vanliga människor och dessa förtjänar att behandlas med respekt oavsett om de tycker vänster, höger eller något annat.

Ge varandra en kram istället för en snyting så blir världen lite bättre steg för steg Solig
    Peace, Love and UnderstandingSkrattande

Alla är vi guds barn och alla åsikter är uttryck för universums storhet, typ.

Har du nyss vaknat efter Woodstockfestivalen eller något liknande, det har runnit mycket blod under broarna sedan dess.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Anonym (--..--) skrev 2018-09-15 20:05:38 följande:
    Om du nu tror att motsatsen är lösningen så kan jag upplysa dig att det är bästa sättet att få den yttring som man vill kväsa att växa sig starkare, snacka om kontraproduktivt agerande.
    Nej, varför skulle jag tycka det.

Men jag är allergisk mot flum. Självklart blir en kritik av ett partis åsikter också indirekt en kritik av anhängarnas åsikter.

Det är en smula tröttsamt att somliga tycks tro att åsiktsfrihet innebär att man ska få framföra sina åsikter oemotsagd.

Jag snubblade just över en av dessa miljoner trådar där någon påstår att man inte får säga vad man tycker i Sverige - och sen gör personen just detta, varpå det framgår att hen blir purken för att man inte kan säga det man tycker och bara få medhåll från andraSkrattande
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2018-09-15 22:47:47 följande:
    Det finns en risk att M veknar precis om både du, jag och nihka säger.

M slits i två riktningar. Det är precis vad SD vill ha, ett svagt M på sin sida. 
    Mm, det är klart att SD gärna ser en utveckling där de och deras åsikter dels blir accepterade av flera partier och dels att det blir SD som blir det tongivande partiet i ett mörkblått samarbete med fokus på att rensa upp i "invandringsträsket".

Det kan inte vara lätt att vara moderat partistrateg idag, inte konstigt att man så intensivt klamrar sig fast vid alliansbygget och en tid då det inte verkade skilja en avgrund sett till åsikter mellan stora väljargrupper inom det egna partiet.

Det skulle förresten inte förvåna mig om KD:s framgångar i valet helt eller delvis beror på stödröster från personer som drömmer om den mörkblå trojkan, alltså att KD fått stödröster från sverigedemokrater.

KD är nog det parti som ligger närmast till att omfamna SD.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2018-09-16 09:49:45 följande:

Tror ni att Åkesson med vänner skulle bli inbjudna i värmen om dom skapade ett nytt parti med exakt samma partiprogram? Vad tror ni?

Om S historia är irrelevant idag, när blir då SDs historia irrelevant?

Där har ni lite att fundera på denna strålande Söndag.

Haj

Kanske i en tid då det är otänkbart att partiets representanter beter sig som de gör idag.

Ta gärna del av chefsideologens uttalanden, exempelvis hans senaste som direkt visar att bakom pk-fraserna i partiprogrammet finns en fanatism som påminner om den som fanns bland kommunistiska sekter på 1970-talet.

Peace, Love and Understanding är nog bra, men man måste veta vad det är man omfamnar också

Dt var förresten länge sen du underhöll oss med betraktelser om Trumps alla förtjänster, det skulle vara intressant om du uppdaterade dina iakttagelser i den tråden.Skrattande
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2018-09-16 10:40:38 följande:
    Eller kröker rygg för mullorna i Iran. Glöm inte heller hans kära systerparti i nazistina.
    Det där är såväl gulligt som kännetecknande för fiskmåshögern.

Tänk dig hur det skulle ha skränats om Stefan Löfven hade konstaterat att han inte vill samtala med Trump. 

Faktum är att Löfven skulle kunna tänka sig att träffa Nordkoreas ledare om det så behövdes, medan han samtidigt skulle vägra att samarbeta med ett parti som representerade liknande åsikter i Sveriges riksdag.

Politik kan vara svårt att förstå, det kan man lugnt konstateraSkrattande
  • FDFMGA
    nihka skrev 2018-09-16 10:57:37 följande:
    Råtaxes har vänt sitt soliga ansikte mot världen än en gång
    Ja, fast jag tror att det kan vara svårt att förstå varför statsministern kan besöka Trump medan det skulle vara otänkbart för honom att samarbeta med Sveriges svar på Trump - SD.

Det kräver en stunds eftertanke, för att man ska förstå skillnaden.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2018-09-16 14:44:23 följande:
    Jag får ju aldrig så mycket medhåll som det där ryggdunkandet mellan debilvänstern och deras sidekicks.

men tack ändå  
    Jag tycker att det är lite smågulligt jag, det var inte fel att du gav Konstatera lite understöd.

Det händer faktiskt att jag går in på nya FL bara för att titta på ryggdunkarna, tyvärr tycks jag alltid få nedåtriktade tummar, som härSkrattande, medan du får en hel del ryggdunkar.

Och det ska du ju inte behöva skämmas för 
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2018-09-16 20:01:04 följande:
    Det hade blivit gnälligt om han vägrade resa till USA, precis som han rättmätigt fått kritik för att ha vägrat samtala med SD. En man som inte ens kan tala med alla på hemmaplan kommer aldrig få i chansen att tala Kim Jong-Un tillrätta och bör inte heller göra det.

Löfven kommer gå till historien som en av Sveriges allra mest småaktiga statsministrar.

I övrigt jag menar, du jämför SD med Nordkorea. Det är inte seriöst. SD har inte särskilt extrema åsikter åt något håll. Är ju identiska med normal europeisk nivå och väldigt liknande KD och M på hemmaplan.

Det som ligger dom i fatet är hur partiet såg ut när dom bildades. Därav frågeställningen när denna historia också blir irrelevant. Jag tycker att ni demokratiskeptiker bör kunna svara på denna fråga, för att eran kritik också ska vara relevant.

Svaret verkar vara när SD städat upp. Alltså kan vi konstatera att SD är nära att bjudas in till samtal? Med andra ord minskar värdet av er kritik för varje dag som går.
    Du är alldeles för fixerad vid att SD ska bli accepterade, så fixerad att du till och med läser in SD-kritik där det inte finns någon sådan.

Om du läser det jag skrev så kan du förmodligen inse att det inte handlade om SD, utan om det faktum att till en statsministers plikter hör att träffa andra "statschefer" som ibland företräder en politik så främmande för hen att ett samarbete med företrädare förliknande åsikter vore otänkbart om dessa åsikter var representerade i riksdagen. 

Det är för övrigt ganska vanligt förekommande att företeelser eller texter tolkas på ett felaktikt och/eller inskränkt sätt, i synnerhet när populister försöker desorientera sig i informationsflödet.

Så här skrev jag:

"Faktum är att Löfven skulle kunna tänka sig att träffa Nordkoreas ledare om det så behövdes, medan han samtidigt skulle vägra att samarbeta med ett parti som representerade liknande åsikter i Sveriges riksdag.

Politik kan vara svårt att förstå, det kan man lugnt konstateraSkrattande"
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2018-09-16 22:19:10 följande:
    Nej. Självklart ska han åka till USA och tala med Trump och självklart ska han medla med Nordkorea om så kräver. Skillnaden är att jag anser att samma princip även bör gälla i hemlandet. Varför är det okej att samtala med oliktänkande i EU men inte i Sverige?

Statsministerns plikt är att leda landet. Ett samtal med SD är inget som förhindrar denna plikt. Det är en viktig skillnad här som du inte verkar greppa. Att ta avstånd från SD efter samtal och att ta avstånd från SD utan att ens ha samtalat.

Svagt ledarskap
    Visst, jag är medveten om att du anser detta.

Själv anser jag att partiernas förhållningssätt till SD har varit en lika central del av förvalsdebatten i år som för fyra är sedan.Ingen borde kunna vara omedveten om hur partierna ställt sig till ett samarbete med SD.

Jag är övertygad om att S inte kommer att svika ett av partiets centrala vallöften, men mer osäker på hur M och KD kommer att agera.

Men skulle M svika sina vallöften och en stor del av sina väljare så får vi ett intressant politiskt läge i Sverige som förhoppningsvis innebär att vi får en mittenregering, kanske först efter ett kortlivat försök från treklövern, SDMKD.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2018-09-16 23:17:26 följande:
    Självklart ska inte S bilda regering med ett konservativt högerparti. Detta är inte poängen. S kan dock mycket väl ta sitt ansvar och minska polariseringen.

M och KD kan mycket väl samarbeta med SD då det på många sätt är ett naturligt samarbete. Alliansen spricker dock då C och L inte är mogna för ett sådant beslut. Men det är naturligtvis oansvarigt av Alliansen att snacka om att fortsätta bedriva blockpolitik samtidigt som det är en total omöjlighet med dagens valutgång.

Då ingen vill samtala med ytterpartierna så måste blockpolitiken läggas ned. Att bilda en mittenregering är ett alternativ, men jag tror inte att det är klokt på lång sikt. 

Dessutom har dagens högerpartierna inte mer gemensamt med S än vad dom har med SD om vi ska vara ärliga.
    Ja, jag vet att du anser att Peace, Love and Understanding även ska gälla inom politiken - men det gör inte jag.

Jag anser att de åsikter SD företräder är avskyvärda och att dessa åsikter ska få så lite inflytande som möjligt över svensk regerings- och riksdagspolitik.

Jag kan iofs förstå att du och andra anser det orättvist att en så högröstad opinion inte ges inflytande över regeringspolitiken, men det är väl bara att komma igen till nästa val - det gick ju inte så där särkilt bra i valet för MED och AFS som kan tänka sig att samarbeta med SD.

Tänk så märkligt snedvridet allt blivit, när AFS och MED tycktes ha en gigantisk opinion bakom sig sett till aktiviteten på sociala forum, medan de i verkligheten knappt ens hade anhängare nog för att de skulle vara mätbara.

Lite så med SD också. Här på FL ordnades det ju omröstningar i parti och minut där SD fick över 50 procent av rösterna. Inte konstigt att besvikelsen blev så enorm när det bara bidde en tummetott, det vill säga 17 procent. Heller inte konstigt att besvikelsen nu tar sig sådana uttryck som att det är orättvist och odemokratiskt att inte samarbeta med SD.

83 procent av väljarna röstade dock på partier som tydligt förklarade att de inte kommer att samarbeta med SD.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2018-09-17 18:50:21 följande:
    Alla partier med folkligt stöd måste självklart inkluderas i demokratin och få vara med och forma dess spelregler. SD ska självklart ha inflytande i riksdagsarbetet och inte exkluderas, däremot inte nödvändigtvis ha ett finger med i regeringen. Som redan konstaterat är ett samarbete med de rödgröna inget naturligt samarbete. Däremot så bör givetvis Alliansen ta stöd av SD.
    Jag tycker att du spelar rollensom allvetare rätt illa. Det är självklat få om ens någon som anser att SD inte ska ha inflytande utifrån deras anel av riksdagsmandaten, men vilka partirna ska samarbeta med måste de naturligtvis få avgöra själva och dessutom låta väljarna ta ställning till vid valen. Alltså precis enligt det ärligt demokratiska sätt som hittills har skett. 

Om M och KD skulle svika sina vallöften och välja att samarbeta med SD såtillvida att man positionerar sig så att SD blir en del av ett tilltänkt regeringsunderlag så sviker de sina väljare på ett skitnödigt sätt, men visst - de kulle inte svika demokratin

Din tanke att hela Alliansen ska ta stöd av SD skulle innebära ett än större svek från C och L gentemot deras väljare - och jag tror att du kan glömma den slickepinnen. Däremot är väl ett mörkblått block med SD i en ledande roll en möjlighet - om det där kaklet Kristersson tjatat om visade sig finnas på bassängens botten
    Problemet med svensk politik är att inget parti vill få igenom sin politik, vilket är hela fundamenten med att ge sig in i politiken. 
    Snarare tvärtom. Förtjänsten med svensk politik är att partierna har en benägenhet att kompromissa, att inse att man måste kuna ge och ta, att det finns ett värde i breda politiska kompromisser. Just därför kan jag tycka att det inte enbart skulle vara negativt med en slags brunhöger där M och KD underordnade sig SD, det skulle öppna upp det mittenpolitiska landskapet - och det vet du väl att vi svenska trivs bäst i öppna landskap.
    Alliansen bör åtminstone ta och samtala med SD eftersom partiet är det enda som kan hjälpa fram Alliansen. Hur det kan vara kontroversiellt att ens samtala och fråga vad SD vill för att ge sitt stöd är bortom all rimlighet och givetvis helt unikt för Sverige. Det är inget sundhetstecken, vilket också alla dessa låsningar och misslyckade överenskommelser är ett bevis på.
    Det beror nog på vad man har för värderingar och vilken slags moral man har. Det kanske inte är kontroversiellt för dig med partier som sviker sina väljare och sina ideal, men C och L tycka ha en obruten politisk ryggrad.

Men det är inte otänkbart att Kristersson och Busch Thor kommer att kröka rygg för Åkesson. M har ju dels många inflytelserika politiker på kommunal elller regional nivå som förespråkar ett samarbete med SD och dessutom lobbar såväl Di som SvD för detta, liksom förövrigt den skräniga högerpopulistiska nätmobben som brukar kallas skrik- eller fiskmåshöger.
Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt