-
Det gäller även filmen om SPadirac skrev 2018-09-17 22:59:43 följande:Trovärdig eller inte, fakta talar för sig själv om SD
-
Filmen handlar ju om S och deras övergrepp över tid. Den gör inte anspråk på att återge svensk historia. Så kamma dig och tagga ner lite.Padirac skrev 2018-09-18 07:35:09 följande:Så du har inte förstått vad Propaganda är. till sin natur är den sådan att den tar faktiska händelser och skeenden och sedan förvränger det och placerar i fel kontext.
Det är precis vad SDs bruna film gör. Det är precis det historiker och experter säger att filmen gör. SDs bruna film är propaganda då den tar verkliga skeenden och förvränger dem.
Till och med utgivaren dick Erixon säger att filmen inte gör anspråk på att beskriva hela verkligheten utan en vinkling av den.
Hitta en historiker som påstår att framställningen är sann i den bruna filmen.
Jag säger inte att Åkesson är nazist, det jag säger är att partiet SD är rasistiskt och grundades av rasister och nazister. Det finns mycket av SDs historia som inte är urtvättat ur partiet. -
Kan du inte försöka hålla dig till sanningen? Du är ju själv värre än de Sverigedemokrater du kritiserar.Padirac skrev 2018-09-18 23:16:34 följande:Nu har ju DIck Erixson sagt att filmen inte återspeglar verkligheten utan ger en ensidig bild som inte är sann. Filmen är enligt eniga experter en historieförfalskning och brun propaganda som verkar vara ett försvar av SDs bruna historia och samtid.
-
Går alltid att hitta en expert som säger vad som helst. "Expert" är f.ö ingen skyddad tital. Jag kan kalla mig expert om jag vill.Padirac skrev 2018-09-18 23:31:35 följande:Historien är klarlagd, SDs bruna film är en historieförfalskning, Dick Erikson som är ansvarig utgivare säger att filmen inte är en historisk sanning utan en ensidig bild.
Historiker och erkända experter säger att filmen är en historieförfalskning och propaganda.
Var är lögnerna i dessa saker som du vill påstå inte är sanna då jag lägger fram dem? -
Det finns hjälp att få. Vill du ha telefonnummer till "expert"-hjälpen?KillBill skrev 2018-09-18 23:42:31 följande:
Det är läskigt när folk blir så indoktrinerade att de tror att det är den politiska propagandan som är sann.
-
Nu hävdade jag iof bara att dina inlägg är struntprat och att vem som helst kan hitta en "expert" som säger vad som helst.Padirac skrev 2018-09-18 23:43:33 följande:Jag säger då det.
8 historiker och experter på historia och politiks historia sågar filmen och du hävdar att det är struntprat - för att du på något sätt har mer kunskap än de som forskar på området och kallar dig Expert.
-
De är väl som alla andra. Några rätt och några fel.Padirac skrev 2018-09-18 23:51:06 följande:Så du menar att de 8 experterna i DNs artikel om SDs bruna film har rätt?
-
Tycker inte de hade något konkret att komma medPadirac skrev 2018-09-18 23:59:22 följande:Så du har ingen åsikt om vad de sa i sak? kan du säga vad de hade fel i?
-
Sluta hitta på en massa saker innan jag skrattar ihjäl mig.Padirac skrev 2018-09-19 00:08:35 följande:Du TYCKER alltså dig veta bättre än dessa historiker, forskare och experter - inget konkret att komma med.
Hur länge har du studerat politiska historia, statsvetenskap och historia då?
Men visst, man är farligt ute om man tror på allt som alla självutnämnda experter häver ur sig. -
Ett idol-repotage. Ser man på. Vet du att det finns fler som gått universitet?Padirac skrev 2018-09-19 18:54:04 följande:just det - självutnämnda experters påståenden ska synas
Här är DNs experter i fråga om filmen och deras källor
"Lars M Andersson, Uppsala universitetThomas Barow, Göteborgs universitet
Elin Bommenel, Lunds universitet
Stéphane Bruchfeld, Uppsala universitet
Kristina Engwall, Örebro universitet
Karin Kvist Geverts, Kungliga biblioteket
Mattias Tydén, Stockholms universitet
Klas Åmark, Stockholms universitet
Källor"Andersson, L.M. & Tydén, M. (red.) (2007). "Sverige och Nazityskland: skuldfrågor och moraldebatt"
Andersson, L.M & K. Kvist Geverts. (2008). "En problematisk relation? Flyktingpolitik och de judiska flyktingarna i Sverige 1920-1950"
Barow, T. (2009). "Kein Platz im Volksheim? Die 'Schwachsinnigenfürsorge' in Schweden 1916-1945"
Bommenel, E. (2006). "Sockerförsöket: kariesexperimenten 1943-1960 på Vipeholms sjukhus för sinnesslöa"
Bruchfeld, S. & P.A. Levine. (1997 & 2009). "?om detta må ni berätta? En bok om Förintelsen i Europa 1933-1945"
Engwall, K. (2000). "'Asociala och imbecilla'. Kvinnorna på Västra Mark 1931?1967"
Kvist Geverts, K. (2008). "Ett främmande element i nationen. Svensk flyktingpolitik och de judiska flyktingarna 1938-1944"
Svanberg, I. & M. Tydén. (1998 & 2005). "Sverige och Förintelsen. Debatt och dokument om Europas judar 1933-1945"
Tydén, M. (2002). "Från politik till praktik. De svenska steriliseringslagarna 1935?1975"
Åmark, K. (2011 & 2016). "Att bo granne med ondskan. Sveriges förhållande till nazismen, Nazityskland och Förintelsen"
-
Varför ska jag presentera en historiker bara för att ni hittat någon med akademiska meriter som tycker som ni?KillBill skrev 2018-09-19 22:54:52 följande:Håller med Padirac, det är dags att du presenterat någon historiker eller liknande som anser att SDs film beskriver historien på ett korrekt sätt. Hitintills har jag bara sett motsatsen.
SDs film har såvitt jag vet aldrig gjort anspråk på att visa historia på rätt sätt. Den handlar om diverse S-signerade övergrepp. Det är väl jättebra att dessa kommer fram, tycker jag. -
Nu har du snurrat till det rejält.Padirac skrev 2018-09-19 23:27:55 följande:Fakta är inte tyckande och tyckande är inte fakta - fast en liten del anser det vara så.
Om jag förstår ditt inlägg rätt så anser du att historiska fakta som presenterats är tyckande och att ditt tyckande är fakta.
I den verkliga världen är det inte så - där är det som hänt på riktigt fakta och det som SD påstår i sin bruna film är historieförfalskning och förvrängning av fakta.
Om du vill påstår att det förhåller sig på ett annat sätt än etablerad historiebeskrivning gör gällande får du komma med belägg eller erkänna att du har fel eller om du hellre vill så kan du ju säga att du inte tycker att etablerad historiebeskrivning är överensstämmande med de alternativa fakta du tycker om.
Fakta är att när S regerade landet drev de igenom en massa tvångssteriliseringar av det regimen bedömde som svagbegåvade. Ett fruktansvärt brott. Det är fakta och det presenterades i filmen.
Jag påstår att du skulle tro på precis vad som helst, bara det låg i linje med vänsterpolitik.
Observera att jag inte ens sagt emot någon av dessa akademiker, bara ofrågasatt om de hade något onkret att komma med. Ty det har du inte lyckats presentera.
Att de inte gillar SD räknas inte. -
Ja, jag har ifrågasatt och jag har skrivit vad jag tycker. Problem med det?Padirac skrev 2018-09-19 23:56:14 följande:Nej du har inte ifråga satt om de har något konkret att komma med - du har skrivit att DU INTE TYCKTE de hade något konkret att komma med.Anonym (porokara) skrev 2018-09-19 00:03:33 följande:Tycker inte de hade något konkret att komma med
Om den bruna filmen ska presentera fakta så är det ju bra att filmen inte förvränger fakta och sprider historieförfalskning
Här är du om möjligt ännu mer hycklare.. Filmen förvränger fakta anser dessa forskare - som du inte säger mot.
Vad gäller sterliliseringslagarna sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering_i_Sverige så att en S-regering i riksdagen 1934 då de första lagarna om sterilisering klubbades. Det var en minoritetsregering och S drev inte själv genom detta.
1941 satt åter S som statsminister i en samlingsregering. Det var alltså inte heller då S själva som kunde driva genom detta.
www.levandehistoria.se/fordjupning-rasbiologi/kapitel-4-steriliseringsfragan-politik-och-praktik
"År 1922 läggs den första motionen i riksdagen om en lag för sterilisering, främst av ?sinnesslöa?. Den är författad av Alfred Petrén. Det blir utredning och lagförslag 1929 ? men då förespråkarna för en lag finner den alltför tandlös faller förslaget.År 1933 motionerar Petrén igen och 1934 antas lagen med bred politisk majoritet. Det blir nu möjligt att sterilisera så kallade sinnesslöa efter att två läkare beslutat att så ska ske.
År 1941 skärps lagen ytterligare, åter med bred politisk majoritet. Nu tas kravet på två läkarbeslut bort och beslut ska fattas av Medicinalstyrelsen. Det gör det lättare att sterilisera människor på ?social indikation? ? det vill säga att man lever i misär eller inte anses kunna ta hand om sig själv eller sina barn.
Rasbiologi blir arvshygien
Rasbiologin tappar i vetenskaplig betydelse, men steriliserings- lagarna leder till att cirka 30 000 människor steriliseras mot sin vilja, med en topp under de första tio åren efter andra världskriget. Därefter minskar antalet ofrivilliga steriliseringar. Då, vid 1950-talets mitt, sker en märklig omsvängning i synen på ?sinnesslöa? och psykiskt sjuka. Man börjar tala om deras rättigheter på ett nytt sätt."
Som innehavare av regeringsmakten är man ansvarig för de beslut man driver igenom. Minoritetsregering eller ej. På samma sätt var Alliansen ansvariga för flera dåliga beslut de tog 2010-2014. Man kan inte gömma sig bakom att man är en minoritet. Gillar man inte de beslut som fattas får man avgå. Är man själv med på besluten får man ta ansvar.
SD har därmed rätt i filmen, medan du lyckats hitta några historiker som vill skylla på någon annan. Så oväntat. Man hade kunnat ta upp detta men det är knappast relevant. REgeringen bör ju ta ansvar för sin politik.