Inlägg från: Konstatera |Visa alla inlägg
  • Konstatera

SD gjorde bort sig totalt

Tror ni att Åkesson med vänner skulle bli inbjudna i värmen om dom skapade ett nytt parti med exakt samma partiprogram? Vad tror ni?

Om S historia är irrelevant idag, när blir då SDs historia irrelevant?

Där har ni lite att fundera på denna strålande Söndag.

Haj

• Konstatera
    nihka skrev 2018-09-16 10:31:55 följande:
    I en demokrati VÄLJER man vilka man vill samtala och samarbeta med och man VÄLJER bort SD. Inga diktatorsfasoner här där alla ska tvingas till något.

Jepp. så illa som jag tycker om Trump så förstår jag att det ingår i jobbet att ha förbindelser med USA pch just nu leder Trump USA. 
    Du har också skyldigheter i en demokrati. Annars är demokratin svag. Det är intressant att det första du tänker på när du hör ordet demokrati är exkludering btw. Det verkar vara din definition av en demokrati. 

Det är skillnad på att samtala och samarbeta. Förstår du skillnaden? Det finns inget som säger att S och SD måste bilda regering för att dom samtalar kring en särskild frågeställning. Självklart blir det polariserat när man inte bjuder in partiet.

DÖ och liknande överenskommelser hade fungerat om statsministern deklarerade att han hade talat med SD, men att dom inte kommit överens. Det hade räckt så. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2018-09-16 11:02:07 följande:
    Det där är såväl gulligt som kännetecknande för fiskmåshögern.

Tänk dig hur det skulle ha skränats om Stefan Löfven hade konstaterat att han inte vill samtala med Trump. 

Faktum är att Löfven skulle kunna tänka sig att träffa Nordkoreas ledare om det så behövdes, medan han samtidigt skulle vägra att samarbeta med ett parti som representerade liknande åsikter i Sveriges riksdag.

Politik kan vara svårt att förstå, det kan man lugnt konstateraSkrattande
    Det hade blivit gnälligt om han vägrade resa till USA, precis som han rättmätigt fått kritik för att ha vägrat samtala med SD. En man som inte ens kan tala med alla på hemmaplan kommer aldrig få i chansen att tala Kim Jong-Un tillrätta och bör inte heller göra det.

Löfven kommer gå till historien som en av Sveriges allra mest småaktiga statsministrar.

I övrigt jag menar, du jämför SD med Nordkorea. Det är inte seriöst. SD har inte särskilt extrema åsikter åt något håll. Är ju identiska med normal europeisk nivå och väldigt liknande KD och M på hemmaplan.

Det som ligger dom i fatet är hur partiet såg ut när dom bildades. Därav frågeställningen när denna historia också blir irrelevant. Jag tycker att ni demokratiskeptiker bör kunna svara på denna fråga, för att eran kritik också ska vara relevant.

Svaret verkar vara när SD städat upp. Alltså kan vi konstatera att SD är nära att bjudas in till samtal? Med andra ord minskar värdet av er kritik för varje dag som går.
  • Konstatera
    Padirac skrev 2018-09-16 19:42:57 följande:
    Nu är ju SD polariserande i sig. De säger sig fälla alla som inte inför deras migrationspolitik. SD har inte mandat från sin väljarbas att kompromissa eller samtala - SDs parlamentariska erfarenhet och hantverksskicklighet har mycket kvar att önska. De lär sig säkert om de hålls på halster någon mandatperiod till Tomte
    Visst är det så. SD är polariserande. Ingen seriös person kan förneka detta. Men det betyder inte att alla andra måste sänka sig till denna nivå, vilket ju är fallet. SD är också polariserande av en anledning. Hade partiet bjudits in till SAMTAL så hade det varit svårare för SD att ställa liknande krav. Tvärtemot dig tror jag även att partiet utvecklats i rätt riktning och vi hade sluppit låsningar efter varje riksdagsval. Är det inte vad ni vill? Att förbättra partiet? Hur är en sådan utveckling möjligt om partiet inte ens bjuds in till samtal?

Jag tror dock inte att detta är vad ni vill. Jag tror på fullt allvar att många mår bra av att ha SD som fiende. Ni vill inte förbättra partiet av den enkla anledningen att SD ger era liv mening. Det handlar även om media som tjänar pengar på polariseringen vilket många också lider av. Detta ska inte underskattas.

Nej, lösningen är inte att hålla SD på halster ännu en mandatperiod. Det förbättrar ingenting. Det handlar om att förändra hur vi ser på vår samtid här och nu.
  • Konstatera
    Padirac skrev 2018-09-16 21:31:11 följande:
    Jag tror inte att SD skulle ha utvecklats i en annan riktning än den de redan utvecklas i. När S och M dragit åt immigration och flyktingmottaganade säger JÅ att ' nu då de bedriver vår politik ska vi tvinga dem att börja med återvandring'

En eftergift till en person eller ett parti med SDs 'essens' (för att prata i deras egna nattmössa) flyttar konstant gränserna. 

Se vad som hänt i Danmark efter att DF togs in i värmen - det senaste är att människor inte är lika inför lagen. Samma brott bedöms olika och ger olika påföljder.

Det är naivt att tro att SD agerar som de gör för att de inte samtalas med -  SD har sagt vad de vill och vad de ska göra - jag tror dem.
    SD har samtidigt sagt att dom är beredda att prata och diskutera med alla partier.

Det är inte naivt att belysa att Löfven inte gjort allt i sin makt för att vi ska undvika en parlamentarisk kris. Det går att spekulera kring huruvida SD skulle tona ned sin retorik eller inte om de bjudits in till samtal, men faktum är att han inte gjort detta. Sverige lider av svagt ledarskap. Återigen. Det handlar inte bara om SD, utan även om V.

Det kostar ingenting att samtala. Det kostar att inte samtala. Detta är kommunikationens ABC.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2018-09-16 21:59:05 följande:
    Du är alldeles för fixerad vid att SD ska bli accepterade, så fixerad att du till och med läser in SD-kritik där det inte finns någon sådan.

Om du läser det jag skrev så kan du förmodligen inse att det inte handlade om SD, utan om det faktum att till en statsministers plikter hör att träffa andra "statschefer" som ibland företräder en politik så främmande för hen att ett samarbete med företrädare förliknande åsikter vore otänkbart om dessa åsikter var representerade i riksdagen. 

Det är för övrigt ganska vanligt förekommande att företeelser eller texter tolkas på ett felaktikt och/eller inskränkt sätt, i synnerhet när populister försöker desorientera sig i informationsflödet.

Så här skrev jag:

"Faktum är att Löfven skulle kunna tänka sig att träffa Nordkoreas ledare om det så behövdes, medan han samtidigt skulle vägra att samarbeta med ett parti som representerade liknande åsikter i Sveriges riksdag.

Politik kan vara svårt att förstå, det kan man lugnt konstateraSkrattande"
    Nej. Självklart ska han åka till USA och tala med Trump och självklart ska han medla med Nordkorea om så kräver. Skillnaden är att jag anser att samma princip även bör gälla i hemlandet. Varför är det okej att samtala med oliktänkande i EU men inte i Sverige?

Statsministerns plikt är att leda landet. Ett samtal med SD är inget som förhindrar denna plikt. Det är en viktig skillnad här som du inte verkar greppa. Att ta avstånd från SD efter samtal och att ta avstånd från SD utan att ens ha samtalat.

Svagt ledarskap

• Konstatera
    Padirac skrev 2018-09-16 22:21:21 följande:
    SD brukar säga det. sen säger de att om partiet som orata med dem inte genomför SDs migrationspolitiska program fäller de dem.

Då tycker SD att de kompromissar. Vi bestämmer att man måste vara 'svensk', ni bestämmer allt annat. Bra kompromiss.

Klart ingen vill prata med dem.
    Ptjoa, fast det roliga är att merparten av partierna säkerligen skulle gå med på SDs migrationspolitik, vilket dom till stor grad redan gjort. Så i praktiken behöver inte SD fälla varje regering som inte går med på SDs migrationspolitik. Det finns således inte många hinder här för att inte ta och samtala med SD för den som vill bilda regering.

Jag tror inte heller att SD tar med argumentet "vi bestämmer vem som är svensk" till förhandlingsbordet.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2018-09-16 22:47:37 följande:
    Visst, jag är medveten om att du anser detta.

Själv anser jag att partiernas förhållningssätt till SD har varit en lika central del av förvalsdebatten i år som för fyra är sedan.Ingen borde kunna vara omedveten om hur partierna ställt sig till ett samarbete med SD.

Jag är övertygad om att S inte kommer att svika ett av partiets centrala vallöften, men mer osäker på hur M och KD kommer att agera.

Men skulle M svika sina vallöften och en stor del av sina väljare så får vi ett intressant politiskt läge i Sverige som förhoppningsvis innebär att vi får en mittenregering, kanske först efter ett kortlivat försök från treklövern, SDMKD.
    Självklart ska inte S bilda regering med ett konservativt högerparti. Detta är inte poängen. S kan dock mycket väl ta sitt ansvar och minska polariseringen.

M och KD kan mycket väl samarbeta med SD då det på många sätt är ett naturligt samarbete. Alliansen spricker dock då C och L inte är mogna för ett sådant beslut. Men det är naturligtvis oansvarigt av Alliansen att snacka om att fortsätta bedriva blockpolitik samtidigt som det är en total omöjlighet med dagens valutgång.

Då ingen vill samtala med ytterpartierna så måste blockpolitiken läggas ned. Att bilda en mittenregering är ett alternativ, men jag tror inte att det är klokt på lång sikt. 

Dessutom har dagens högerpartierna inte mer gemensamt med S än vad dom har med SD om vi ska vara ärliga.
  • Konstatera
    nihka skrev 2018-09-16 23:28:38 följande:
    Ta på dig läsglasögonen. Jag skrev att man VÄLJER vem man vill samarbeta med. De övriga lämnar man därhän. Man har pratat med SD. Man vet redan vad SD vill. Finns ingen anledning att tugga om det igen. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.
    Nej, du väljer inte vem du samtalar med i en parlamentarisk krissituation. Det är en absolut nödvändighet för att lösa problemet. Däremot väljer du vem du samarbetar med i regering.
  • Konstatera
    nihka skrev 2018-09-16 23:36:24 följande:
    Precis. Statsministerns plikt är att leda landet. Inte sitta och lyssna på SD tugga om samma sak sedan 80-talet. Hur svårt är det att förstå ett NEJ?
    Du missar att ingen kan leda landet just nu.

Statsministerns uppgift är att förhålla sig till verkligheten.

Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt