SD gjorde bort sig totalt
Vem har sagt att S historia är irrelevant idag? Den förre socialdemokratiske statsministern Göran Person var initiativtagare till Forum för levande historia där man mycket noggrant beskriver exempelvis 1900-talets rasbiologi och tvångssteriliseringar. Det var en socialdemokratisk regering som drev igenom att tvångssteriliserade skulle få skadestånd o.s.v.
Med SD är det ju liksom tvärt om. SD sa att de skulle belysa sin egen historia, men gjorde det inte. SD har så sent som år 2013 röstat för att transsexuella ska tvångssteriliseras och ar så sent som i år röstat för att transsexuella inte ska få skadestånd från staten. Dessutom så har SD av ett flertal historiker avslöjats med att ha producerat en film där man förvanskat sanningen kring vad som hände i början av 1900 talet, uppenbart med syfta att flytta fokus från sin egen smutsiga historia.
Jag tror att fokus på SDs historia kommer att minska om man står för smutsigheten.
Det här med filmen. Well, ärligt talat tycker jag att det var ett bra initiativ även fast dokumentären inte är objektiv. Men det hade varit värre om SD gjort korta klipp om S historia med mål att bli virala. Nu är det trots allt en film på 2 timmar som på många sätt var intressant att titta på. Det mesta är trots allt helt sant även fast mycket medvetet utelämnats. Men bra att S historia lyfts fram, framför allt för en yngre publik som troligtvis inte har koll på Forum för levande historia. Jag hade dock givetvis hellre sett ex SVT göra en seriös serie om alla partiers historia. Men så jobbar inte public service, tyvärr.
Var även rätt intressant att beskåda många reaktioner till följd av dokumentärfilmen. Samma personer som påpekade icke nyhetsvärdet i att det fanns nazistiska strömningar i Sverige på 30-40 talet är samma personer som ständigt lyfter fram SDs historia på 90-talet precis som om att det vore något nytt.
Det här med transsexuella. Det är ingen dealbreaker för övriga partier. Inte förvånande att SD röstade som dom gjorde även fast jag personligen tycker det är fel. Men det är trots allt ett konservativt parti.