Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

SD gjorde bort sig totalt

Anonym (SD) skrev 2018-09-15 22:44:12 följande:
    Fyndigt

.
    Padirac skrev 2018-09-15 22:27:59 följande:

De senaste åren funkade med en minoritetsregering som sökte blocköverskridande lösningar. Det var en del saker som regeringen inte fick igenom.

Att vara anti SD funkar bra om man vill. Det är många som lämnar alliansen eller i alla fall M om de samarbetar med SD.

SD är ett pariaparti och alla partieldare har sagt att de inte delar SDs värderingar och nu vår vi snart se om de håller sig till det eller om de backar på en av de viktigast sakerna valet handlade om.  Ja, också SDs MK och JÅ anser att det var ett ödes val i fråga om framtida värderingar

Den viktigaste frågan är att hålla SD utanför...nja vi har nog olika uppfattning här. Ända in i kaklet tolkar nog många som att SD is fair game om inget annat går.

Kanske M och S bildar allians, kan alla andra partier stå med dumstrut.
    Sanningen

Du misstar dig. Den viktigaste frågan är att komma framåt och för att det ska hända behöver man lämna SD därhän. SD blir en belastning för vem som än skulle ta i dem.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-16 09:45:55 följande:

Absurd diskussion som pågår här.

Självklart behöver man inte aktivt ingå samarbete med alla parter, men man är i en demokrati skyldig att åtminstone samtala med alla parter för att hitta lösningar. Detta inkluderar självfallet V såväl som SD.

Blir bara töntigt när Löfven inte ens bjuder in SD till samtal, samtidigt som han gladeligen åker till Washington och pussar Trumps skor.

I en demokrati VÄLJER man vilka man vill samtala och samarbeta med och man VÄLJER bort SD. Inga diktatorsfasoner här där alla ska tvingas till något.

Jepp. så illa som jag tycker om Trump så förstår jag att det ingår i jobbet att ha förbindelser med USA pch just nu leder Trump USA. 
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-16 09:49:45 följande:

Tror ni att Åkesson med vänner skulle bli inbjudna i värmen om dom skapade ett nytt parti med exakt samma partiprogram? Vad tror ni?

Om S historia är irrelevant idag, när blir då SDs historia irrelevant?

Där har ni lite att fundera på denna strålande Söndag.

Haj

Det underlättar definitivt om man inte har nazistiska rötter och problem med nazistika strömningar i nutid och att man erkänner och ber om ursäkt för begångna synder.

Hahaha! Aldrig funderat i de banorna, trodde väl du. Ganska uppblåst bild av dig själv alla dagar inkluderat söndag
  • nihka
    Rataxes skrev 2018-09-16 14:44:23 följande:

Jag får ju aldrig så mycket medhåll som det där ryggdunkandet mellan debilvänstern och deras sidekicks.

men tack ändå  

När du inte får något medhåll beror på att man inte delar dina åsikter och när andra får medhåll beror det på att de håller med varandra. Det är ganska enkelt och inget du behöver uppröras över.
  • nihka
    Anonym (tant nilsson) skrev 2018-09-16 19:22:48 följande:

All makt utgår från folket, står det i grundlagen. Det betyder att varje folkvald riksdagsledamot har en skyldighet gentemot sina väljare att driva deras frågor så långt det går.

Så bra. Och eftersom det inte står någonstanns i grundlagen att man måste samarbeta med SD så driver man sina frågor utan att blanda in ruttna gamla nazistpartier.
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-16 19:36:43 följande:

Du har också skyldigheter i en demokrati. Annars är demokratin svag. Det är intressant att det första du tänker på när du hör ordet demokrati är exkludering btw. Det verkar vara din definition av en demokrati. 

Det är skillnad på att samtala och samarbeta. Förstår du skillnaden? Det finns inget som säger att S och SD måste bilda regering för att dom samtalar kring en särskild frågeställning. Självklart blir det polariserat när man inte bjuder in partiet.

DÖ och liknande överenskommelser hade fungerat om statsministern deklarerade att han hade talat med SD, men att dom inte kommit överens. Det hade räckt så. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.

Ta på dig läsglasögonen. Jag skrev att man VÄLJER vem man vill samarbeta med. De övriga lämnar man därhän. Man har pratat med SD. Man vet redan vad SD vill. Finns ingen anledning att tugga om det igen. Du behöver inte vara ett geni för att förstå detta.
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-16 22:19:10 följande:

Nej. Självklart ska han åka till USA och tala med Trump och självklart ska han medla med Nordkorea om så kräver. Skillnaden är att jag anser att samma princip även bör gälla i hemlandet. Varför är det okej att samtala med oliktänkande i EU men inte i Sverige?

Statsministerns plikt är att leda landet. Ett samtal med SD är inget som förhindrar denna plikt. Det är en viktig skillnad här som du inte verkar greppa. Att ta avstånd från SD efter samtal och att ta avstånd från SD utan att ens ha samtalat.

Svagt ledarskap

Precis. Statsministerns plikt är att leda landet. Inte sitta och lyssna på SD tugga om samma sak sedan 80-talet. Hur svårt är det att förstå ett NEJ?
  • nihka
    Anonym (SD) skrev 2018-09-17 00:03:53 följande:

Nu är både KD och M väljare till största delen positiva till att samarbeta med SD. Så den där att alla andra röstade inot SD håller inte.

SD har redan samma inställning som M och S i migrationsfrågan, och det är i den de vill få bort C från så det borde vara rätt enkelt att få fram en alliansegering om man nu vill det.

Nej, INGET annat parti vill ha SDs sunkiga assimileringspolitik och INGET parti delar SDs ideologiska grund.
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-17 00:51:12 följande:

Nej, du väljer inte vem du samtalar med i en parlamentarisk krissituation. Det är en absolut nödvändighet för att lösa problemet. Däremot väljer du vem du samarbetar med i regering.

Jo, du väljer ALLTID vem du samtala med. SD har trumpetat ut sin ståndpunkte så det är känt vad de vill och ingen vill samarbeta med dem så det finns inget att diskutera.
  • nihka
    Konstatera skrev 2018-09-17 00:54:23 följande:

Du missar att ingen kan leda landet just nu.

Statsministerns uppgift är att förhålla sig till verkligheten.

Det kanske är du som har missat att det finns 7 partier som inte är SD
Svar på tråden SD gjorde bort sig totalt