Inlägg från: Anonym (Temp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Temp)

För oss som tempar för att bli gravid

Anonym (BIM 18/1) skrev 2019-01-11 16:36:43 följande:

Jag testade idag att tempa i örat, munnen och där nere, med resultatet 37,6 i öra 36,4 i mun och 37,0 där nere. Allt innan jag klivit ur sängen. Hur vet man vad man ska lita på? Munnen känns ju inte helt säker heller, tänk om man ibland sover med öppen mun ibland o sängd ibland..?

Du kan lita på alla. Du kommer aldrig få samma temp på olika ställen. Du får inte ens samma temp på samma ställe två gånger i rad. Det viktiga är att du tempar på samma ställe varje gång och på samma sätt med en basaltermometer (2 decimaler). Om det sen är oralt eller vaginalt spelar egentligen ingen roll så länge du gör det rätt. I örat ska man dock inte tempa.
  • Anonym (Temp)
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 11:02:43 följande:

Ja, jag trodde det skulle ta minst en månad innan jag skulle börja få resultat. . Så säkert inte rätt...

Grejen är ju den att jag ammar och har inte fått igång min mens ännu.. Hade vad jag trodde ägglossning förra månaden, pos äl-test, flytningar och ont. Men inga plus och ingen mens. Och enligt en annan app där jag lagt in samma uppgifter som på FF (just datum osv) så hade jag äl i tisdags, så det KAN mycket väl stämma!

Hmmm de flesta dagarna (alla utom två) har jag tagit kl 6 och de "missade" blev det vid halv nio ungefär... Men sov inte mer än 3.5 timme i sträck.....

Lägger med en bild (om jag lyckas)

06 och 08:30 är för mig alldeles för stor skillnad. Mer än en timme senare så måste jag avaktivera tempen.

FF har gett utslag på ÄL enbart för att du har fått en så hög tempskillnad. Avaktivera de två så ska du se att de plockar bort ÄL.

För mig är det mer viktigt att det är samma tid än att jag har sovit lika länge. Nu har jag inga barn som väcker mig om natten, men när jag går och lägger mig tre timmar senare kan jag ändå ha tillräckligt nära i temp om jag vaknar samma tid som vanligt. Vaknar jag två timmar senare kan det dock skilja upp till 0,3 grader mellan temperaturerna - vilket är temphöjningen som gör att FF sätter ut att de tror att du haft ÄL.

Gå in på Natural Cycles hemsida och läs deras info om tempande och ammande om du inte gjort det redan
  • Anonym (Temp)

P.S. Dagens temp indikerar att du inte haft ÄL för man "bör" inte dippa ner till samma nivå som innan ÄL efter ÄL.

Och ingen app kan säga när du ska ha ÄL (det är bara rena och skära gissningar baserat på antingen normen/myten om ÄL 14 dagar innan mens, när du haft ÄL tidigare cykler eller kombinationen när du haft ÄL tidigare och inlagda positiva/negativa ÄL-test) men med tempning kan de bekräfta att du haft ÄL i efterhand. Så vad den andra appen säger skulle jag nog strunta i beroende på vilken app det är Inte ens FF äe garanterat att veta förrän i efterhand när du haft ÄL eftersom positiva ÄL-test inte garanterar ÄL.

• Anonym (Temp)
    Anonym (N) skrev 2019-01-14 11:48:57 följande:

Tusen tack för era svar!

Då ska jag ta bort dom. Hur blir kurvan när det blir ett glapp på två dagar? Hittar den tillbaka rätt trots det? OM jag skulle ha ägglossning om någon dag eller 48?

Har haft molvärk i äggstocken ett par dagar, så den skulle mycket väl kunna vara på gång!

NC säger att man kan tempa fem dagar i veckan itan att det "stör" algoritmen. Jag började tempa ca en vecka efter stt jag slutat med p-piller så för mig var set inget problem, men om du har ÄL alldeles för nära inpå när du börjar tempa kanske det kan vara lite svårt för algoritmen. Du bör dock se att du haft ÄL genom att du har en temp på minst 0,3 grader högre än tidigare och att den, dippar inkluderat, håller sig hög fram till mens.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid