• Mezzy

För oss som tempar för att bli gravid

FruW85 skrev 2019-01-29 10:57:37 följande:
    Ja, och det var faktiskt positivt :)

Men det behöver inte vara kört än, speciellt inte med tanke på att du inte tempade samma tid :) Håller tummarna för att den är högre igen imorgon och att mensen inte dykt upp :) 

Ja, det är ju himla smart av dom att låta alla testa vip-funktionerna först, för det är ju en hel del saker som är väldigt smidiga att ha, som man inte vet att man skulle sakna annars.. Frustrerande när allt försvinner hehe, för jag tycker iaf inte det är värt att betala för det trots allt...

Åh vad kul! GRATTIS! 

Jag håller också tummarna men tror tyvärr det är kört då jag tog ett test i morse som var blankt :( 

Ja det är väldigt smart av dem! :) Skulle gärna ha alla delar men känner inte heller för att betala då det som "egentligen" bara behövs är ju diagrammet  och att den sätter ut äl. :) 

• Mezzy
    oshark skrev 2019-01-29 12:09:54 följande:
    Ok - för man är som allra kallast runt 4-5 tiden, så då kan en 30 min diff göra större skillnad än en 30 min diff runt 7-8 tiden tex.
    Ok vad intressant! Hoppas jag kan tempa som vanligt imorgon och då se om mensen är på g eller om det kan ha med tiden att göra! :) 
  • Mezzy
    FruW85 skrev 2019-01-29 12:14:48 följande:
    Tack! :D

På mitt såg man i princip ingenting på äl+12, så jag hoppas det är lika för dig :)

Ja men precis! Tex antal dagar det gått, när man bör testa eller hur bra man tajmat in äl är ju lätt att veta själv :) Det enda som jag iofs verkligen saknar är funktionen att man kan lägga flera cykler på varandra och jämföra..

Du ger mig lite hopp iaf! :) 

Men jag kan lägga mina cykler på varandra och jämföra!?

• Mezzy
    oshark skrev 2019-01-29 12:09:54 följande:
    Ok - för man är som allra kallast runt 4-5 tiden, så då kan en 30 min diff göra större skillnad än en 30 min diff runt 7-8 tiden tex.
    FruW85 skrev 2019-01-29 12:14:48 följande:
    Tack! :D

På mitt såg man i princip ingenting på äl+12, så jag hoppas det är lika för dig :)

Ja men precis! Tex antal dagar det gått, när man bör testa eller hur bra man tajmat in äl är ju lätt att veta själv :) Det enda som jag iofs verkligen saknar är funktionen att man kan lägga flera cykler på varandra och jämföra..

Tempen gick upp idag igen så nu lyftes hoppet igen :) 
    Men vaknade kanske 3 ggr inatt så hoppas att inte det spelar roll. Brukar dock vakna en del annars också. 

Är nog lite rädd att våga hoppas för då blir man så fruktansvärt besviken när mensen sen kommer! :(

• Mezzy
    FruW85 skrev 2019-01-30 08:36:47 följande:
    Ja, på vipersionen kan man det. På knappen "chart overlay" under själva diagrammet. Jag skapade faktiskt ett nytt konto den här månaden (och lade in min från förra också) för att kunna använda det.. Första månaden har man ju inte så mycket nytta av den funktionen hehe. Väldigt kul att kunna jämföra! Har lagt upp en bild lite tidigare i tråden :)
    Mezzy skrev 2019-01-30 08:29:20 följande:

Tempen gick upp idag igen så nu lyftes hoppet igen :) 
    Men vaknade kanske 3 ggr inatt så hoppas att inte det spelar roll. Brukar dock vakna en del annars också. 

Är nog lite rädd att våga hoppas för då blir man så fruktansvärt besviken när mensen sen kommer! :(

Det låter ju hoppfullt! Det kan ju så klart påverka lite, men om du ofta vaknar så är ju övriga dagar också anpassade efter det :) Den där väntan är så jobbig och det är jättesvårt att hålla sig positiv samtidigt som man inte bygger upp för höga förväntningar så man blir superbesviken.. =/ När är bim? Håller tummarna för dig! :)

Men vad konstigt. För jag har inte VIP längre då jag är inne på min andra månad men jag kan göra "overlay". Får se hur länge jag får behålla det då :) 

Det är precis så jag känner. Jag har haft höga förhoppningar tidigare månader och då blir man så fruktansvärt besviken. Men har så starka symtom denna månad så undrar om något annat är fel om jag inte är gravid O.o 

Kollade även nu när jag plussade med min dotter och om jag har räknat befruktningen rätt så plussade jag inte förrän efter bim och hade då haft två negativa tester innan. (Va inte en planerad graviditet så har inte jätte bra koll) 

• Mezzy
    FruW85 skrev 2019-01-30 09:14:26 följande:
    Ojdå, på mitt gamla konto får jag upp info om att "det här är en vip-funktion..." så hoppas det blivit något knas så du får behålla det :P

Ja, det är ju så himla svårt det där! Men jag tror kroppen är rätt bra på att känna när något faktiskt är annorlunda, så det låter ju lovande att ändå :) Jag plussade också rätt sent båda gångerna och hade jag inte vetat om det nu från förra gången så hade jag blivit så frustrerad och hade nog tappat hoppet helt hehe.. Här på fl verkar ju alla plussa supertidigt... :)

Ja det hoppas jag med! :) 

Ja majoriteten här tycker jag plussar på äl+11 så man känner ju att det är kört när man får negativt då.

Kom på att jag glömde skriva att jag har bim på fre eller lör :)  

• Mezzy
    FruW85 skrev 2019-01-30 09:52:28 följande:
    Ja men precis, då är det lätt att glömma bort att det finns många som inte får plus förrän efter bim :)
    Spännande! Det är ju ett tag kvar, så jag tror definitivt inte det är kört! :D Så här såg mitt test ut på äl+17, då såg man iaf något, men starkt var det ju inte haha
    Oj det va inte starkt! :)  Det blir till att vänta och se om mensen kommer. Men tiden går ju såååå långsamt! :)
  • Mezzy
    Anonym (E) skrev 2019-01-31 00:26:12 följande:

Är det någon som vet när höjningen av tempen sker vid ägglossning? Det är väl precis efter?

Men det jag egentligen funderar på är att förra månaden så sa NC till mig att de ville ha tre temperaturhöjningar tre dagar i följd innan de kan bekräfta att ägglossningen skett. Är det så det funkar eller kan det vara så att appen helt enkelt inte hunnit känna mig än och behöver mer information? Har ju inte tempat så länge.

Tittar jag på era kurvor så är det ju BÄÄM och där kom höjningen, bekräftar appen eran ägglossning direkt eller vill den ha fler mätningar? :)

En hel vetenskap denna kvinnokropp

Jag har appen Fertility friend och den bekräftar inte äl förrän efter tre dagar med höjd temp. Jag tror att det är så för alla. Man kan ju under cykeln ha vissa dagar med en höjd temp men när den varit hög tre dagar irad så vet man att äl skett. :)
  • Mezzy

God morgon!

Jag är lite fundersam över när jag haft min äl. Har två appar som säger olika dagar. Och jämför man mina två kurvor så känns det som att den satte ut äl en dag tidigt denna månad. Precis som min andra app säger. Jag hade ett positivt äl test på äl dagen båda månaderna om det har någon betydelse. Vad tror ni? Vilken ska man lita på?

• Mezzy
    Anonym (BIM 18/1) skrev 2019-01-31 07:21:32 följande:

Godmorgon!

Jag är rätt ny på detta med tempning och tester. Testade positivt på ÄL sticka igår, och fick temp höjning idag. Borde inte ÄL vara idag och då temp gå upp imorgon? Har fått hört att tempen går upp dagen efter ÄL? Och att tester ger utslag 1-2 dagar innan ÄL? Enligt två appar bör jag ha ÄL idag.

Det beror helt på hur mkt lh hormon du har. Man kan ha äl allt från 12-48 h efter ett positivt äl test. Sen bekräftar inte FF appen att äl skett förrän efter 3 dagar med höjd temp.

Sen ser det ut som om du inte har en temp med 2 decimaler? 

• Mezzy
    oshark skrev 2019-01-31 10:26:03 följande:
    Jag har FF och NC och de har nog aldrig satt ut ÄL på samma dag. FF sätter alltid ut dagen innan NC. Anledningen tror jag är att jag har en liten temphöjning upp till CL första dagen som FF räknar som temphöjning men NC inte räknar. Dagen efter det har jag ytterligareen som gör att jag hamnar 0,2-0,3 grader över CL.

Exempel: 36,18 - 36,38 - 36,47.

Min teori är att mitt ägg släpper under natten mellan de dagarna och att tempen därför inte hinner höjas tillräckligt mycket. Och att jag då sexmässigt borde räkna dagen FF säger eftersom min tapp brukar vara stängd på morgonen den dagen NC säger, men ägglivsmässigt räkna den dagen NC säger eftersom ägget lever 24 timmar efter släppet

Det låter ju helt logiskt! :) Tack för svar!

Det jag är mest fundersam över nu är om man jämför mina två kurvor så ser man dippen vid äl som förra månaden va dagen innan äl och denna månad samma dag som äl (enligt ff). Jag tror att jag egentligen har haft äl samma dag i förhållande till dippen båda månaderna men att ff går efter äl testerna då jag hade positivt äl test dagen efter dippen förra månaden och ett positivt test samma dag som dippen denna månad.
    Men följer man sen resten av kurvan efter äl så passar de mer ihop om äl skulle flyttats en dag fram denna månad. 
    Detta låter säkert jätte förvirrande haha
    Jag vill bara veta om jag kan lita på att jag denna månad faktiskt fortfarande har hög temp fast jag är dagen innan bim för förra månaden började den dippa dagen innan.  

• Mezzy
    oshark skrev 2019-01-31 14:13:22 följande:

Vilken tid fick du positivt ÄL-test? Ägget kan ju släppa inom 12 timmar redan.

Jag brukar också dippa runt ÄL men det har varit allt från 5 dagar innan till samma dag som ÄL. När ÄL är bekräftad har apparna i princip bara gått på temp som jag förstått det, för ett ÄL-test är mycket mindre pålitligt Jag har också märkt att det här med att dippa innan BIM också varierar, första två cyklerna gjorde jag inte det men de senaste två hsr jag gjort det. Kan jubha haft nåt med p-pillrena att göra förstås.

Har clearblue äl test med dubbel hormonindikator och tog på morgonen.

Nu är jag ännu mer förvirrad! Haha

Jag prova att ta bort att jag tagit äl test förra och denna månad i FF och den flyttade min äl två dagar båda månaderna? Nu vet jag verkligen inte vad jag ska tro! O.o

Såhär ser det ut med testen inlagda:

Och såhär när jag tar bort den infon:

• Mezzy
    oshark skrev 2019-01-31 20:35:17 följande:
    Jag tror mer på den översta. Men den hoppar nog två dagar (snarare än en dag) för att temphöjningen från vad som är ÄL+1 och +2 i den övre kurvan inte är tillräckligt stor för att ÄL skulle ha skett på +1.

Ja det stämmer nog. Men då går den ju inte bara på tempen utan på testen också. Så om jag nu inte skulle använda äl test så skulle jag ju tro att jag har äl på helt fel dag!? Eller så är det att jag tror fel dag nu. 
    Jag trodde verkligen att dessa appar bara gick på tempen för att det ska vara mer tillförlitligt än testen.  

• Mezzy
    FruW85 skrev 2019-02-01 08:19:21 följande:
    Apparna brukar kunna ta hänsyn till flera saker, just för att försöka pricka in så rätt som det bara går. Ett positivt äl-test behöver ju inte betyda att äl faktiskt skett, utan att kroppen gjort sig redo för det. Där känns det ju i så fall som att en tempökning är mer tillförlitlig och lite av en bekräftelse på att äl faktiskt blev av?
    oshark skrev 2019-02-01 08:37:07 följande:
    Mezzy skrev 2019-02-01 07:52:51 följande:

Ja det stämmer nog. Men då går den ju inte bara på tempen utan på testen också. Så om jag nu inte skulle använda äl test så skulle jag ju tro att jag har äl på helt fel dag!? Eller så är det att jag tror fel dag nu. 

Jag trodde verkligen att dessa appar bara gick på tempen för att det ska vara mer tillförlitligt än testen.  

Apparna går mest på tempen. Men FF tar även hänsyn till andra tecken om du lägger in dem. De bekräftar dock ÄL på tempen, så om du inte får en tempökning kommer det ju inte spela någon roll hur många positiva ÄL-test du lägger in

Sen så säger FF att de inte bekräftar ÄL förrän efter tre konsekutiva dagar med hög temp och att du ska fortsätta ligga tills de satt ut ÄL. Som om du i grafen ovan fortsätter ligga tills ÄL bekräftas tre dagar senare så täcker du ju upp den eventuellt senare ÄL:en också

Tempen är det enda hemmamedlet som kan visa att man haft ÄL. Dock kan man ju ha olika "startskott" och ha olika snabba tempökningar. NC t.ex. räknar med att tempökningen på ca 0,3 grader över CL ska komma direkt dagen efter. Men om jag har rätt om min kropp så kommer ju den för mig ÄL+2.

En app kommer aldrig 100% kunna garantera vad som händer i din kropp, men den ger oss ett bättre hum. Och tempen bekräftar iaf att något skett.

I ditt fall Mezzy tror jag att FF inte tycker att tempökningen mellan när du ska haft ÄL enligt testen och då ÄL+1 och +2 egentligen är tillräckligt hög. +1 temparna ligger ju i linje med dina högsta follikulärtempar. Men när du lägger in ett positivt ÄL-test är set ett tecken den tar i åtanke och då anser den att kombinationen med positivt test gör temphöjningen tillräcklig.

Tack snälla ni för era svar! <3

Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid