• TrueLove12

För oss som tempar för att bli gravid

Hej, hoppas fler kan följa med vi som tempar, jag själv började med detta förra månaden då det inte har blivit något sedan nov 2017.

Denna månad bestämde vi oss för att inte testa med äl tester pga stressrelaterat för min del provar lite olika metoder.

Jag använder babyplan tempen och lägger in i Flo appen.

Jag är 27 år om en vecka ungefär och min man är 34

Vad använder ni?

Hur länge har ni försökt?

Vilka åldrar är ni?

• Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid
  • zebrans
    oshark skrev 2018-11-28 20:17:22 följande:
    Jag har läst någonstans att man ska räkna med CD1. Så om du får mens på ÄL+8 har du 8 dagar lutealfas.

Oavsett är under 10 dagar väldigt kort och har man otur kan det bli svårare att bli gravid.

Jag slutade med p-piller i augusti. Var väldigt orolig att min lutealfas först bara var 7 sen 9 dagar. Men tredje cykeln blev den 11. Så förhoppningsvis blir den ännu lite längre den här cykeln

Du har ju haft väldigt långt innan ÄL, så jag skulle inte vara alltför orolig än. Det ordnar förhoppningsvis till sig alltefter cyklerna jämnar ut sig efter pillerstoppet!

Okej! Tack för vettigt svar :) 

Har börjat med munkpeppar som sägs vara väldigt bra. Får se hur det fungerar. 

• TrueLove12
    oshark skrev 2018-11-28 20:28:15 följande:

Fick du någon bra feedback?

Ja fick samma bm som för ett år sedan och ska ev ringa för fertilitetsundersökning då vi ändå försökt länge och min mens va ingen oro eller så
  • WanderChild
    zebrans skrev 2018-11-28 21:30:55 följande:

Min lutealfas var först 8 dagar och sen bara 5 dagar efter att jag slutat med p-pillerna :(. Trodde allt var kört och när jag i tredje cykeln började blöda på äl+8 trots munkpeppar och progesterall så var jag säker på att det aldrig skulle funka! Blödningen slutade dock redan dagen efter och på äl+11 plussade jag! Så det kan va svårare men det kan också gå ändå! Går in i vecka 11 på fredag och har fortsatt med progesterallen :).
  • WanderChild
    zebrans skrev 2018-11-28 19:50:10 följande:

Alltså hade jag en lutealfas på 7 dagar här om jag förstår det rätt?

Denna cykeln ser ganska exakt ut som min första efter pillerstoppet! Fick också äl först på cd60 och sen kom mensen 8 dagar senare... Nästa cykel kom äl på cd 16, håller tummarna att din också kortas i nästa cykel!
  • zebrans
    WanderChild skrev 2018-11-28 22:33:38 följande:
    Min lutealfas var först 8 dagar och sen bara 5 dagar efter att jag slutat med p-pillerna :(. Trodde allt var kört och när jag i tredje cykeln började blöda på äl+8 trots munkpeppar och progesterall så var jag säker på att det aldrig skulle funka! Blödningen slutade dock redan dagen efter och på äl+11 plussade jag! Så det kan va svårare men det kan också gå ändå! Går in i vecka 11 på fredag och har fortsatt med progesterallen :).
    Åh vad roligt att höra! Grattis och all lycka till dig :)
  • zebrans
    WanderChild skrev 2018-11-28 22:37:05 följande:
    Denna cykeln ser ganska exakt ut som min första efter pillerstoppet! Fick också äl först på cd60 och sen kom mensen 8 dagar senare... Nästa cykel kom äl på cd 16, håller tummarna att din också kortas i nästa cykel!

Åh ja. Detta var dock min första cykel med tempning, men min tredje cykel efter pillerstopp. Dom andra var också rätt långa men den sista jag hade precis var extremt lång (blev 80 dagar trots att det inte står så i appen).

Bara att hålla tummarna att jag får en regelbunden cykel :) 

• oshark
    zebrans skrev 2018-11-28 21:30:55 följande:

Jag tog munkpeppar och rosenrot förra cykeln och då kom ÄL ännu lite tidigare. Denna cykel har jag bara ätit munkpeppar och jag är på CD27 utan ÄL nu. Så jag är lite skeptisk och känner att jag borde kanske ha väntat och låtit kroppen sköta sitt innan jag började proppa i mig grejer.
  • Jojjans

Även idag låg tempen på 36.62! Och även idag vaknade jag innan mitt alarm. Först vaknade jag vid 3.20, kollade klockan och försökte somna om.

Halvsov lite till 4.10 då jag tog tempen: 36.62! Gick upp och kissade och försökte somna om lite till. Gav upp och när klockan ringde vid 05.20 så testade jag igen bara för att se, och då var tempen bara 36.47! Är det inte märkligt? Känns ju mer logiskt att den borde höjas av att gå upp och ligga vaken.

• becca90

Nu har tempen börjat gå upp, väldigt mycket senare än vanliga cyklar.. och första gången jag får den där östrogen dippen:) hoppas det är positivt.

Hur går det för er?:)
  • becca90
    Jojjans skrev 2018-11-29 06:49:52 följande:

Även idag låg tempen på 36.62! Och även idag vaknade jag innan mitt alarm. Först vaknade jag vid 3.20, kollade klockan och försökte somna om.

Halvsov lite till 4.10 då jag tog tempen: 36.62! Gick upp och kissade och försökte somna om lite till. Gav upp och när klockan ringde vid 05.20 så testade jag igen bara för att se, och då var tempen bara 36.47! Är det inte märkligt? Känns ju mer logiskt att den borde höjas av att gå upp och ligga vaken.

Meh vad konstigt?! Ja det brukar ju va så att det blir högre då..?
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid