Inlägg från: Clemmentina |Visa alla inlägg
  • Clemmentina

För oss som tempar för att bli gravid

oshark skrev 2019-01-19 18:03:28 följande:

Har läst men inte skrivit.

Hade lite jobbigt över jul med dåliga nyheter och nu förra veckan gjorde jag ett fertilitetstest från Werlabs som visade att jag troligtvis har hypotyreos och att det är anledningen till min misstänkta östrogendominans och långa cykler. Så nu har jag bokat tid hos en läkare på vårdcentralen för att följa upp och se om de kan ge mig medicin i första hand och om jag sen över tid kan ändra mina levnadsvanor och bli av med det naturligt.

Så jag har varit väldigt ledsen och inte orkat skriva här men har läst allt ni har skrivit.

Åh tråkigt att höra både om dåliga nyheter och hypotyreos. Samtidigt skönt att få veta om något inte är som det ska så att du kan börja med en behandling. Min gynekolog tog ett test på min sköldkörtel också i veckan men jag har inte fått svar på det ännu.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-01-19 18:40:38 följande:

Jag fick ju ta tag i det själv. Gynekologen jag gick till lyssnade inte när jag sa att jag var orolig över mina långa cykler utan klappade mig på knät och sa "Du har jättefina äggstockar, du är ung - du kommer få många barn! Kom tillbaka när det gått ett år."

Så jag gjorde som sagt Werlabs test själv. Kostar en tusenlapp och eftersom jag bor i Stockholm fick jag alla resultat samma dag. Deras fertilitetstest testar dock bara TSH och T4 fritt så ska nu kräva ett större sköldkörteltest av VC.

Jag fick ett TSH på strax över 3. Referensramen är 0,4-4,0 men låt inte det lura dig! I Göteborgsregionen medicinerar man från 2,5 och vill man bli gravid ska man inte ligga över 2,0. Så jag är beredd på att jag kan få bråka/besöka flera olika läkare för att få min vilja fram. Men det är ju också fördelen med Stockholm - kan byta VC tills jag hittar någonsom lyssnar. Det drevs en kampanjav en sköldkörtelexpert att sänka referensramen till just 2,5 för 10 år sedan men han fick inte igenom det. Men jag har så många symptom så de måste lyssna. Har skrivit ut massa artiklar jag hittat på en hemsida där det finns tips om vad man kan göra om läkaren inte lyssnar. Tänkte det är bäst att komma förberedd på att de inte gör det och bli positivt överraskad istället för tvärtom.

Jag hoppas verkligen att du kommer till en läkare som lyssnar men bra att du förberett dig och läst på. Känns som man måste göra det nu förtiden i den svenska sjukvården. Håller tummarna för dig!

Får se vad jag får för svar på mitt sköldkörteltest. Tack för informationen om nivåer. Bra att veta när jag pratar med min läkare. Har funderat på werlabs test jag med men just nu lutar det åt att dra igång en utredning så då känns ju det lite onödigt!
  • Clemmentina
    WanderChild skrev 2019-01-24 20:18:16 följande:

Har du haft nån äl/mens alls sen du slutade med hormoner? Är kroppen ur fas så är det inte ovanligt med *rocky mountain* temperaturer så inte ger någon mening eftersom där inte finns någon rytm av hormoner som reglerar tempen. Kan även inträffa om kroppen hoppar över el äl, då ökar inte heller hormonerna som de ska för att stabilisera tempen inför/efter äl.

Intressant att läsa! Exakt så är/har det varit för mig det senaste.
  • Clemmentina
    Issari skrev 2019-01-27 19:43:17 följande:

Det blev plus!

Åh vad roligt! Grattis! Alltid spännande att se olika kurvor.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-06 13:15:28 följande:

Vissa kan, men i så fall i efterhand.

Runt ÄL+4-5 får man ett tillskott av östrogen. Det är inte ovanligt att få en liten tempdipp då.

Sen runt ÄL+7-10 är det vanligast att ägget fäster. Enligt en studie som FF gjorde bland sina användare hade 22% av kvinnor som var gravida en dipp samma dag som man då misstänker att ägget fäste, men även 11% av de som inte var gravida hade en.

Undrar om östrogenet påverkar temperaturen även innan ägglossning. Min temp har gått ner ett par dagar nu och jag närmar mig ägglossning (och därmed ökar ju östrogen). Någon annan som sett detsamma på sin kurva?
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-06 16:40:10 följande:

Så kan det absolut vara. Mina riktigt låg dippar kommer ofta strax innan ÄL, från en vecka innan ungefär.

Precis som för mig då! Ska bli spännande att se om jag ser något mönster.
  • Clemmentina
    Kullan90 skrev 2019-02-12 18:13:08 följande:

Det var det jag tänkte, perfekt till alla hjärtans <3

Jag har köpt ett digitalt idag, men är typ rädd att testa det innan BIM haha. Fattar inte riktigt dock. Om man kissar på testet ska det vara 5 sekunder, men om man doppar i urin ska det vara 20 sekunder?? Varför så stor skillnad? Kan det inte bli för mycket? Kanske testar imorgon bitti om jag vågar :p

Tog ett till RFSU nu när jag kom hem. Tydligare än i morse:

Åh vad spännande! Visst är det ett plus. :) Vilken perfekt present till alla hjärtans dag!
  • Clemmentina
    Kullan90 skrev 2019-02-13 13:39:23 följande:

Jag blöder lite och har tokont, är det kört nu? Känns typ som rejäl mensvärk :(

Håller tummarna för att det ska gå bra!
  • Clemmentina
    Kullan90 skrev 2019-02-14 07:59:01 följande:

Nu är han omtumlad min sambo <3

Dock fungerade inte bulle i ugnen så bra. Han gick upp, lagade frukost på spisen bredvid ugnen, gick på toa, gick tillbaka till köket och åt frukost osv. 25 min senare kommer han in till mig för att säga hejdå och jag frågar om han inte såg att vi hade en bulle i ugnen. Fick svaret att: joo, men jag fattar inte. Vi äter aldrig bullar hemma, och varför bara en?

Jag försökte igen med: vi har en bulle i ugnen hjärtat. Men han förstod inte. Visade grav testet och han frågade om jag var sen. Jag visade alltså det digitala där det tydligt står gravid.

Jag tror han blev lite chockad <3

Nu vill han inte berätta för någon förrän 12 veckor gått. Hur tänker ni kring det?

Bulle i ugnen:

Clearblue:

Åh grattis! :) Haha, skrattar lite åt din sambo. Min hade inte heller varit med på noterna.

Svårt det där med att berätta eller inte. Jag står otroligt nära min mamma så kommer nog ha svårt att inte säga något till henne i alla fall.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-15 16:55:49 följande:

Jag börjar bara tappa orken nu. Det känns så otroligt långt bort. 

Med februaris intåg har det nu gått sex månader sen jag slutade med p-piller och jag börjar känna att min kropp förråder mig. De första tre cyklerna var väl ok, bortsett från en kort lutealfas, men jag börjar inse att det nog bara var för att p-pillrena hängde kvar. 

Nu sitter jag här på CD34 utan någon ägglossning och känner bara att jag inte orkar. Vi har inte träffat en enda ägglossning på fem cykler pga långdistans och andra omständigheter och den här lär inte vara något bättre. 

Gyn lyssnade inte på min rädsla om långa cykler för att jag ändå ägglossar själv, läkaren lyssnar inte på min rädsla om att min sköldkörtel påverkar mina cykler negativt (men även min allmänna hälsa) för att jag ligger inom referensvärdet fast för högt om man vill bli gravid och jag har inte råd att betala flera tusen kronor i timmen för att någon fertilitetsexpert ska kunna hjälpa mig med andra icke-medicinska sätt att fixa till min kropp. Rosenrot och munkpeppar verkar inte funka på vänster äggstock (men eventuellt på höger eftersom förra cykeln var kortare) och baserat på mina andra fertilitetstecken (tapp och flytningar) har jag varit redo för äggdropp två gånger redan den här cykeln. 

Det är så tärande mentalt att sitta där och se tecknen när man tycker att man borde ha ägglossning kalendermässigt men sen inte få någon temphöjning. Så går det ytterligare en vecka utan temphöjning. Och ytterligare en. Samt att veta att hade vi bara bott ihop hade jag kunnat strunta i det här och köra på varannan dag. Och att längta så att hjärtat gör ont efter en bebis plus att veta att det troligtvis är det som skulle göra att vi bor ihop igen.

MEN; jag så glad för din skull och tycker att du hade ett helt fantastiskt sätt att berätta för din sambo! Hoppas verkligen att du får njuta av det här nu och att du mår bra hela graviditeten igenom. 

Åh känner verkligen med dig. Så ledsamt och frustrerande när de inte lyssnar på din oro. Vilken jobbig situation med långdistans.:( Finns det i planeringen att ni kommer bo ihop framöver? .

Då är vi två som väntar på ägglossning. Hade så tydliga tecken på ägglossning förra helgen/i början av veckan och fick temphöjning igår. Idag är tempen normal igen men jag har återigen molvärk i ena äggstocken.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid