oshark skrev 2019-01-19 18:40:38 följande:
Jag fick ju ta tag i det själv. Gynekologen jag gick till lyssnade inte när jag sa att jag var orolig över mina långa cykler utan klappade mig på knät och sa "Du har jättefina äggstockar, du är ung - du kommer få många barn! Kom tillbaka när det gått ett år."
Så jag gjorde som sagt Werlabs test själv. Kostar en tusenlapp och eftersom jag bor i Stockholm fick jag alla resultat samma dag. Deras fertilitetstest testar dock bara TSH och T4 fritt så ska nu kräva ett större sköldkörteltest av VC.
Jag fick ett TSH på strax över 3. Referensramen är 0,4-4,0 men låt inte det lura dig! I Göteborgsregionen medicinerar man från 2,5 och vill man bli gravid ska man inte ligga över 2,0. Så jag är beredd på att jag kan få bråka/besöka flera olika läkare för att få min vilja fram. Men det är ju också fördelen med Stockholm - kan byta VC tills jag hittar någonsom lyssnar. Det drevs en kampanjav en sköldkörtelexpert att sänka referensramen till just 2,5 för 10 år sedan men han fick inte igenom det. Men jag har så många symptom så de måste lyssna. Har skrivit ut massa artiklar jag hittat på en hemsida där det finns tips om vad man kan göra om läkaren inte lyssnar. Tänkte det är bäst att komma förberedd på att de inte gör det och bli positivt överraskad istället för tvärtom.
Jag hoppas verkligen att du kommer till en läkare som lyssnar men bra att du förberett dig och läst på. Känns som man måste göra det nu förtiden i den svenska sjukvården. Håller tummarna för dig!
Får se vad jag får för svar på mitt sköldkörteltest. Tack för informationen om nivåer. Bra att veta när jag pratar med min läkare. Har funderat på werlabs test jag med men just nu lutar det åt att dra igång en utredning så då känns ju det lite onödigt!