Inlägg från: Clemmentina |Visa alla inlägg
  • Clemmentina

För oss som tempar för att bli gravid

oshark skrev 2019-02-15 17:56:53 följande:

Det var ju tanken men det har gått tre år nu så börjar kännas som det blir when pigs fly.

Jag hade ÄL-tecken (inkl min allra första äggviteflytning - var så glad) runt 1 feb. Sen igen runt 10 feb. Öppen mjuk tapp båda gångerna. Lite stegring på ÄL-testen i början av denna veckan men sen avstannade det och inget har hänt än.

Ska ju tillbaka till läkaren om två veckor så hoppas på nåt plan att denna längre cykel innebär att mitt TSH blivit sämre så att jag kanske kan få hjälp. Annars får jag boka in ett nytt besök hos (en annan) gyn.

Så segt när man inte vet vad som händer. Men bra med återbesök hos läkaren och att du går till någon annan annars.

Jag känner ibland att jag blir lite knäpp av alla dessa symptom. Jag har svårt att känna om min tapp är öppen så får gå mer på flytningar/sekret. Blir lite orolig över att jag har haft ont i äggstocken från och till i en vecka.

Idag googlade jag och läste någonstans att 20% av kvinnorna inte får någon temperaturhöjning efter ägglossning. Något du hört talas om?
  • Clemmentina

Har haft så konstig temp som gått upp och ner den här månaden. Idag satte FF ut ägglossning till förra måndagen. Tror ni att jag faktiskt hade ägglossning då? Tar jag bort att jag hade äggviteflytningar den dagen och ett par dagar innan tror den inte ägglossning har varit.

• Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-18 08:38:00 följande:

Nej jag skulle inte säga att du haft ÄL, om det inte var igår och tempen fortsätter stiga imorn. Menar absolut inte att låta förminskande, så tolka det inte så, men är du säker på att det var äggviteflytningar?

Tack för input! Jag tycker verkligen att kurvan ser märklig ut så jag tar inte din fråga som förminskande.

Jag är trodde att det var äggviteflytningar då de hade rätt konsistens och jag kunde göra broar. Dagarna innan hade jag vattniga flytningar. Men helt säker kan jag såklart inte vara. Det skulle kanske kunna vara rester av sperma men tror de kom typ 1 1/2 dag efter vi hade sex. Nu har jag mer krämiga flytningar.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-18 09:52:22 följande:

Ok. Ja det kan ju vara så att kroppen förberedde sig på att ägglossa men att det sen inte gick av någon anledning. Då kan man ju få fertila tecken men sen ingen tempökning.

Jag fick ju tex en äggviteflytning 1 februari men sitter fortfarande här utan ÄL.

Precis, det var ju det jag tänkte tills FF la in ägglossning idag. Jaja, får väl se vad som händer framöver helt enkelt. Tack för din tolkningshjälp!
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-18 13:41:27 följande:

FF la in ÄL för mig förra helgen men jag visste att jag inte haft det. Inga ömma bröst och inte tillräckligt med tempökning. Men de lät den sitta kvar där i typ en vecka innan de insåg att de haft fel, säkert mycket pga att jag faktiskt hade en äggviteflytning även då. Så det kan säkert komma att ändras och jag skulle inte lita på det nu om jag var du

Blir spännande och se om FF ändrar på min också då. Jag har haft lite ömma bröst och en del molvärk den senaste veckan. Men det behöver inte betyda så mycket. Intressant med tempning ändå. Om jag inte had tempat hade jag varit helt övertygad om att jag hade ägglossning förra helgen.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-18 17:36:35 följande:

FF satte först ut ÄL 3e feb. Högst oklart varför egentligen. Men var väl äggviteflytningen. När dippen kom tog de bort den dock.

Spännande att se din kurva! Ser ut lite som min som gått upp och ner.
  • Clemmentina
    oshark skrev 2019-02-18 20:44:44 följande:

Min förra långa cykel (nov-dec). Då var jag inte lika vigilant med att tempa de helgdagar jag kunde. Men kan ändå se ett mönster i att jag har flera östrogentoppar - dvs tempdippar - i follikulärfasen. Funderar på om min kropp förbereder sig på att börja släppa ägg men sen inser att det inte är redo. Eller nåt. För i fredags fick jag ett starkt men negativt ÄL-test och sen ett mycket svagare lördag. Men ingen ÄL.

Låter rimligt tycker jag. Även om tempning är bra för att lära sig om sin kropp/cykel tycker jag att det också får en att förstå att kroppen är otroligt komplex och svår att förstå sig på.

Min temp gick ner idag så det känns som det bekräftade att FF var fel ute igår. Återgår till att vänta på om det blir någon ägglossning den här månaden. Cd26 nu.
  • Clemmentina
    Anonym (M.) skrev 2019-03-08 06:19:24 följande:

"A dashed crosshair means that your fertility signs are somehow in conflict."

Jag förstår inte riktigt. Vad är det som gör att äl inte riktigt kan bekräftas? Förstår inte riktigt vad som är "in conflict"? Den har bara tempen att gå efter, jag har inte trackat symtom, äl-test, flytningar eller liknande.

Jag tror det beror på att du inte fyllt i några symtom. Min blev också sån här när jag inte la in flytningar.
  • Clemmentina
    Anonym (M.) skrev 2019-03-08 06:55:17 följande:

Jaha! Jag har inte direkt haft några sådana flytningar =/ Visste inte att det var ett "krav".

När jag läser på FF:s hemsida står det att både temp och flytningar behöver läggas in för att det ska vara tillförlitligt. Det stämmer för mig. När jag testar att lägga in att jag hade vattniga eller äggviteflytningar den dag som FF har satt ut ägglossning ändras det från streckade till heldragna linjer.
  • Clemmentina
    Anonym (M.) skrev 2019-03-08 07:36:20 följande:

Okej. Typiskt att det inte riktigt fungerar när jag inte har så tydliga flytningar.. OM jag eventuellt haft något som liknat äggviteflytningar den här månaden så var det i så fall en dag fyra dagar innan äl=/ Jag vet ju dock att jag har haft äl när tempen höjs eftersom jag tidigare blivit gravid trots att jag inte har dessa flytningar...

Precis, det spelar ingen roll. Tempen är nog tillräcklig i ditt fall. Det är ju långt ifrån alla som får fertila flytningar (och en del får snarare vattniga flytningar än äggviteflytningar) men ändå får ägglossning.
  • Clemmentina
    Anonym (M.) skrev 2019-03-13 19:04:27 följande:

Det är första månaden jag tempar så den har inget att gå på. Blev bara så paff, trodde den skulle gå på någon slags medel runt 14 dagar.. För 8 dagar måste ju vara extremt ovanligt och lite märkligt gå efter som automatik? Jag ser liksom inte vitsen med att sätta ut bim så tidigt, att man vill ha marginal till testdatum kan jag ju förstå men att sätta mensen så tidigt..? Hade jag varit testberoende så hade jag ju aldrig klarat av att vänta till testdagen om jag trodde jag hade bim det datumet, eftersom dom säger att gravtest ska vara tillförlitliga från beräknad mens.. =S

Men då vet jag hur det ligger till :)  Får kanske lägga in några cykler bakåt så den justerar, just nu känns det lite skevt när det är så off. 

Kommer inte ihåg vad FF ber dig ange när du börjar använda app:en men om du tex angav hur lång din cykel brukar vara kanske den räknar utifrån det och så fick du senare ägglossning den här månaden? Jag skulle som oshark skriver testar 15-16 dagar efter ägglossning.
  • Clemmentina
    Anonym (M.) skrev 2019-03-14 14:10:30 följande:

Nä precis, men även om FF inte är säker så tycker jag ändå det känns väldigt säkert att jag haft äl. Tycker jag har en tydlig tempstegring ändå. Nu tror jag iofs det stod att den är streckad för att den enbart utgår från tempen och att den skulle kunna bli säkrare om jag lade in andra symtom, så det verkar som att FF inte direkt är osäkra rent temp-mässigt?

Jag tror jag har 14 dagars lutealfas men brukar inte testa positivt så himla snabbt, så kommer vänta till efter (min riktiga - inte FF:s) BIM :)

Precis så är det! FF vill ha mer än bara temp (även flytningar) för att helt säkert sätta ut ägglossning. Skulle ockdå säga att det ändå är rätt säkert att du hade ägglossning där den streckade linjen är. Jag hade väntat 4-5 dagar att testa (om mensen inte dyker upp innan).
  • Clemmentina
    Anonym (M.) skrev 2019-03-14 18:06:31 följande:

Aha okej. Då lär jag få vänja mig vid streckade linjer hehe, för några äl-flytningar har jag nästan aldrig. Hade lite sådana flytningar en dag, 4 dagar innan äl, annars är det mest vita krämiga flytningar... Tänkte testa om en vecka, om inte mensen kommit innan :) Vågar dock inte hoppas för mkt eftersom vi bara fick till det två gånger, dagen innan äl och två dagar innan, till skillnad mot för tidigare då vi kört varannan dag större delen av cykeln..

Det är många som aldrig får äggviteflytningar så har men inte det blir det streckade linjer. Jag har inte heller det vid varje ägglossning! Det kan absolut räcka ändå. Håller tummarna!
  • Clemmentina
    Anonym (Milian) skrev 2019-03-25 19:03:29 följande:

Testat med rfsu och fick ännj starkare streck än igår..

Tod digitalt i samma urin men det visade inte gravid och tempen steg ännu mer imorse

RFSU är tyvärr kända för spökstreck men det är ju inte kört än. Vänta in bim och testa igen med Cb digitalt.
Svar på tråden För oss som tempar för att bli gravid