• Anonym (Ts)

Inskolning för ettåring tips!

Hej! Vi har tyvärr inte möjlighet att vara hemma med sonen mer än hans första år så han måste börja på förskolan när han är 12,5 månader. Har dåligt samvete för det men vi har verkligen inte råd att vara hemma längre. Maken jobbar heltid och jag kommer att plugga(antar att jag inte kommer plugga 8 h varje dag så planerar att ha honom lite kortare dagar iaf). Kursen jag ska gå är på 40 h/veckan. Men mycket självstudier.

Jag vill ha tips från både föräldrar och förskolepersonal för att få till en smidig inskolning, alla förskolor har självklart olika rutiner men på et ungefär.

Han kommer att börja i januari så bra kläd-tips(främst utekläder och skor) uppskattas också.

• Svar på tråden Inskolning för ettåring tips!
  • Anonym (Fskl)

Har man inget val så har man inte. Alla har olika förutsättningar och det kommer säkert gå bra för ert barn. De flesta förskolor är toppen i Sverige. Att skola in vid 12 månader kan många gånger vara enklare än vid tex 18 månader då de är mer medvetna.

Ta det lugnt med inskolningen. Låt det ta tid även om det går bra. Var med så mycket som möjligt. Jag rekommenderar 2 veckors inskolning där föräldern är med hela första veckan. Även om barnet vänjer sig fort så är det även en tid för dig som förälder att få insyn och delaktighet i verksamheten samt att bygga relation med pedagogerna. Låt ditt barn utforska verksamheten på egen hand om hen vill det. Håll dig passiv och ge pedagogerna möjlighet att knyta band med ditt barn. Sitt gärna still på samma ställe så ditt barn vet var du är om hen behöver dig. Om ditt barn är blygt och inte vågar utforska själv följer du med hen runt och leker tillsammans med barnet. Se till att ditt barn fått kontakt med pedagogerna innan du börjar lämna ditt barn korta stunder. Börja inte lämna för tidigt. När man väl börjar att lämna vet ditt barn vad som gäller och kommer bli mer klängig på dig och inte våga lämna dig för att leka. Ditt barn kommer bli ledset när du väl lämnar men om hen har byggt upp en relation med pedagogerna så kan de trösta. Oftast går det över på 5 minuter. Utstråla lugn, glädje och trygghet vid lämningen och gör det snabbt. Ge en kram, förklara att du ska gå men att du kommer tillbaka igen. Lämna över barnet till pedagogen i famnen. Viktigt är att inte pedagogen tar barnet från dig utan att det är du som lämnar över. Lämna korta stunder i början så barnet får vänja sig vid att säga hejdå och att du kommer tillbaka. Första dagen kanske en halvtimme och om det går bra utökar man till mer och mer tid under vecka 2.

Vad gäller kläder så är det bra med vinteroverall, fodrad regnoverall, vinterkängor, fodrade gummistövlar, fleecejacka, halskrage, tjock mössa, tunnare mössa, tunna tumvantar samt tjocka tumvantar(gärna en vante som har kardborrband som öppnar upp vanten på ovansidan). Jobbiga vantar som är svåra att få på små barnvantar ogillar förskolepersonal. Sen till våren är det bra med vindoverall alt skaljacka och skalbyxor, fleecejacka, vårskor, ofodrade gummistövlar, ofodrat regnställ och tunn mössa och vantar samt regnvantar att dra på de vanliga vantarna. OBS!! Märk alla kläder och skor!!

Lycka till!

• Anonym (Fsklärare)

Lyssna på pedagogerna vid inskolningen. Ställ frågor. Våga vara lite jobbig helt enkelt. Inga problem, jag tycker om föräldrar som frågar varför och undrar.

Pedagogerna ska förklara för dig hur de skolar in och bad de förväntar sig av dig.

Hos oss har vi två veckor. Första veckan små korta stunder för de allra minsta. De första dagarna är till och med bara hälsa på med föräldrar. Vi tar inte mycket kontakt de första dagarna med de minsta. Det är nog att komma till ett nytt ställe med nya personer, nya barn och nya intryck. Sen utökar vi allt efter hand. En del barn kanske är inskolade på en vecka andra kanske behöver tre veckor. Allt är individuellt. Det som dock brukar vara gemensamt är att förr eller senare kommer en gråtlämning. Vi gör allt för att undvika dem men tyvärr. Det är jobbigt att lämna sina föräldrar. Den gör så förbaskat ont som förälder men kom ihåg att du alltid kan ringa och fråga hur det går.

Tänk så lite knappar som möjligt. Att lämna barnet i body med hängselbyxor är skitjobbigt för personalen. One piece med för då måste verkligen alla kläder av. Tejpblöjor hellre än up n go, riva blöjor tär på tummarna plus att up n go kräver att man tar av alla kläder.

Gose/napp/snutte. Har barnet inget av det ta ändå med en gammal handduk eller örngott eller liten filt gärna som sovit någon natt med er föräldrar. Små barn behöver något som luktar hemma även om de aldrig annars har det.

Skor utan snören. Inga fingervantar. Lagom stora storlekar så barnet kan gå och röra sig. För stora skor och stövlar är bra ekonomiskt men mindre bra för barnet.

Kläder efter väder. Och kolla vantarna innan. För stora vantar med enorma tummar är urusla. Titta också på hur overallarmen och vantarna så de passar ihop. Inland går det inte dra vanten varken över eller under och då blir det knöligt. Flera par tunna tumvantar.

Ett ombyte innekläder per måltid brukar vara ett bra riktmärke men gärna mer strumpor. Strumpor är kul att ta av och lägga överallt.

Det kan mycket väl hända i början att barnet sover uruselt på nätterna. Det är en naturlig reaktion på allt nytt som ska bearbetas. Prata med personalen om ni haft en skitnatt. Det kanske behövs en kort powernapp på förmiddagen redan. Och begränsa inte barnets sovtid när de är så små. Inte i början. De behöver all sömn de kan få.

• Meriall

Välj inte en förskola med föräldraaktiv inskolning och där alla pedagoger är lika mkt med barnet utan välj en där barnet får en specifik pedagog som är med under inskolningen så barnet kan knyta an till den personen och att pedagogen tar mkt initiativ och är med barnet. Små barn har svårare att välja att gå till någon och knyta an till flera samtidigt. Håll dig i bakgrunden.

Var där ca 1,5h första veckan och var inte med på vila, lunch etc. Lämna korta stunder vecka 2 innan de grejerna så att du inte är med på dem och barnet vänjer sig vid det.

Har gjort en misslyckad inskolning och en lyckad med 1åring. De grejerna var det som skilde. Men det är ju mkt personkemi också.

Jag tyckte det var bäst med en åldersblandad avd så pedagogerna har mer tid till min minsting när inte alla vill sitta i knä etc.

• Anonym (..)

Stackars barn som lämnas på förskola så tidigt. Hade aldrig låtit staten uppfostra min unge . Aldrig

• Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2018-09-15 17:03:02 följande:

Stackars barn som lämnas på förskola så tidigt. Hade aldrig låtit staten uppfostra min unge . Aldrig

Själva uppfostringen kommer jag och maken fortfarande att sköta, dock kan vi inte ha med sonen på jobb/skola.

Vi förväntar oss att förskolan ser till att barnet är torrt och tryggt efter inskolningen. Förväntar mig inte att de ska uppfostra mitt barn(men självklart säga ifrån om barnet gör något fel).

Bra tips ni andra kom med!
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-15 17:30:56 följande:

Själva uppfostringen kommer jag och maken fortfarande att sköta, dock kan vi inte ha med sonen på jobb/skola.

Vi förväntar oss att förskolan ser till att barnet är torrt och tryggt efter inskolningen. Förväntar mig inte att de ska uppfostra mitt barn(men självklart säga ifrån om barnet gör något fel).

Bra tips ni andra kom med!

erat

Barn kommer bara va hos er på kvällarna. Staten kommer automatiskt uppfostra erat barn pga att han mestadels vistas på förskolan i en så låg ålder. Förskolor bör förbjudas innan barn fyllt 6 år
  • Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2018-09-15 18:03:05 följande:

erat

Barn kommer bara va hos er på kvällarna. Staten kommer automatiskt uppfostra erat barn pga att han mestadels vistas på förskolan i en så låg ålder. Förskolor bör förbjudas innan barn fyllt 6 år

Barnet kommer max vistas 8 timmar om dagen på förskolan. Resterande tid(16 timmar) är vi hemma.
  • Anonym (..)
    Anonym (Ts) skrev 2018-09-15 19:38:28 följande:

Barnet kommer max vistas 8 timmar om dagen på förskolan. Resterande tid(16 timmar) är vi hemma.

Blir mycket för ett litet barn
Svar på tråden Inskolning för ettåring tips!