Inlägg från: tobbe01 |Visa alla inlägg
  • tobbe01

Inget duger.

Orolig vad som ska hända skrev 2018-09-10 19:50:05 följande:

Hej.

Jag är inte bra på matlagning, tycker inte det är kul alls, men försöker i alla fall ????. Mitt problem är att min sambo klagar jämnt på maten, Det smakar inget, inte tillräckligt stekt, för torrt eller vad det nu är. Det blir ju aldrig bra hur man än gör. Har sagt att han får väl göra maten då men det gör han inte, händer någon gång i bland. Försöker med allt men inte roligt när man får höra att det inte går att äta mm. Som idag så hade jag tagit fram köttfärs och gjort iordning blandning för ströbröd till köttbullar/ pannbiff och ställt i kylen så de skulle dra åt sig i flera timmar för det ska det vara enligt honom. Jag skulle komma hem senare från jobbet så han skulle hämta sonen från fritis och då fick han göra maten. Han gjorde pannbiff. När vi ätit sa han att visst var det skillnad att det smakar bättre än när jag steker dom, att han gjorde tjockare och och att de inte är torrstekta. Blir så trött på att alltid höra hur fel jag gör hela tiden. Vad ska jag göra? Någon som kan komma med nåt förslag. Matlagningen är mitt värsta mardröm. Att komma på vad man ska äta varje dag som ska duga.

Carina

Jag är 60+ och har ALDRIG i hela mitt liv rullat en köttbulle och kommer aldrig göra det. Det finns UNDERBARA färdiga köttbullar att köpa och de blir inte dyrare om man köper när det är bra pris. Du känns som en kvarleva från 30-talet. Inte ens min gamla mamma som är av den stammen som passade upp på männen och *typ* stod vid spisen och åt skulle idag tåla kritik på sin mat från pappa. Hon skulle kasta köttbullarna i skallen på gubben och be honom dra...........
  • tobbe01
    Cat71 skrev 2018-09-12 15:28:06 följande:

I ert fall tror jag på matkasse typ Linas supersnabba matkasse el liknande.

Fördelar:
    1. Ni slipper komma på maträtter
    2. Ni slipper inhandlingen
    2. I stort sett allt som behövs till maten levereras till dörren
    3. Alla rätter är superlätta att laga och tar ca 15 min att göra
    4. Ni får varierad och nyttig kost (det är oväntat mycket grönsaker)
    5. Vem som helst kan laga maten, även barn (+10 år)
    6. Alla lär sig nya saker, nya rätter.. särskilt barnen och maken

I min familj valde vi 4 dagarskasse varannan vecka. Vi är 4 i familjen så alla får ta varsin dag. Yngst väljer maträtt först. När kassen kommer (i vårt fall sent måndag kväll) hjälps vi åt att packa upp, läser recepthäftet och fördelar rätterna mellan oss.
    Tidigare gjorde jag 95% av både handling och tillagning. Och stressen runt det hela tog död på matlagningslusten. Nu är den tillbaka och helgmatlagningen är jätterolig och nu är övriga familjen mycket enklare att få med.

Vår yngsta dotter och hennes sambo provade Linas matkasse en provperiod och de fick slänga så mkt mat så det blev inte hållbart. Men folk är olika och vissa kanske behöver styras utifrån och kan inte själva känna vad de är sugna på?
Svar på tråden Inget duger.