Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

    Sänk abortgränsen !!!!!!

    Anonym (Vansinne) skrev 2018-09-10 20:17:37 följande:
    40 % enligt barnmorskan.
    Men det är inte 40% fullt friska barn.

    Läkartidningen - Riktlinjer vid hotande förtidsbörd ska ge bättre och mer jämlik vård

    www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Rapport/2017/04/Riktlinjer-vid-hotande-fortidsbord-ska-ge-battre-och-mer-jamlik-vard/
    www.lakartidningen.se/EditorialFiles/YI/%5BEEYI%5D/EEYI.pdf
  • KlunsSmurfen
    Aniiee skrev 2018-09-10 20:42:54 följande:

    Jag brukar bli skäld på i sånna här trådar för att jag kan posta faktiska tal och statistik. Brukar få hör att jag ju minsann vet allt. På ett nedlåtande sätt då.

    Så, ska jag låta det vara bra så eller ska jag posta statistiken igen? Hur sura kommer ni bli för att jag har koll på hur många foster som aborteras efter vecka 21?


    Jag tycker om statistik.
    Har du statistik för orsaker bakom aborten också?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Stop it) skrev 2018-09-10 21:19:23 följande:
    När dem fallen är så tvivlar jag på att att psykisk sjuk, bara är lite psykisk sjuk, eller ung är bara lite ung. Socialstyrelsen skulle aldrig godkänna en abort om den inte är legitim.

    Det är inte dubbelmoral när det handlar om olika kvinnors vilja.

    Det man istället kan diskutera är det medicinska och varför det inte har gått rätt till. Många foster som aborteras är dock väldigt sjuka och kan leva en kort stund efter födseln. I artikeln får vi veta vad för foster det är som läkaren har försökt att rädda. Eftersom merparten av sjuka foster inte kan leva utanför kvinnans kropp är det just antagligen de som är riktigt sjuk.

    "Många foster som aborteras är dock väldigt sjuka och kan leva en kort stund efter födseln."
    Sen abort är väl en kombination av kirurgisk och medicinsk abort,  jag är ingen läkare men jag här helt övertygad om att 100% av fostren är väldigt sjuka.
    Jag tror att det är någon slags panik reaktion att försöka rädda fostren.
  • KlunsSmurfen
    KlunsSmurfen skrev 2018-09-11 03:01:11 följande:

    "Många foster som aborteras är dock väldigt sjuka och kan leva en kort stund efter födseln."
    Sen abort är väl en kombination av kirurgisk och medicinsk abort,  jag är ingen läkare men jag här helt övertygad om att 100% av fostren är väldigt sjuka.
    Jag tror att det är någon slags panik reaktion att försöka rädda fostren.
    är helt övertygad om att 100% av de aborterade fostren är väldigt sjuka.
  • KlunsSmurfen
    KlunsSmurfen skrev 2018-09-11 03:01:11 följande:

    "Många foster som aborteras är dock väldigt sjuka och kan leva en kort stund efter födseln."
    Sen abort är väl en kombination av kirurgisk och medicinsk abort,  jag är ingen läkare men jag här helt övertygad om att 100% av fostren är väldigt sjuka.
    Jag tror att det är någon slags panik reaktion att försöka rädda fostren.
    KlunsSmurfen skrev 2018-09-11 03:03:36 följande:
    är helt övertygad om att 100% av de aborterade fostren är väldigt sjuka.
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-09-11 09:23:59 följande:
    Verkligen inte. Dom flesta är fullt friska och aborteras endast pga kvinnans vilja
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-09-11 09:28:01 följande:
    Nu pratar du om aborter fram till vecka 12-13. Efter vecka 13 utförs inga kirurgiska då fostret är alldeles för stort och utvecklat för det. Efter vecka 13 får man en tablett som gör att livmoderhalsen öppnas och man får föda fram fostret. Mellan vecka 10-12 kan göras en kombination av både medicinsk och kirurgisk om det finns rester kvar men det är ovanligt.
    jag kanske hade fel där.


  • KlunsSmurfen
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-09-11 12:15:32 följande:
    Släktingar ska alltid utredas som familjehem i dessa fall. Och i dom flesta fall skulle dom godkännas
    Mindre än 50% av fostren skulle överleva,  max 50% av de överlevande skulle få högst en lägre funktionsnedsättning. Vilken livskvalitet skulle de övriga få?

    Föräldrarna vill inte ha barnet och skulle de vilja det är det inte säkert att de kan ta hand om ett handikappat barn.
    Många som väljer abort är inte lämpliga föräldrar.

    Släktingar är inte skyldiga att ta hand om andras barn.

    Det finns ingen större marknad för svenska adoptivbarn, speciellt inte handikappade.

    Du har många förslag men inget som skulle fungera i praktiken så det skulle skapa samhällsproblem. Ska man förändra något får man börja med att anpassa samhället.


  • KlunsSmurfen
    sextiotalist skrev 2018-09-11 15:43:02 följande:
    Detta är en kristen tidning, men hur jag än googlar så finns det ingen säker källa på detta.
    Jag tvivlar inte på att barnet var för tidigt född, men det står även i artikeln att barnet kunde också passerat v 22.

    Barnet var född 2010, år 2013 så ansåg socialstyreslen att innan v 23 kunde inte ett barn räddas, varför var de inte informerade om detta barn då?
    Nej, jag är ganska säker på att denna historia är inte riktigt sann, för då hade socialstyrelsen veta om detta (en sådan sensation stannar inte på ett litet sjukhus)
    Från 2017 men jag fattar inte så mycket av det.
    Läkartidningen - Riktlinjer vid hotande förtidsbörd ska ge bättre och mer jämlik vård
    http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Rapport/2017/04/Riktlinjer-vid-hotande-fortidsbord-ska-ge-battre-och-mer-jamlik-vard/
  • KlunsSmurfen
    Anonym (rädsla) skrev 2018-09-11 16:51:26 följande:

    Vi behöver inte mer barn, höj den.
    Högerextremismen bryr sig inte om barn, utan det handlar om att kontrollera kvinnan så att inte hon tar ett eget beslut.
    Det är detta man verkar vara rädda för.


    Och allt handlar om de vitas rädsla att bli en minoritet.(en del av dom givetvis).


    Det är det vänsterextremister påstår men de är lika ärliga som högerextremister så ta det med en nypa salt.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-09-11 20:25:22 följande:
    Jo det vill man sen när man ser sitt barn för första gången då kommer den djupa kärleken till sitt barn och moderskänslorna att ta över allt annat
    Anonym (rädsla) skrev 2018-09-11 22:03:41 följande:

    Du inbillar dig de som vill ändra/förbjuda abort, är det allra minsta intresserad av barn efter de är födda.
    Då misstar du dig i det grövsta.


    påstår du att TS ljuger om vad h*n tycker?

  • KlunsSmurfen
    Anonym (rädsla) skrev 2018-09-11 22:05:24 följande:
    Vet du varför högern och extrem högern är så emot abort, och sen skiter i ungarna när de poppat ut?
    förklara.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Vansinne) skrev 2018-09-11 22:12:29 följande:
    Man har en gränslös och ovillkorlig kärlek till sina barn
    kvinnor är inte en homogen grupp.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (asdf) skrev 2018-09-11 23:12:32 följande:
    Hur vet du det? Har du någon forskning som stödjer ditt påstående?

    Moderskärlek är ingenting självklart. Forskning visar på att nästan hälften av alla barn har otrygg anknytning (=riskfaktor för psykisk ohälsa) pga moderns oförmåga att ta hand om barnets känslomässiga behov. Och många mammor misshandlar, vanvårdar försummar sina barn. Sociala faktorer försämrar också en kvinnas förmåga att ta hand om sina barn. Ung ålder, stress, fattigdom, avsaknad av pappa och/eller socialt nätverk är alla riskfaktorer. Hur tror du att en 16-åring från en trasig familj, utan pappa till barnet och utan egen bostad, inkomst och stabilitet förmår ta hand om ett barn? Skärp dig.
    källa tack.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (asdf) skrev 2018-09-11 23:44:42 följande:
    Det är endast en kvinnofråga. Ur ett humanistiskt perspektiv existerar en människa aldrig för någon annans skull utan endast för sin egen. Däri ligger människovärdet. Därav följer att alla relationer ska vara frivilliga och allt man ger ska ske med samtycke. Även att låna en livmoder för sin överlevnad.
    nepp.
  • KlunsSmurfen
    Bjoer skrev 2018-09-12 09:01:06 följande:
    Det finns massor av anledningar.

    1. Föräldrarna vill inte ha ett barn.
    2. Barn som är oönskade har generellt en mycket sämre uppväxt.
    3. Det är svårt för samhället att hitta bra fosterfamiljer.
    4. Barn som växer upp utan bra familjeförhållanden hör mycket högre risk att hamna i brottslighet, vilket skapar ett sämre samhälle för oss alla.

    Ska jag fortsätta?

    Däremot finns det få bra anledningar att inte göra det om föräldrarna inte vill ha barnet. Fundera lite rationellt på det här. Det finns inga, inga, negativa konsekvenser för barnet. För det är det som att befruktningen aldrig skedde från första början. Så varför är det så viktigt att rädda det? Rationella argument tack!
    (2. Det kan inte vara kul att vara barnet som förstörde förälderns liv)

    6. Barn som växer upp med bara en förälder har högre risk att hamna i brottslighet, vilket skapar ett sämre samhälle för oss alla.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (nocando) skrev 2018-09-12 17:14:58 följande:

    Hade gärna svarat i tråden med min åsikt men, som man så bör jag hålla det för mig själv. Med det så menar jag att just här i den här frågan så håller vi grabbar käft då detta inte är nått vi har rätt att lägga oss i.


    Men det gör du ju inte.
Svar på tråden Sänk abortgränsen !!!!!!