Inlägg från: Anonym (ali baba) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ali baba)

Abortmoståndare, hycklare?

Konservativ skrev 2018-09-15 15:28:59 följande:

Egentligen spelar det ingen roll vad jag skriver. Om jag organiserar hela grejen kommer du ändå hitta något som du ska gnälla om. Nej, det är inte så jävla svårt att ta hand om 40.000 nyfödda per år. De allra flesta kommer mödrarna själva ta hand om. Det handlar INTE om 40.000 eller ens 20.000 svårt handikappade barn per år som avlivas. Antalet som aaborteras efter 17:e veckan är 500

Är du emot abort av ren princip? Varför skulle abort i vecka 12 vara mer okej än i vecka 19?
  • Anonym (ali baba)
    Konservativ skrev 2018-09-15 18:24:52 följande:

Tiotusentals barn avlivas varje år i Sverige i den värld jag lever i. Tror du att det är rosafluffigt?? Jag har svarat på flera frågor i din tråd men du verkar ju knappast mottaglig för resonemang om du ens har läst det jag och andra har skrivit här. Men något annat var knappast att vänta.

Gravid i 9 månader vs. avliva ett barn. 

Det är ingen som avlivar foster vid abort. Det handlar om avslutande av ofrivilligt livsuppehållande åtgärder av foster.
  • Anonym (ali baba)
    Anonym (Hallå) skrev 2018-09-15 20:26:11 följande:

Nja jag tänker mer att gör abort om du vill, men vänta inte till vecka 18 kanske? Det känns skoningslöst att avsluta ett barns liv så sent, det är ju en liten bebis. Avsluta det medan det fortfarande är outvecklat om du inte vill fullfölja det, någonstans får man dra en gräns för vad som är inhumant. Det är din kropp och ditt ansvar att upptäcka en graviditet i tid tycker jag, 3 månader är lång tid.

Man har inget ansvar att upptäcka en graviditet. Man upptäcker den när man gör beroende på ens mognadsnivå, kognitiva förmåga, kroppskännedom och medicinska kunskaper. Man kan aldrig veta någonting som man inte vet.
  • Anonym (ali baba)
    Konservativ skrev 2018-09-16 19:24:34 följande:

Att ta ut barnen ur mammans mage är samma som att avliva dem. 

Ja för det är ju samma sak att skjuta någon med ett hagelgevär och att dra ut sladden till en respirator.
  • Anonym (ali baba)
    Konservativ skrev 2018-09-17 08:06:28 följande:

Hur du än försöker bortförklara det och hur du än försöker vränga ord så avlivar man barnen när man tar ut dem ur mammans mage prematurt.

"Avliva" använder man för djur. Handlar det om människor säger man döda, dräpa eller mörda.

Det är skillnad på att få slippa ett barn och slippa en graviditet. En abort handlar i huvudsak om att få slippa en graviditet.

Alla har rätt till sitt liv, människor såsom foster och plankton. Men man har aldrig rätt till sitt liv på bekostnad av någon annan. Jag har rätt att snällt be dig om att du ska veva min respirator om jag tappar min förmåga att andas. Men jag har inte rätt att kräva det av dig. Det vore ju fel av mig att hota dig med vapen om du vägrade. Det är ungefär det läget foster har. De kan hoppas på att mamman vill dela med sig av sin kropp men de kan inte kräva det.
  • Anonym (ali baba)
    Anonym (aa) skrev 2018-09-17 11:50:34 följande:

I det här sammanhanget kanske det bör nämnas att vi bara haft fri abort i Sverige sedan mitten av sjuttiotalet. Tror du, på riktigt, att de flesta innan dess adopterade bort de barn som inte var helt planerade, eller blev dåliga föräldrar till dem som växte upp i den egna familjen?

Eller att de helt enkelt visste premisserna - att vaginalsex, särskilt oskyddat, medför risk för graviditet - och vanligen tog konsekvenserna av det.

Politiska beslut påverkar både beteende och värderingar. Ungdomsgraviditeterna sköt i höjden när det kom socialbidrag och det blev en dipp i graviditeter när fri abort infördes t ex.

Frågan är om det idag hade "behövts" så många aborter om folk varit lika försiktiga som innan abortmöjligheten fanns. Även om vi bortser från de etiska avvägandena är de många aborterna dyra för samhället. Inte heller kan man utgå ifrån att det är barn som skulle gått minus ekonomiskt i samhället som väljs bort. Utan statistik att stödja mig på skulle jag säga att många aborter görs av socialt väletablerade kvinnor, ofta i fasta relationer, vars barn statistiskt sett skulle blivit en tillgång för samhället, och många av de födda barnen har föräldrar som saknar god god social förankring.

Fattar ingenting av ditt inlägg. Ska man tvinga kvinnor att slutföra sina graviditeter för att det vore lönsamt för samhället. Sjukt.
  • Anonym (ali baba)
    Anonym (Förstår inte hur du tänker) skrev 2018-09-18 06:03:33 följande:

Jag har diskuterat detta med en läkare. Sena aborter efter v.12 är rätt ovanliga. Så det är inte alls så många som blir "lidande" som folk tycks tro..

En sänkt gräns utan särskilda skäl tror jag ökar ansvarstagandet hos både kvinnor och män. Det finns såklart fler saker som borde göras för att stävja aborterna, ex gratis preventivmedel för ungdomar. Mer sexualkunskap i skolan m.m.

Av vilken anledning skulle man vilja sänka abortgränsen?
  • Anonym (ali baba)

Det allra bästa vore om man snabbt som attan kunde utveckla fram konstgjorda livmödrar dit man skulle kunna flytta alla oönskade foster. Då skulle alla bli nöjda. Kvinnor kunde fortsätta göra abort och abortmotståndarna kunde ta hand om de önskade barnen.

• Anonym (ali baba)
    Anonym (Förstår inte hur du tänker) skrev 2018-09-18 14:41:45 följande:

Avhänsyn till fostret. Vem är jag att ha rätten att ta ett liv bara för att jag råkar vara kvinna och mamma?

Jag tycker att abort ska vara tillåtet till 12 och längre med särskilda skäl.

Varför just vecka 12? Varför inte v 12,75 eller v 11, 56?
  • Anonym (ali baba)
    Anonym (Hallå) skrev 2018-09-19 10:35:40 följande:

"Man vet inte med säkerhet när ett foster kan känna smärta, konstaterar SMER. Men genom att tolka studier av hjärnans och fostrets fysiologiska utveckling har forskarna enats om att det inte kan känna smärta före den 13e graviditetsveckan, då man kan börja avläsa elektrisk aktivitet i hjärnstammen." Enligt vardfokus.se.

Det är väl självklart att barnet blir mer utvecklat för varje vecka, det humana är att göra abort så tidigt som möjligt och med hänsyn till alla aspekter tycker jag, och många med mig, att v. 12 är en rimlig gräns.

Sedan skriver du "ett medvetande och reflekterande som hos en färdig människa". Detta förändras hela livet så vad är det du räknar som medvetande och reflekterande, vilken ålder pratar vi om? Människor med funktionshinder som inte är lika medvetna och reflekterande, får man döda dem? Eller borde man få abortera sådana foster länge in i graviditeten för att fostret ändå inte fattar?

Men om man ser på embryon och foster som människor oavsett vad de kan känna så blir ju abort problematiskt oavsett vilken vecka de är i.

Rätten till liv är inte absolut utan beror på individens egna förmåga att hålla sig vid liv och dess förmåga att få hjälp av andra. Att vi håller gamla, sjuka och hjärnskadade vid liv är ett frivilligt åtagande som vi tycker oss ha råd med. Men man kan aldrig tvinga enskilda individer i ett samhälle att offra sig själv för att ta hand om någon annan. Vi skulle aldrig straffkommendera någon till sjukvården. Inte ens ett föräldraskap är ett tvång utan helt frivilligt. Det är helt i humanistisk anda, att alla relationer ska bygga på frivillighet och samtycke. I samma anda är abort (eller egentligen igångsättning av en graviditet) någonting kvinnan alltid har rätt att bestämma. Så fort hennes graviditet inte är frivillig längre och hon inte längre vilö ta hand om fostret längre så har hon också rätt att avbryta graviditeten. Samhället har ingen skyldighet att subventionera aborter men de har inte heller någon rätt att förbjuda dem.
  • Anonym (ali baba)
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-19 13:34:22 följande:

Samhället subventionerar all vård varför skulle abort undantas och vad händer om abort inte subventioneras och den gravida ska betala kostnaden själv, de med hög inkomst har råd medans de med låg inkomst tvingas föda oönskade barn

Det jag menade var vilka absoluta moraliska rättigheter och skyldigheter man har. Men sedan har vi ju ett frivilligt förhandlat välfärdssystem som man kan argumenteta för att den ska vara rättvis. För övrigt är aborter sällan sjukvård. Men man kan givetvis argumentera för att det ska vara gratis ändå på samma sätt som andra samhällstjänster.
Svar på tråden Abortmoståndare, hycklare?