• Tiina87

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Anonym (Hi) skrev 2018-09-12 21:53:58 följande:

Vadå ätstörning kräks han??

Nej. Men det behöver man inte vid ätstörning. Ätstörning är när man har ett onormalt förhållande till mat.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 21:55:20 följande:

Jag säger inte att jag har en ätstörning utan jag ville bara påpeka att man inte behöver kräkas för att ha en ätstörning. Det finns flera varianter och sorter.

Av det du skriver i tråden så har du en ätstörning eftersom du inte klarar av att gå hungrig och dessutom enbart äter bakfylla.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 23:07:55 följande:

Nej det ändå som hjälper är protein.

Så varför äter du inte mera proteiner?
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 23:33:53 följande:

Nej tack till kassler, korv osv. Om jag hade velat ha cancer i framtiden hade jag kunnat äta det men nej. Nån eller några gånger per år visst men inte regelbundet.

Så kött ger cancer? Har du någon (vetenskaplig) källa på det?
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-12 23:52:52 följande:

Rött kött ökar cancerrisken. Även charkuterier så som kör och kassler. Nej jag har ingen studie att hänvisa till men har man hängt med i samhället, nyheter osv. de senaste 10 åren så vet man att det är så. Annars kan du ju googla.

Det kan mycket väl öka cancerrisken tillsammans med andra faktorer. Men det ger inte cancer.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-13 17:36:27 följande:

Det har jag aldrig påstått heller. Om jag har råka skrivit något som kan tolkas som att kött skulle bidra direkt till cancer så är det inte så jag menar. Rött kött ökar cancerrisken.

• Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-13 19:15:33 följande:

Ja fast jag menade mera att chansen är större att jag skulle få cancer om jag äter dessa livsmedel. Och hade jag velat ha cancer hade jag alltså kunnat äta mera kött. 

Eller så kan du äta normala mängder kött, få dig både proteiner och fett och få på sikt få ett normalt förhållande till mat.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 10:02:16 följande:

Idag är det inget jobb. Tänkte därför sova längre än till 07.00. Jag vaknar vid 9 helt utsvulten och extremt hungrig. Detta trots att jag åt köttfärsås både till midag igår samt innan jag gick ock la mig vid 23.30. Då var jag ju helt mätt.

Jag skulle ju vilja/behöva sova typ ett eller två timmar till, är nämligen as trött.

Men du äter ju inga proteiner så att du vaknar hungrigt är inte alls konstigt!
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 12:44:54 följande:

Öh, köttfärssås är ju protein, hur tänker du nu?

Sen menar jag hur jag skulle göra idag. Kroppen är ju inställd på att stiga upp och äta kl 7 vilket jag har gjort tre dagar denna vecka. Idag har jag legat och sovit till nu, 14 tim. Då undrar jag hur jag ska lösa det dessa dagar för att inte vakna och var hungrig när jag vill sova.

Det är inte nog med protein!
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 12:44:54 följande:

Öh, köttfärssås är ju protein, hur tänker du nu?

Sen menar jag hur jag skulle göra idag. Kroppen är ju inställd på att stiga upp och äta kl 7 vilket jag har gjort tre dagar denna vecka. Idag har jag legat och sovit till nu, 14 tim. Då undrar jag hur jag ska lösa det dessa dagar för att inte vakna och var hungrig när jag vill sova.

Det är inte nog med protein!
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 13:38:44 följande:

Jag kollade på en sida på nätet som hjälper en att räkna på hur mycket protein man behöver när man tränar. Fick fram resultatet 104 g per dag. Kanske är mitt behov högre, men säg 150 g per dag. Då nötfärs innehåller 24 g per 100 fram färs. Då blir det 72 g protein om jag åt ca. 300 g av färsen. Sen åt jag kvarg på morgonen. Men tydligen får jag öka proteinintaget en aning. Hur vet jag inte riktigt. Kanske ha bönor i köttfärssåsen när jag äter den typen av mat. Eller så köper jag proteinpulver och äter.

Du har fått mängder med tips i tråden, ta till dig dem och fölg dem!
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 18:48:29 följande:

Har du läst tråden, eller i alla fall mina inlägg, så vet du svaret på de frågorna. Mm tränar man flera dagar i veckan så behöver man icke äta sjuka mängder.

Nu har jag i alla fall köpt en enkilospåse why-protein.

Spelar i ditt fall ingen roll att du tidvis renar mycket för att du äter alldeles för ofta, för mycket och alldeles för fel oavsett.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-14 20:13:20 följande:

"tidvis renar"?

Tidvis tränar.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-18 13:09:31 följande:

Jag har nu druckigt proteinpulver (whey 80) till mellanmål sedan slutet av förra veckan. Mitt tandkött mår tyvärr inte bra av detta. Vad kan äta instället som går snabbt att fixa till både hemma och på jobbet?

Tandborstning efter måltider så blir tandköttet bättre.
  • Tiina87
    Anonym (Hungrig ofta.) skrev 2018-09-18 14:32:20 följande:

Dock säger min tandläkare att jag inte behöver borsta mer än två gånger per dag. Att borsta efter varje måltid är onödigt säger hon.

Onödigt? Ja, för de som har bra tänder och inga problem med tandköttet. För dig som har problem med tandköttet är det bra att borsta efter varje måltid. Du kan borsta över med vatten och skippa tandkrämen, dvs enbart använda tandkräm x2 per dag.
Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?