Inlägg från: Anonym (Hungrig ofta.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Hur ofta äter ni under en arbetsdag?

Anonym (jjj) skrev 2018-09-12 22:35:06 följande:

Utan att ha i detalj läst allt du stoppar i dig så äter du inte mycket proteiner och fett. Tro fan du äter hela tiden. 

Om jag var som dig skulle jag äta mycket mer typ ägg o kassler och mer fett och inte så mycket "bröd"-produkter hela tiden.

Nej tack till kassler, korv osv. Om jag hade velat ha cancer i framtiden hade jag kunnat äta det men nej. Nån eller några gånger per år visst men inte regelbundet.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Tiina87 skrev 2018-09-12 23:42:03 följande:

Så kött ger cancer? Har du någon (vetenskaplig) källa på det?

Rött kött ökar cancerrisken. Även charkuterier så som kör och kassler. Nej jag har ingen studie att hänvisa till men har man hängt med i samhället, nyheter osv. de senaste 10 åren så vet man att det är så. Annars kan du ju googla.
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Nu dags att gå upp och äta igen. Blir nog omelett, damm som jag lagade igår.

• Anonym (Hungrig ofta.)
    Anonym (råkost fett protein) skrev 2018-09-13 08:46:21 följande:

Jag vill bara säga ett par grejer: mängden fettmassa på kroppen står inte i direkt relation till hur mycket fett man äter, utan snarare mängden energi som inte förbrukas. Du kan inte undvika fettmassa på kroppen genom att bara undvika att äta fett - det går jättebra att äta noll fett, och massor av socker, och gå upp jättemycket i vikt, i fett. Det är den totala mängden energi du äter, och hur den omvandlas av din kropp, som räknas. Eftersom du har svårigheter att bevara känslan av mättnad, är det bättre för dig om du äter mer fett och mindre kolhydrater, eftersom kroppen omsätter energin från kolhydraterna mycket snabbare än energin från fettet.

Nästa sak, är att jag tror att du behöver uppsöka läkare och få hjälp. De här kopiösa svettningarna som du sätter i samband med hungerkänslor är inte normala. Jag har aldrig hört talas om någon förut, som blir våt av svett av lite hunger. Det kanske faktiskt är ett fysiskt fel hos dig, så att du behöver läkarhjälp? Eller också är det psykosomatiskt och då kan du också få hjälp.

Du verkar tänka väldigt mycket på mat, och på ett sätt som inte riktigt är rationellt eller hälsosamt. Fettskräcken: t ex Keso som du äter, är redan som "fullfet" en ganska mager produkt med normala mått mätt, det finns ingen anledning att välja "lättkeso" för att få ner fetthalten ytterligare, som du gör. Därför tänker jag att du antagligen har tappat perspektiv på frågan om kost, på ett sätt som inte riktigt är hälsosamt. Finner läkaren inget fel hos dig, kanske ett besök hos en dietist som kan hjälpa dig att lägga upp en hälsosam diet för din kropp och livsstil kunde hjälpa.

Önskar dig varmt lycka till, och ett liv utan svettningar, ångest och hunger!!

Var får du ifrån att jag har ångest. En person som har ångest är för mig en som mår psykist dåligt över någonting. Jag mår inte dåligt psykiskt av mina besvär förutom då jag svettas då kan det sätta sig på psyket en stund efteråt att man tänker "nu åt jag visst fel eftersom detta uppstod". Men ångest skulle jag inte vilja kalla det, mer en förundran och fundering över vad sjutton sim inte stämmer i min kropp eftersom jag svettas så av hunger.

Läkaren har redan kollat mig med blodprov för både sköldkörteln och diabetes ö både i år och för tio år sedan (2008). Inga fel hittades, allt normalt. Prover togs på fastande mage, eller ja nu sist hade jag bara ätit en ostskiva innan jag kom på att jag måste ju vara fastande. Tror typ jag var fastande 10 timmar innan provtagning förutom ostskivan.

En dietist eller någon med liknande kompetens vore nog någon för mig att träffa. Har funderat på det ett tag. Men tänkt att det kostar att gå dit, dock kanske denne kan få ner min matkosuntion eller i alla fall hjälpa mig att lägga om den så det blir billigare.

Ska även fundera på att köpa en frys så att jag in laga mat i förväg och mäta ut samt portionera ut. Gör jag detta varje söndag skulle det ju fungera. Kanske att jag varje söndag lagar stora mängder av en rätt och fryser in. Då har jag ju sedan flera rätter att variera mellan under veckan. I början första gången får jag kanske laga några fler rätter för att fylla frysen. Sen laga massor av en rätt varje sön.
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Kan även meddela att jag runt kl 8 nu åt den halva som var kvar av gårdagens omellet, resten av halva burken keso samt en näve cashewnötter.

När jag vaknade var jag utsvulten och magen och hela kroppen skrek verkligen maaaaaat.

• Anonym (Hungrig ofta.)

Förresten kan jag även meddela att jag varken ökar eller minskar i vikt av detta ätande utan jag ligger still. Pendlar dock mellan 68-70 kg beroende på dag. Men ökar inte över 70 och minskar inte under 68.

• Anonym (Hungrig ofta.)
    Kjell2 skrev 2018-09-13 09:18:57 följande:

Vad är problemet? 

Ja, du äter vid flera tillfällen än de flesta och har lite udda matvanor, men är det något problem?

Går du upp eller ner i vikt på oönskat sätt?

Är maten dyr?

Ger din träning inte det resultatet du vill?

Tar maten för stor del av din tid?

Fungera du inte socialt pga dina matvanor?

Ja de tar upp en stor del av min tid och ja det begränsar mig sociallt i form av att jag mår dåligt nör jag blir hungrig. Hungrig blir jag ju rätt ofta vilket är jobbigt i sammanhang med andra där man inte kan äta så ofta som jag behöver för att inte må dåligt. Det är själva det att jag mår dåligt som blir det jobbiga i situation med andra personer. Svettas, tappar konceteationen osv. Pinsamt, jobbigt osv.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Tiina87 skrev 2018-09-13 11:54:38 följande:

Det kan mycket väl öka cancerrisken tillsammans med andra faktorer. Men det ger inte cancer.

Det har jag aldrig påstått heller. Om jag har råka skrivit något som kan tolkas som att kött skulle bidra direkt till cancer så är det inte så jag menar. Rött kött ökar cancerrisken.
  • Anonym (Hungrig ofta.)
    Tiina87 skrev 2018-09-13 18:19:58 följande:
    Ja fast jag menade mera att chansen är större att jag skulle få cancer om jag äter dessa livsmedel. Och hade jag velat ha cancer hade jag alltså kunnat äta mera kött. 
  • Anonym (Hungrig ofta.)

Nu ska jag i alla fall åta en portion köttfärssås.

Svar på tråden Hur ofta äter ni under en arbetsdag?