nnnnnnnn skrev 2018-09-11 21:36:52 följande:
Om man har möjlighet att vara hemma utan att ta ut FP, så bör man alltid börja sin FL med det. Så får du fler barn, så är det läge att tänka på att det är bättre att vara hemma första året utan FP än senare.
Du har 245 FP-dagar, de räcker 49 veckor om du tar ut 5 dagar/vecka.
Vill man vara hemma 1,5 år så behöver man vara hemma 6-7 månader utan att ta ut FP.
Börjar man sin FL med det, eller tex tar ut 2 dagar/vecka under första året, så kan man ta ut 5 dagar/vecka när barnet fyllt 1 år. Då är SGI skyddat och alla SGI-dagar är värda maximalt (dvs procent av din heltidslön).
Gör man tvärtom och tar ut all FP under första året, så nollas SGI när man är hemma tills barnet är 18 månader.
Man får vara ledig tills barnet är 18 månader, men eftersom SGI nollas så får man väldigt lite om man VABBAR, blir sjuk eller har en nära anhörig som blir sjuk och man vill ta ut närståendepenning för.
Vill man vara hemma efter barnet fyllt 18 månader, så är det ännu bättre att ha sparat sina FP-dagar, då arbetsgivaren kan neka ledighet om man inte kan visa att man tar ut FP-dagar.
Så ett generellt råd är att alltid ta ut så få FP-dagar som möjligt under första året om man vill vara hemma länge eller jobba deltid länge.
Jag vet att det är det absolut bästa, men vi kände inte att vi hade råd, sedan var det andra faktorer som gjorde att jag har tagit ut 4 dagar nu det första året, min son fyller 1 år om ca 2 månader, så det är inget jag kan ändra nu. Om jag har räknat rätt så kommer jag kunna vara hemma till att han blir ca 1,5. Med tanke på att det blir mitt i våren så känner vi att vi hellre vill skola in honom i augusti istället, annars blir det ändå att vi får börja om i augusti med inskolningen, sedan vill jag vara hemma den tiden av flera anledningar. Det jag försöker komma fram till är hur jag på bästa sätt ska lösa så att jag kan vara hemma till Augusti, därför jag frågar om man har rätt att vara hemma utan ersättning några månader efter barnet fyllt 1 år. Jag har funderat på om jag ska efter att han fyllt 1 år, strunta i att ta ut ersättning några månader och spara helt på det, men ändå vara hemma utan ersättning, sedan kanske ta ut nån månad igen framåt sommaren. För att dra ut på det, och för att spara dagar även till sonen är äldre. Visst kan jag göra så?
Tack för bra svar!