• Teresa B

Föräldraledighet (frågor)

Jag bytte jobb när min partner gick hem på heltids föräldraledighet, efter en period var vi hemma/jobbade 50/50, vilket jag berättade redan på intervjun för jobbet att det var planen. Det har funkat okej, även om jag har tyckt att det varit utmanande att komma in i jobbet på riktigt och kunna gå de utbildningar jag behöver och så... sedan har jag ju längtat så mycket hem till mitt barn också! Det är tudelat.

Nu arbetar vi båda 75%. Vi har inte haft en enda VAB-dag så hoppas, hoppas att det funkar att hålla bacillerna borta! Tänker att det är viktigt med tid för återhämtning för både barnet och oss, och det funkar okej på jobbet också. Men det är klart att det är en helt ny verklighet att ha en fast tid att passa så att jag måste sluta jobbet och åka till förskolan. Här tycker jag att det är en enorm fördel att ha bytt jobb. På mitt gamla jobb stannade jag alltid kvar och ställde upp, den kollegan finns inte längre. Mina nya arbetskamrater vet läget så jag känner inte den förväntningen.

Jag håller helt med att man verkligen ska se över hela föräldraledighetsperioden och att spara på de dagar man kan under första året. Vi tänkte att vi testar och tar bara ut när vi behöver, och det är väldigt billigt att vara hemma med ett barn som bara kostar lite blöjor (helammade till en början). Vi klarade oss på en lön, föräldrapenningtillägg och semesterdagar (en del av föräldraledigheten är semesterlönegrundande) under hela första året. Därefter plockade vi ut fullt för att skydda SGI:n

Intressant att läsa hur andra har tänkt! Hur man än planerar så anser jag att det är en enorm förmån att få ta del av föräldraförsäkringen, att vi gemensamt skapar denna möjlighet!

Svar på tråden Föräldraledighet (frågor)