Inlägg från: Diana05 |Visa alla inlägg
  • Diana05

Snabb lämning visste ej

Hej.

Har haft min lilla på inskolning som gått bra hittills. Idag var första dagen jag skulle lämna. Kom överens med en pedagog att få vara med en stund då min lilla behöver få lite tid på sig till hon börjar leka med barn och fröknar. Men istället möts jag av en helt annan bild än överenskommelse!

Traskar in och direkt ska jag säga hejdå säger en fröken! Lillan är som en koala på mig som vanligt men brukar alltid gå bra. Men inte idag hon slits ifrån mig och jag måste säga hejdå.

Både hon och jag gråter för var inte alls beredd på detta.

Nu säger de att de kom överens om annat idag på morgonen om hastigt hejdå???

Är detta verkligen rätt?

Funderar på att byta eller bryta förskola.

• Svar på tråden Snabb lämning visste ej
  • Diana05

Det kommer med massa forskningar som säger att barnet mår bäst av att hastigt slitas ifrån och vanligt med gråt.

Grejen är ju att hon vart så nöjd hela tiden. Vi kom överens om en sak så händer detta? Lillan får panik och jag med och vi båda gråter. Ingen som bryr sig utan nä då det är bästa. Att jag inte får säga något om saken utan nej! Varje gång likadant ska hon alltså ta farväl såhär. Sa att nej jag är med iaf 5-10 min inte på tal om timmar utan minuter. Nej det ska gå på en sekund som idag???

Snälla har vi föräldrar helt fel och inte alls känner vårt barn eller. Har själv läst på massor om anknytning

• Diana05

Absolut håller med och förstår er tanke. Ja jag visste inte, tog av ytterkläder och satt mig i rummet i lugn som alltid. Helt plötsligt nu ska ni säga hejdå och tar ifrån barnet som också blir chockad och gråter. Så har de inte gjort innan och ingen information. Det finns andra bra pedagoger men detta svar var vad jag fick av chefen. Att det är bäst så och forskning? Har inte hittat någon forskning som säger att detta är bra snarare gör barnet otrygghet.

Så både chef och en av pedagogerna beter sig såhär.

Alla andra gånger har fungerat bra. Vet att när man väl säger hejdå ok då får det vara, men låt mig iaf få en eller fem minter. men såhär oförberedd? :(

• Diana05

Tack, ska ta upp detta. Pratade idag men det verkar som att de bara har supersnabb lämning och man har inget att säga till om. Förstår om fler föräldrar vill göra på samma sätt, kanske blir för mycket folk och stimm för personalen också?

Men jag känner mig som världens sämsta mamma som inte ens får lyssna till just mitt barns behov och känslor.

• Diana05

Har försökt att förklara och prata men de verkar tyvärr inte förstå alls. Bara kör äver mig om att det finns studier hit och dit och det är såhär det känns att vara mamma/pappa, separationsångest os.v!

De har sagt att vi gärna får vara kvar en stund, så trodde att nu förstår de vad skönt. Men vad händer, vi möts av precis samma sak igen? Vad är detta?

Verkligen sliter barnet från mig och säger åt mig/oss att gå nu.

• Diana05

Ja det stämmer. Blivit lovad flera gånger. Jag vill inte att någon tar mitt barn bara sådär och idag utan att jag ens får säga hejdå eller krama om. Är redigt ledsen nu. Behöver bara en kort stund efter att vi tagit av ytterkläder så lillan får komma ner på golvet och landa. Pytteliten stund inte tal om timmar.

Förstår inte varför och hur det kan vara nyttigt för mitt barn att inte ens få säga hejdå eller slitas ifrån

• Diana05
    GGN skrev 2018-09-13 11:56:53 följande:

Du gråter?? Inte konstigt att dottern mådde dåligt.

Japp för blev så chockad. Visade inte detta för dottern varken nån av gångerna och inte heller för de andra barnen. Behöver inte förklara mer än vad jag har gjort i tråden, kanske du är en sådan person som också tycker det är ok att rycka barn ur folks armar? Utan att låta föräldrar säga hejdå.
  • Diana05
    legomum skrev 2018-09-13 12:55:28 följande:

Nästa gång de kommer och ska slita barnet från dina armar. VÄND DIG BORT.

Säg att du kommer in på avdelningen snart och att pedagogen kan vänta där.

VAR TYDLIG OCH ÖPPNA INTE UPP FÖR DUSKUSSION

Men absolut ska inte låta de bara ta sådär nästa gånger.
  • Diana05

Har haft möte och nu går det mycket bättre vid lämning. Tar det lugnt och myser och kramar massor och barnet får kika runt ett tag, sen när hen själv vill ner så säger vi hejdå. Men det är jag mamman som hen är sådär som en koala på och gråter ändå ibland, med pappan går det enklare.

Så det är något vi måste jobba på nu, hur man nu gör det? Värker i hjärtat de gånger hen gråter men vi tar igen det massor hemma sedan igen.

Svar på tråden Snabb lämning visste ej