• Anonym (Småbarnsmamma)

Ni med barn som har högfungerande autism / asperger

Nu är det så att jag har funderingar kring om mitt barn som är 6 år kan ha högfungerande autism / asperger . Han är 6 år gammal . Han har lite problem i det sociala inte att han är blyg och tillbaka dragen snarare tvärtom . Men han ska leka lekar som har med spel att göra inte så mycket andra lekar utan mer om sådant han sett på spel eller barnprogram. Han kan lätt bli arg om det inte blir som han tänkt med saker och ting . Han pratar oavbrutet mest hela tiden om han nu inte är helt inne i tvn eller spel. Han pratar med nästan alla människor han träffar fast han inte känner dom han babblar på om allt möjligt och är inte speciellt duktig på att lyssna tillbaka . Han är jätte svår att få att somna . Är speedad mest hela tiden och pratar högt också. Har försökt få till utredning men verkar svårt . Finns mera som jag inte kommer på nu . Men det jag undrar om någon där ute med barn som har autistiska barn eller barn med asperger kan säga hur det märks på era barn ?

• Svar på tråden Ni med barn som har högfungerande autism / asperger
  • AndreaBD

Spontant skulle jag säga att det låter mer som ADHD. Jag har själv barn med ADHD. Sedan är det ju så att de som har Asperger har ofta även mer eller mindre ADHD. Man kan också lätt förväxla en utpräglad ADHD med Asperger, för att ett barn som är så okoncentrerad att det missar mycket förstås kör över andra (iom att hen inte har hört vad de andra vill). Barn med ADHD kan ofta inte ha tålamod att lyssna på andra eller att ta in vad andra vill och agera därefter. 

Men du måste förstås höra med t.ex. skolpsykolog/skolläkare om du kan få en remiss till utredning. Eller gå till BUP och prata med läkare och psykolog där. 

• Anonym (Småbarnsmamma)

Finns det några specifika grejer som gör att man kan själv förstå att ens barn har högfungerande autism . ? Skulle gärna höra mer av någon som har barn med dessa diagnoser

• Mime

Min son har autism utan utvecklingsstörning, om det är det du menar. Högfungerande autism finns inte som en egen diagnos. Min son är 10, går i vanlig klass i vanlig skola.

Sonen fick diagnosen när han var 4 år. Han har alltid varit annorlunda när det gäller socialt samspel men inte heller blyg eller tillbakadragen utan mer som din son, gränslös. Han har svårt med turtagning i samtal och maler gärna på utan att reflektera på om den andra parten vill höra vad han har att säga eller inte. 

Han har områden som han är extra bra på, i hans fall språk och matte. Han lärde sig t.ex. läsa och skriva svenska vid 3 års ålder och engelska vid fyra.

Egentligen känner jag igen mig på allt utom ha svårt att sova, min son kan ta lång tid på sig men ligger med ipaden eller telefonen ett tag innan han somnar.

• Anonym (Småbarnsmamma)

Någon mer ? Hur fungerar fantasin i lek för era barn med högfungerande autism ?

• Anonym (Högfungerande autism)

Fantasin är dålig och att komma på vad man ska göra suger.

Du vet va att det finns gott om "vanliga" koncentrationssvårigheter och eller om barnet är prematur, då är det jättevanligt. Även särbegåvade barn kan misstas för adhd och asp.

• Anonym (Småbarnsmamma)

Okej men min pojk leker mycket lekar men använder då händelser han sett på barnprogram eller spel är det vanligt vid normala barn eller högfungerande autism ?

• Anonym (Högfungerande autism)
    Anonym (Småbarnsmamma) skrev 2018-09-29 20:23:15 följande:

Okej men min pojk leker mycket lekar men använder då händelser han sett på barnprogram eller spel är det vanligt vid normala barn eller högfungerande autism ?

Både ock vill jag nog säga. Men han kanske har svårt att filtrera och det kan ju ha med koncentreration att göra. Annars har barn i hans ålder inget direkt eget tänk, medan barn med autism tar efter. Så svårt att säga. Det är många utvecklingsfaser när de är små som även lätt kan misstas. Det bästa är att bara möta ditt barn för vem det är och inte tänka så mycket diagnoser fram till det börjar skolan, då skolan kan hjälpa dig med detta. De har rutiner för det plus att mycket svårigheter upptäcks just i skolan pga att kraven ökar. Då ser man mer märkbara avvikelser.
  • Anonym (Småbarnsmamma)

Okej menar du att det skulle vara mer barn med högfungerande autism som härmar från barnprogram och spel de sett än de som inte har autism. ? Hsn har börjat skolan . Han har problem med att han ör väldigt på barn och intensiv men väldigt positiv också

• Anonym (Ast)

Min son är 10 och har diagnosen Autismspektrumtillstånd. Han har specialintressen som håller i sig i ca ett halvår och det började redan när han var 1 år. Han pratar på om sitt utan att lyssna på andra. Han är oerhört kräsen med mat. Han har mycket lätt för att resonera och vrida och vända på frågor som intresserar honom (samhällsvetenskap och politik plus specialintresset) men svårare för tex matte. Har har extremt lätt för att härma och imitera allt och alla (tv-karaktärer, släktingar, husdjur och ljud av olika slag).

Han har svårt för att t ex klä sig på morgonen och packa sin väska, han glömmer sina saker överallt. Han har alltid haft svårt att leka med barn i sin ålder utan umgicks enbart med personalen när han gick i förskolan och i början av lågstadiet. Nu är det mycket bättre.

Han ältar saker som inte går i hans väg eller om han känner sig orättvist behandlad (känner ingen annan som är så lättkränkt!). Han har svårt för förändringar som att byta ytterkläder efter säsong.

• Erkens mamma

Min son har dubbeldiagnos. Men den delen som vi spårar till autismen handlar mest om oförmåga till anpassning. Han behöver förberedas på förändringar väldigt mycket. Han har specialintressen som han går intensivt in för. Då har han hur stor koncentrationsförmåga som helst. Tex lärde han sig hela periodiska systemet på engelska under två veckor. Sedan skiftade hans intresse fokus.

Han är ljudkänslig och får lätt panik i högljudda miljöer.

• Glinda från Oz
    Mime skrev 2018-09-11 17:13:08 följande:

Det är heller inte ovanligt att ADHD och "asperger" (sätter det inom citationstecken då den diagnosen inte finns längre officiellt) går hand i hand. 

På biblioteket finns en mycket intressant bok för den so vill fördjupa sig i ämnet. Den heter "Barn med överlappande diagnoser". Rekommenderas starkt.

www.nok.se/titlar/akademisk-pedagogik/barn-med-overlappande-diagnoser-2a-utgavan/

Jag förstår inte varifrån myten om att Asperger inte finns längre kommer ifrån. Diagnosen finns kvar i ICD.
  • Glinda från Oz

Kg tycker han låter som vilken 6- åring som helst med undantag för sömnproblemen (som kan bero på jättemånga olika saker) Vad säger förskolan/skolan?

• Mime
    Glinda från Oz skrev 2018-10-02 01:43:33 följande:
    Jag förstår inte varifrån myten om att Asperger inte finns längre kommer ifrån. Diagnosen finns kvar i ICD.
    Den är på väg bort, ska jag säga i och med ICD 11, den finns inte länger som en egen diagnos i DSM 5 vilket är det som används i resten av världen, även i Sverige. Det är bara Socialstyrelsen som kräver att ICD ska användas och det är endast i rapporteringen till dem.

Här är från Habilitering Stockholms län

"När en autismspektrumdiagnos ställs i Sverige används vanligen kriterierna i diagnosmanualen DSM-5. Men när diagnosen ska anges i en sjukjournal, kodas den enligt en annan manual, ICD-10, som är Världshälsoorganisationens klassifikationssystem (International Classification of Diseases). Namnet på den svenska versionen av ICD-10 är SKH-97 (Klassifikation av sjukdomar och hälsoproblem 1997)."

habilitering.se/om-autism/om-diagnosmanualer

Därför skrev jag att den inte finns som diagnos i Sverige. Så som diagnos att få finns den inte längre om man går enligt DSM 5, då är det en del av autism.

Där ifrån kommer "myten", från Hab själva.
Svar på tråden Ni med barn som har högfungerande autism / asperger