• Äldre 12 Sep 14:25
    11242 visningar
    13 svar
    13
    11242

    Koffein i choklad

    Hej,

    Har googlat som en galning men inte lyckats finna svar. Någon av er som kan hjälpa mig?

    Hur mycket koffein är det ungefär i en 200 grams mjölkchoklad (typ marabou/fazer)? Det rekommenderade begränsade intaget koffein för gravida är väl 300 mg, kan jag ha överstigit detta?

    Tacksam för era kloka synpunkter!

  • Svar på tråden Koffein i choklad
  • Äldre 12 Sep 14:37
    #1

    Sluta googla och ät chokladen ;)

    Ingen fara!

  • Äldre 12 Sep 15:02
    #2

    Haha, ett mycket klokt råd! Flört 

    Chokladen är redan uppäten, men jag är alldeles för bra på att googla i efterhand.... Brukar vanligtvis inte äta så mycket choklad när jag äter, utan hålla mig till några rutor eller så. Efter jag ätit upp så blev bebisen i magen (som annars brukar vara ganska lugn) helvild, men jag antar att det också kan ha varit sockret.

    Jag är i tredje trimestern och undrar också om det är lika "riskfylld" att få i sig koffein som i första- och andra? 

  • Pentra
    Äldre 12 Sep 15:14
    #3

    Får du inte i dig koffein motsvarande ca 3 normala koppar kaffe om dagen så riskerar din tankeverksamhet att inte längre fungera optimalt. Dessa 3 koppar utgör självklart ingen som helst fara för barnet. Förstår inte att man nuförtiden måste bli så hysterisk bara för att man blir gravid... ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Äldre 12 Sep 15:36
    #4

    Nej, risken att bebisen påverkas av koffeinet är störst innan vecka 12 och sen vecka 20.

    Du får käka en jävla massa choklad om din bebis ska påverkas! Själv skulle jag ätit chokladen utan problem. :D Jag äter inte choklad så ofta men igår drack jag en hel flaska Cola, haha (som man för övrigt kan dricka 4 liter av eller något innan gränsen överskrids). Jag är i vecka 37 och min bebis mår bra.. :) Det är koffein i mycket! Choklad är knappast någon fara. :D

  • Äldre 12 Sep 15:37
    #5

    Min bebis blir också vild när jag äter och dricker! Hon börjar sparka direkt om jag dricker något med koffein, haha.. Cola Zero eller Trocadero Zero är favoriterna just nu! :D

  • Äldre 12 Sep 16:34
    #6
    +1

    Du måste äta många kilo choklad innan du kommer upp i gränsvärdena. Det är ingen fara alls. Har räknat på detta innan. Ät och njut :) Är det dessutom mjölkchoklad är det ännu mindre koffein i det.

  • Pentra
    Äldre 13 Sep 11:03
    #7
    -1
    JLES skrev 2018-09-12 15:37:31 följande:
    Min bebis blir också vild när jag äter och dricker! Hon börjar sparka direkt om jag dricker något med koffein, haha.. Cola Zero eller Trocadero Zero är favoriterna just nu! :D

    Jag hoppas verkligen att du skojar! Du göder väl inte ditt oskyldiga och försvarslösa barn med det cancerframkallande nervgiftet aspartam?! ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Äldre 13 Sep 11:21
    #8
    +1

    Hur googlar du då? Jag googlade på "choklad koffein" och det första som dyker upp är en uträknare för just detta... Hur som helst... Den säger 20mg koffein i 100g mjölkchoklad. Det innebär 40g i din 200 grammare.

  • Äldre 13 Sep 12:29
    #9
    Pentra skrev 2018-09-13 11:03:53 följande:

    Jag hoppas verkligen att du skojar! Du göder väl inte ditt oskyldiga och försvarslösa barn med det cancerframkallande nervgiftet aspartam?! ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Jag skojar INTE. Gud, vad trött jag blir! Varsågod!

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam

    Dessutom så har jag diabetes. Icke Zero är INTE ett alternativ.
  • Äldre 13 Sep 22:07
    #10
    +1
    JLES skrev 2018-09-13 12:29:05 följande:

    Jag skojar INTE. Gud, vad trött jag blir! Varsågod!

    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/tillsatser-e-nummer/sotningsmedel/aspartam

    Dessutom så har jag diabetes. Icke Zero är INTE ett alternativ.


    Tips :) googla hennes nick och avgör själv sedan om set är värt att ta henne på allvar eller ej.

    Givetvis är det inget att oroa sig för (som jag ser att du redan vet, men vill ändå skriva det).
  • Äldre 13 Sep 22:24
    #11
    Rymdmoln skrev 2018-09-13 22:07:03 följande:
    Tips :) googla hennes nick och avgör själv sedan om set är värt att ta henne på allvar eller ej.

    Givetvis är det inget att oroa sig för (som jag ser att du redan vet, men vill ändå skriva det).
    Jo, jag vet! <3 Tack dock! :D Jag blir bara trött och frustrerad över att vi gravida ska behöva försvara oss å våra "oskyldiga barns" vägnar.. :) Hjärta
  • Pentra
    Äldre 13 Sep 22:34
    #12
    -2
    Rymdmoln skrev 2018-09-13 22:07:03 följande:
    Tips :) googla hennes nick och avgör själv sedan om set är värt att ta henne på allvar eller ej. Givetvis är det inget att oroa sig för (som jag ser att du redan vet, men vill ändå skriva det).

    Japp; Googla gärna mitt nick. Men, än bättre är nog att Googla "aspartam,, "cancer", "nervgift", "graviditet", "leukemi", "slaganfall", "degeneration", "mentala störningar, och "hjärnskador" etc. på tyska och på engelska. Det var ganska många år sedan man kom fram till hur farligt aspartamet är, och det speciellt för växande barn. Blott EN lightläsk om dagen höjer riskerna rejält. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Äldre 13 Sep 22:44
    #13
    +1

    Whatever, moving ooooooon.. Skål

Svar på tråden Koffein i choklad