• Anonym (Li)

Varför sprattlar och sparkas min bebis vid amning?

Min nu 4-månaders bebis har varit en tuttgalning som vägrar napp. Han ville amma konstant dygnet runt de första två månaderna så då gjorde vi det. I början var det mest småtutt, sova en stund, småtutt, sova igen etc.

Nu har han börjat bete sig helt annorlunda vid amning. Han äter helt klart effektivare nu och sitter inte längre fast i mig. Men istället känns det som att han äter så himla sällan och så lite när vi väl ammar. Liggammar vi ålar han runt, försöker vända sig och sparkar mig i magen hela tiden. Han beter sig även så på natten; då måste jag gå upp och guppa honom flera gånger när han tidigare har kunnat somna om bara genom att snutta lite.

Sittammar vi med honom i min famn tar han bara några korta slurkar och vill sedan sätta sig upp. Att amma i bärselen är det enda som ibland funkar, men då är det så mycket runt omkring som är intressant att han inte kan koncentrera sig. Jag förstår att det hör till åldern, men får han verkligen i sig tillräckligt med mat? Och varför sprattlar han så och släpper bröstet hela tiden? Kan det vara så att jag försöker amma för ofta (är ju van vid konstant amning och amning på minsta pip från när han var plutt)? Hur vet jag då när han faktiskt är hungrig och inte gnäller för random annan anledning? Eller kan han ha ont i magen? Han är ganska pruttig och har bajsat grönt i ett par veckor. Kan känslighet för vad jag äter (jag tänker t.ex. mjölkprodukter) dyka upp bara sådär plötsligt?

• Svar på tråden Varför sprattlar och sparkas min bebis vid amning?
  • Fjäril kär

Om han släpper bröstet och bara åmar runt utan att vara intresserad så är han inte hungrig. Ta inte ut tutten varje gång han piper utan avvakta och ha is i magen, han kanske bara vill vara i famnen eller få närhet och inte tutta alls.

Han låter helt klart frustrerad om han vill något annat men får tutte.

Så försök att hitta andra lösningar först. Är han verkligen hungrig så kommer du veta det. Äter han mer effektivt vid amningen så är det inte konstigt att det blir glesare mellan gångerna.

Svar på tråden Varför sprattlar och sparkas min bebis vid amning?