Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Anonym (förälder till två) skrev 2022-01-05 10:39:11 följande:

    Enligt vissa här är abort mord.
    Så  t ex en kvinna som blir våldtagen, en flicka som blir utsatt för incest osv och då vill göra abort begår alltså ett värre brott än deras förövare?
    Dom ska alltså straffas hårdare?
    Stackars människor, inte ett land jag vill leva i.


    Det är alltid dessa extremfall som dras upp, men i verkligheten utgör de bara någon promille av alla fall där abort utförs. Och då tycker jag att de ska få aborten om graviditeten inte har gått för långt. 

    Det viktiga är, att varje fall prövas. För idag gör kvinnor abort av de mest triviala skäl, fast de låg med mannen HELT frivilligt och mycket väl skulle klara av att ta hand om barnet, bara de ryckte upp sig litet. 

    Vidare är prövningen viktig, för att den som prövar (t.ex. en läkare, men kan även vara en psykolog eller kurator) ska kunna lyssna in vad kvinnan egentligen SJÄLV vill (ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv), och erbjuda henne det stöd hon behöver för att våga fortsätta graviditeten. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Smurf) skrev 2022-01-05 19:23:44 följande:
    Så det du egentligen förespråkar är sexuell avhållsamhet för kvinnor som inte vill ha barn. Den här typen av dolt kvinnohat och förakt bubblar alltid upp i aborttrådar.

    För det är alltid kvinnan som låg "HELT frivilligt" (underförstått, vilken slampa) och de är förtryckta, viljelösa offer eftersom "ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv".

    Enligt ditt resonemang är alltså kvinnor slampor om de har sex och innerst inne vill de egentligen vara bullmammor som njuter av att släppa allt annat än föräldraskapet.

    Jag har ett exempel på en väl genomtänkt abort: kvinna läser till läkare eller civilingenjör, blir kär, eller kåt på en manlig studiekamrat. De har sex och allt är så trevligt man kan tänka sig. För att göra scenariot så begränsat som möjligt har de självklart testat sig för sexuellt överförbara sjukdomar innan de hoppade i säng.

    Kvinnan använder hormonella preventivmedel och det visar sig sedan att de inte funkar så bra för henne och hon blir gravid.

    Ska hon då avbryta sina studier och bli förälder? Hon vill inte ha barn, utan drömmer om att forska inom sitt område.

    Eller ska hon straffas eftersom hon låg "HELT frivilligt" och tydligen har hon ingen självinsikt heller eftersom kvinnor enligt dig
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-05 18:25:09 följande:

    Det är alltid dessa extremfall som dras upp, men i verkligheten utgör de bara någon promille av alla fall där abort utförs. Och då tycker jag att de ska få aborten om graviditeten inte har gått för långt. 

    Det viktiga är, att varje fall prövas. För idag gör kvinnor abort av de mest triviala skäl, fast de låg med mannen HELT frivilligt och mycket väl skulle klara av att ta hand om barnet, bara de ryckte upp sig litet. 

    Vidare är prövningen viktig, för att den som prövar (t.ex. en läkare, men kan även vara en psykolog eller kurator) ska kunna lyssna in vad kvinnan egentligen SJÄLV vill (ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv), och erbjuda henne det stöd hon behöver för att våga fortsätta graviditeten. 


    Så enligt ditt resonemang ska kvinnor idka sexuell avhållsamhet, och mellan raderna verkar du tycka att de är slampor om de har sex "HELT frivilligt".

    Dessutom viljelösa offer som helst vill vara bullmammor för "ofta är det ju hennes pojkvän respektive föräldrar som vill ha aborten, och inte hon själv".

    I ditt inlägg lyser ett kvinnoförakt igenom som, tro't eller ej, var en av grunderna till kvinnors sexuella frigörelse då p-pillret kom ut på marknaden.

    Låt mig skriva om ditt inlägg, så förstår du kanske vad du egentligen vill säga:

    "En fin flicka har inte sex före äktenskapet. En riktig kvinna vill ha barn.

    En riktig kvinna vill inte ha abort.

    En kvinna som gärna har sex är det något fel på."
    Jag är kvinna och har två barn själv, varav en dotter. Hon är 19 år också pro-Life.

    Nu la du en massa ord i min mun. Det ENDA jag sa, var att det blir skevt och falskt när pro-Choice-sidan alltid ska dra upp de där extremfallen (13-årig flicka som våldtagits av sin styvfar, typ), fastän dessa bara utgör någon promille av alla fall där abort görs. Och nästan ingen abortmotståndare är så hard core att de skulle neka den flickan abort (jo några finns det; det handlar då oftast om djupt troende som menar att livet börjar vid befruktningen, jag hör dock inte till dessa men respekterar dem).

    Om ni tycker att fullt fungerande, friska, fullvuxna, intelligenta universitetsstuderande kvinnor ska få göra abort, så SÄG det då (som du gjorde nu). Så blir det en ärlig debatt. 

    Dessutom känner jag kvinnor som har fått både ett och flera barn under en universitetsutbildning, och blivit klara med sin utbildning. Då har de också fördelen, att de inte "behöver" skaffa barn sedan, när det kanske är ännu mer olämpligt. Typ mitt i ett forskningsprojekt, som inte kan pausas bara för att en av forskarna ska vara mammaledig i nio månader. Någonstans måste den tiden tas. Det kan till och med vara en fördel att ha småbarnsåren bakom sig, när man inleder karriären. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (K) skrev 2022-01-06 08:13:56 följande:

    Det är väl just den dåliga attityden vissa har, och att de tänker väldigt svartvitt.

    Hmmm, abortmotståndare borde väl ändå vara vegetarianer? Att döda djur är väl också mord? Djur har t.o.m. känslor, kan känna stress och smärta etc. Det gör inte ett embryo.


    Inte ett embryo, nej, men ett foster på 20-21 veckor som kämpar för att orka andas med sina omogna lungor... det vill man inte ens tänka på vilken ångest det upplever, innan det dör. Och detta sker flera hundra gånger om året i Sverige. Vi är inte längre ett civiliserat land. Ett slaktdjur bedövas med slaktpistol, det går på ett ögonblick. Det är inte medvetet om att det avblodas och dör, hinner inte känna någon ångest, behöver inte kämpa. Vi skulle aldrig tillåta att våra djur i Sverige behandlades lika illa som våra oönskade barn. 

    Men när du ändå tar upp ämnet, så är det faktiskt lite ologiskt att abortmotstånd och djurrätt har hamnat i olika åsiktspaket, för det handlar ju i båda fallen om empati med de svaga, med de som inte har någon egen röst.

    Jag har en god vän som är både abortmotståndare och djurrättsförespråkare (vegan), ganska extrem i sina åsikter i båda fallen. Men vissa kan inte acceptera att han har båda dom åsikterna. När han gick i en anti-abort-demonstration iklädd en djurrätts-tröja, blev han till och med mordhotad av en vänsterpartist som var där för att protestera mot anti-abort-demonstrationen. Vänsterpartisten skrek att han skulle döda min vän, om han någonsin mer visade sig på djurrättsorganisationens möten...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Elsa) skrev 2022-01-06 11:31:48 följande:

    Cattis gjorde abort första gången för att hon och hennes sambo hade dålig ekonomi.Andra gången för att hon hade massa oskyddat sex med en ny date.Tredje gången:oskyddat sex,men en man som var noll intresserad av någonting.Finns säkert många flera såna fall.


    Mer är Cattis? Och varför använde hon inte preventivmedel? I ett land som Sveige där det är så billigt och lätt att få tag i det?

    Nåja, i sådana fall kan man trösta sig lite med, att det hade blivit svårt för ett barn att växa upp i det hushållet. För en sådan kvinna hade antagligen fortsatt vara lika slarvig och oansvarig även efter att hon blivit mamma. Över hela linjen, när det gäller barnavård, mat, hygien, tvätt o städ, arbete o ekonomi, ständigt nya karlar som hon hade släpat hem...

    Dock skulle man kunna tänka sig ett system med fler inhemska adoptioner. Finns ju många barnlösa par som skulle vara glada över ett litet vitt, nyfött spädbarn.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-01-06 12:08:40 följande:
    Mer är Cattis? Och varför använde hon inte preventivmedel? I ett land som Sveige där det är så billigt och lätt att få tag i det?

    Nåja, i sådana fall kan man trösta sig lite med, att det hade blivit svårt för ett barn att växa upp i det hushållet. För en sådan kvinna hade antagligen fortsatt vara lika slarvig och oansvarig även efter att hon blivit mamma. Över hela linjen, när det gäller barnavård, mat, hygien, tvätt o städ, arbete o ekonomi, ständigt nya karlar som hon hade släpat hem...

    Dock skulle man kunna tänka sig ett system med fler inhemska adoptioner. Finns ju många barnlösa par som skulle vara glada över ett litet vitt, nyfött spädbarn.
    Det skulle stå "VEM är Cattis?"
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Elsa) skrev 2022-01-06 11:37:34 följande:
    Om man tycker att abort är bra preventivmedel ja.Och trevligt.
    Alltså, när man hör om sådana kvinnor som denna "Cattis" (är det någon kändis som jag borde känna till?), så kan jag förstå logiken bakom de nu så utskällda tvångssteriliseringarna runt mitten av 1900-talet. De tog bort både behovet av aborter, och hindrade att barn föddes till misär. Samt bröt det dåliga sociala arvet. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (förälder till två) skrev 2022-01-06 12:12:42 följande:
    Men snälla du nu drar du själv upp extrem fall. Så bara för att man tycker att abort ska finnas tycker de flesta självklart att det du beskriver i v 20-21 är hemskt.
    Ett fåtal aborter sker så sent och då är det ofta så att fostret är skadat och läkare rekommenderar att avbryta graviditeten eller att mamman är sjuk och inte klarar en graviditet. Det är inte vanligt med så sena aborter.
    Jag har följt 2 kvinnor här på fl som fått göra aborter sent pga fostret hade olika skador, och att göra det så sent är verkligen inte lätt, det tycker nog ingen oberoende av orsak, det är just det som de flesta sena aborter handlar om.

    Sen verkar du inte veta att 96 % av alla aborter i Sverige numer sker medicinskt dvs med tabletter och många av dom sker numer i hemmet.
    Så det du beskriver är inte vanligt utan vid särskilda omständigheter.

    Statistikför  år 2020.
    60 % av alla aborter sker före vecka 7.
    85 % av alla aborter sker för vecka 9.

    Mer exakt.

    79 % av alla aborter sker till och med v. 8
    14 % av alla aborter görs mellan v. 9-11
    6 % av alla aborter görs mellan v. 12-17
    1 % av alla aborter görs efter v. 18 och då behövs tillstånd.

    Så det alla flesta aborter sker väldigt tidigt i graviditeten och sker alltså på medicinskt sätt dvs 96 %.
    Jomen eftersom vi har så fruktansvärt många aborter här i Sverige, så blir även den där procenten flera hundra stycken om året. Så illa är det tyvärr. Och det stämmer inte heller att det måste vara medicinska skäl för att få igenom en sen abort. 90 procent av alla ansökningar godkänns, och hundra procent av dom för medicinska skäl.

    Det är dessutom upp till föräldrarna att bestämma vad som ÄR ett medicinskt skäl, för dom. Det räcker med att barnet har läpp- och gomspalt (som går att operera så fint idag, att ärret inte syns när barnet blir vuxet), eller att det saknar en hand.

    Och som sociala skäl räcker det med "en kombination av orsaker". Det kan t.ex. vara att kvinnan bor i andra hand och pojkvännen har gjort slut. Att p-medlet inte fungerat är även det ett skäl, och det kan ingen ens kontrollera. Så säger man att "kondomen sprack och killen stack", så FÅR man abort - även i vecka 21. Som kan bli vecka 22 om ungen är envis och vägrar släppa taget om livet. 
  • Anonym (XXX)
    Friger skrev 2022-01-06 20:03:49 följande:
    Det är min uppfattning utifrån vad jag läst.

    Signaturen forskning driver tesen att eftersom hjärnan inte växer ihopp med sinnesorganen före v24 kan barnet inte vara medveten innan dess. Men det vet man inte. Jävligt märkligt antagande att en hjärna inte kan vara medveten för att den inte kan se.

    Man vet ju inte ens vad ett medvetande är. Svårt att komma med tvärsäkra antaganden i gränslanden då.

    Allmänt känt att läkare inte är mattematiker. När en mattematiker säger att det är bevisat. Då är det bevisat. Många läkare är som historiker. Det är bevisat för att dom tror på saken.

    Jag anser 12 veckor vara en bra kompromiss.
    Ja, och det är ju dessutom den gräns som gäller i de flesta andra civiliserade länder, som våra grannländer och Tyskland. Det är Sverige som har en konstigt lång tid för fri abort, jag fattar det inte! Kanske att det var mer rimligt på 1970-talet när lagen kom, för då måste man fortfarande gå till en läkare eller barnmorska för att få graviditeten fastställd (om man inte vågade lita på kroppens egna tecken de första veckorna, d.v.s. utebliven mens, morgonillamående, trötthet, yrsel, cravings o.s.v.).

    Men idag när det bara är att köpa en sticka på närmaste apotek, bensinmack eller större livsmedelsaffär! Även en minderårig flicka får köpa, och man behöver inte visa leg heller. Man kan göra det redan från den dag mensen skulle ha kommit (men vänta gärna 2-3 dagar till för säkerhets skull). Då VET man. Finns ingen anledning att gå och vela med abortbeslutet i fyra månader. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (förälder till två) skrev 2022-01-13 17:01:07 följande:
    Har inte riktigt förstått vart du står`?
    Är du för eller emot abort?
    Givetvis får du vara vilket du vill men har inte fått klart för mig vilket.

    Men sen undrar jag, tycker du att abort är ett problem bara för kvinnor?
    Män drabbas väl lika mycket om man inte får genomföra en abort?

    De flesta som gör abort lever i par så om barnet föds påverkar det ju kvinnan och mannen på samma sätt.

    Om man inte är ett par blir ju mannen lika mycket förälder som kvinnan.
    Män blir ju lika mycket pappor ofrivilligt som kvinnorna om inte abort kan göras.
    Vad har att sex inte är en mänsklig  rättighet med att göra abort?
    I de flesta fall är bägge med på samlaget så det har inget med rättighet att göra.
    Ofta tar man ett gemensamt beslut, dvs att göra abort eller att föda barnet och då är bägge föräldrar.
    Så männen förlorar ju lika mycket som kvinnorna om man inte får göra abort, dom blir föräldrar mot sin vilja.
    Det är ju inte bara kvinnorna som förlorar på om det inte gick att göra abort.
    "förlorar på"? :o Vilken fruktansvärd människo- och livssyn du har!

    För övrigt trodde jag att den allmänna åsikten i Sverige var, att kvinnor bestämmer över sin kropp. D.v.s. att det INTE är för männens skull de ska göra abort? Som det är idag så pressas tyvärr många kvinnor till abort av den blivande barnafadern, och det tycker jag är hemskt.

    Han kan t.ex. hota med att gå och inte ta något ansvar alls för barnet - utom det lagstadgade underhållet - och om hon då är rädd att inte kunna klara ett barn själv, så har hon inget annat val än att göra abort. Det är HEMSKT! Om abort däremot inte skulle finnas, så skulle det här inte hända. Då skulle även männen få finna sig, och i de allra flesta fallen skulle det gå bra - precis som det gjorde på 1950-talet, när de unga paren som inte kunnat vänta med sex, helt enkelt fick gifta sig. Och bli föräldrar. Och växa upp. Det blev även en motivation för den unge mannen att göra klart sina studier, skaffa sig ett jobb, bygga sig ett hus, göra karriär... 

    Jag tror faktiskt att ALLA förlorar på abortmöjligheten. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (För) skrev 2022-01-15 12:12:34 följande:

    Jag själv har aldrig varit ?emot? abort förrän jag själv skaffade barn. Och med emot menar jag såklart för egen del.

    Det räcker att läsa lite trådar här på familjeliv om diverse relationsproblem och ickefungerande bonusfamiljer för att tycka abort borde vara självklart.

    Det finns hur många barn som helst som lever i misär, det är för mig många hundra gånger värre än att alla som vill gör abort om så så sent som vid gränsen.

    Det sker nog extremt få aborter där båda både vill ha barnet och har de förutsättningar som krävs för att ge barn en bra uppväxt.

    Sen tycker jag man ska göra det så snart som möjligt och inte dra ut på det, har själv aldrig behövt göra det valet så kan ju inte riktigt veta vad man går igenom för något inför ett sådant beslut.


    Ja, fast just styvfamiljsproblemen skulle inte försvinna för att aborterna försvann. De brukar bero på att folk önsketänker, flyttar ihop med en ny partner alldeles för tidigt - utan att ta hänsyn till hur barnen påverkas ("om mamman mår bra så mår barnen bra, och Larsa får mig att må bra"). Och sedan dessutom ofta - fullt medvetet - skaffar "det lilla gemensamma kärleksbarnet" som man tror ska "knyta ihop de två familjerna till en". Så funkar det inte. 

    ...vi har för övrigt haft fri abort i Sverige i nästan 50 år nu, så om bristen på fri abort skulle vara orsaken till alla familjeproblem, relationsproblem och barnrelaterade problem, så skulle det över huvudtaget inte finnas några sådana problem i dagens barnfamiljer. Och i generationen över den, skulle det inte ha funnits heller. Så enkelt var det inte! En attitydförändring mot mer ansvarstagande, mot äktenskap och kärnfamiljer, och en strängare syn på sexuella relationer överlag - är det enda som hjälper. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Smurf) skrev 2022-01-15 12:20:06 följande:
    Om abort inte skulle finnas, så skulle kvinnor dö i utomkvedshavandeskap.

    Om abort inte skulle finnas, så skulle kvinnor tvingas föda barn med tillstånd som inte är förenligt med liv. Akrani är ett exempel.
    Vid utomkvedshavandeskap opererar man bort äggledaren. Det är inte en abort. Embryot skulle ju dö ändå, när äggledaren sprack.

    Jo, jag tycker också spontant att det känns onödigt att vänta in att ett barn, som inte kan leva utanför livmodern, ska födas. Just vid sådana tillfällen, tycker jag att man ska kunna få abort. Fast å andra sidan så är detta inte heller glasklart. Jag läste ett reportage ifrån Polen nyligen, där den nya stränga abortlagen gjort att kvinnor just måste vänta in den naturliga födelsen av sådana barn.

    På grund av detta har man inrättat särskilda "spädbarnshospice", där mamman föder barnet, hon (och även pappan om han är närvarande) får hålla det i famnen tills det dör (ibland lever det också några dagar), hon hinner få lite minnen ifrån det, hon får med sig en hårlock och ett hand- eller fotavtryck, barnet hinner nöddöpas vilket kan kännas väldigt bra om man är troende (som de flesta är i Polen, och det kan få en grav. Kvinnan blir också "mamma" vilket för en del kan kännas viktigt livet igenom, om de inte får några fler barn. 

    Faktum är att i alla fall kvinnorna de intervjuade i tidningen, sa att de inte hade velat vara utan det här, och att det var bättre än om de hade beviljats abort, vilket var vad de hade önskat förut. Förmodligen mår de bättre i längden också, när de har fått ett värdigt avslut med sina barn. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2022-03-27 08:11:18 följande:

    Tvingats? Av vem?


    Massor av unga flickor tvingas till abort av sina föräldrar, och massor av vuxna kvinnor tvingas av sina män/pojkvänner/dejter. Det är därför jag tycker att en abortsökande kvinna ska vara tvungen att ha minst ett samtal med någon professionell person (läkare, barnmorska, kurator, socionom, psykolog, whatever), och att detta ska vara i enrum. Ingen förälder eller blivande barnafader med i rummet. 

    Och den professionella personen ska försöka utröna om aborten verkligen är kvinnans egen önskan, eller om hon är pressad till det. Den professionella personen ska upplysa om vilket stöd en ensam mamma kan få i Sverige, för alla vet inte det. Det måste också finnas en beredskap för att omedelbart ta kvinnan till ett safe house med poliseskort, och kvinnan måste tilldelas en kontaktperson som hon kan kontakta dygnet runt - om hon ska våga bryta med hela sin familj och släkt och satsa på sitt barn i stället. För så kan det vara för vissa. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2022-03-28 22:07:34 följande:

    Jag fattar inte.
    Ni tycker embryon borde ha lika mycket rättigheter som mamman, att abort är mord -men vid våldtäkt går det bra. Hur får ni ihop det?


    Så är det väl alltid, att man har mer förståelse om människor gör saker, som egentligen är olagliga, fula eller hemska, om de gör det p.g.a. mycket svåra omständigheter. Jag kan t.ex. förstå att svältande människor i Ukraina har plundrat butiker och övergivna hem i jakt på mat. Men jag kan inte acceptera om någon jag känner i rika Sverige gör det - här kan vi ju alltid gå till soc och få åtminstone akut-matkuponger. 

    Jag kan också förstå människor som äter människokött i tider av yttersta svält. Men inte dom som gör det som en "häftig" ritual i en svart mässa eller liknande. 

    På samma sätt kan jag förstå att en kvinna inte vill föda sin våldtäktsmans barn, och ju värre omständigheterna var kring våldtäkten, desto svårare skulle det vara att ta barnet till sig, naturligvis. Tänk en överfallsvåldtäkt t.ex., flera främmande gärningsmän som drar in dig i en bil, eller bryter sig in i ditt hem om natten...

    Jag tror att det skulle vara väldigt svårt att separera barnet som individ, ifrån den biologiska fadern, särskilt om barnet blev likt honom. I vårt knasiga land är lagarna dessutom så, att våldtäktsmannen skulle kunna få umgängesrätt med barnet, kunna hänga sig kvar i landet och slippa utvisning "för att barnet har rätt till sin far", man skulle bli tvungen att samarbeta med honom o.s.v..

    Jämför detta med "nu har min man och jag redan bokat en sol-och-bad-resa, och den skulle bli förstörd om jag skulle vara gravid då. Jag vill vara slank och fin i bikinin. Så det får bli abort". 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2022-03-28 22:42:02 följande:

    Fast era argument faller ju.
    Är det mord är det lika mycket mord efter en våldtäkt.
    Lider embryot gör det ju det lika mycket oavsett anledning till varför det aborteras.

    Känslo- eller s.k. moralargument fungerar inte. Det finns ingen gemensam linje att följa där, så bättre att hålla oss till forakning och vetenskap istället.


    Fast även om man har dödat en född individ, så vägs ju förmildande omständigheter in.

    En flicka från hederskultur, som riskerar att bli mördad av sin far och sina bröder om de upptäcker att hon blivit gravid, som lyckas snöra in magen och dölja den hela graviditeten, och sedan går ut i skogen när hon känner värkarna, föder barnet, stryper det och gömmer kroppen - skulle dömas för brottet "barnadråp", vilket officiellt ger fängelse men oftast ändras till samhällstjänst och övervakning om kvinnan är tidigare ostraffad. Detta p.g.a. att hon handlat "i svårt trångmål".

    En svensk kvinna däremot, som gjorde samma sak för att hon bara inte ville ha barn just nu, skulle dömas för mord till ett minst 12-årigt fängelsestraff.
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 23:00:48 följande:
    Det kan mer kallas psykiskt självförsvar.

    Om det där var till mig, så har jag aldrig gjort en abort. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-28 23:18:18 följande:
    Fast även om man har dödat en född individ, så vägs ju förmildande omständigheter in.

    En flicka från hederskultur, som riskerar att bli mördad av sin far och sina bröder om de upptäcker att hon blivit gravid, som lyckas snöra in magen och dölja den hela graviditeten, och sedan går ut i skogen när hon känner värkarna, föder barnet, stryper det och gömmer kroppen - skulle dömas för brottet "barnadråp", vilket officiellt ger fängelse men oftast ändras till samhällstjänst och övervakning om kvinnan är tidigare ostraffad. Detta p.g.a. att hon handlat "i svårt trångmål".

    En svensk kvinna däremot, som gjorde samma sak för att hon bara inte ville ha barn just nu, skulle dömas för mord till ett minst 12-årigt fängelsestraff.
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 23:00:48 följande:
    Det kan mer kallas psykiskt självförsvar.

    Om det där var till mig, så har jag aldrig gjort en abort. 
    Alltså: även brottsrubriceringarna blir olika, inte bara straffet. "barnadråp" respektive "mord".
  • Anonym (XXX)
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 23:00:48 följande:
    Det kan mer kallas psykiskt självförsvar.
    Glöm mitt förra inlägg, nu fattar jag! :)

    Ja, man skulle nog kunna bli psykiskt sjuk, om man hade råkat ut för en överfallsvåldtäkt, kanske av flera främmande män, blivit misshandlad, eller bortförd och inlåst någonstans och våldtagen upprepade gånger... och sedan vara tvungen att gå och vänta in förlossningen i nio månader. Det vore inte humant att tvinga en kvinna till det. 

    Fast det finns faktiskt några fina historier på nätet, om kvinnor som har blivit gravida efter en sådan hemsk våldtäkt, men som bestämt sig för att föda - och där det har gått bra. Men då har de varit troende (de som jag har läst), och det hjälper dem nog i att se barnet som en individ, med en odödlig själ som inte kommer från den biologiske fadern, utan från Gud. De tänker inte så mycket på DNA, gener, arv kontra miljö...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-03-31 18:09:00 följande:

    En del män utövar ett tryck på kvinnor då de vill att de ska göra abort eftersom de faktiskt kan göra det, vilket bla beror på att det är fri abort i 18 veckor här. På det viset underlättas ju för dem att få sin vilja igenom, även om det på papperet är kvinnan som bestämmer de veckor det är fri abort. Såna fall har det funnits många. (och t.ex. män som ilsket säger "hon kan inte tvinga mig att bli pappa".)


     


    Visst är det så. Om abort inte skulle vara lagligt, skulle ytterst få män gå så långt, som till att försöka pressa sin flickvän, älskarinna eller KK till en illegal abort. Det "finns" liksom inte. Men i och med att det inte bara är lagligt i Sverige, utan dessutom i media, skolan och nästan överallt annanstans behandlas som något helt naturligt, ingen big deal, det förnuftiga alternativet om mannen och kvinnan inte är överens - så kan båda han och hon känna, att han har rätten på sin sida. 

    Det läser man faktiskt ofta här på Familjeliv, yttranden som "jag tycker att det är fel att föda barnet, om pappan inte vill ha det". 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Ö) skrev 2022-04-01 21:04:58 följande:

    Personligen tycker jag abort är hemskt när det används för att fostret inte duger pga kön eller "perfektion" - när man väljer bort trots från början önskad graviditet. Att göra abort pga slarv känns för mig ledsamt samtidigt som det är tur att barn inte tvingas födas från början oönskade. Abort för mig borde endast användas efter våldtäkt, när preventivmedel inte fungerat eller när foster är svårt sjuk. 


    "när preventivmedel inte fungerat"? Det finns ju massor av fall där etablerade par använder preventivmedel, för att de vill glesa ut barnen så de inte kommer så tätt, eller för att de vill skjuta upp den första graviditeten så att de hinner uppleva lite partid på tu man hand först, eller bli klara med sina utbildningar, eller spara till insatsen på ett hus. Förnuftiga anledningar - MEN absolut inte orsaker att ta bort ett friskt, levande barn. Då får man prioritera om, och inse att det inte alltid blir som man tänkt sig - men att det kan bli bra ändå!
  • Anonym (XXX)
    molly50 skrev 2022-04-02 16:08:43 följande:
    Ja,och det är ju det som är så fel.
    Ingen ska kunna bestämma över någon annans kropp.
    Det är vad jag menar.
    Det blir ju så i praktiken, eftersom det inte ens finns något obligatoriskt samtal med kvinnan före aborten, där hon får vara ensam med någon professionell personal, så att hon skulle kunna berätta att hon inte vill göra aborten, och att hon behöver stor och omfattande hjälp att genast komma ifrån maken/pojkvännen/föräldrarna och få skyddat boende, och all den hjälp och det stöd hon behöver för att kunna gå igenom graviditeten, föda och ta hand om sitt barn på ett säkert sätt. För vissa kan detta dessutom handla om liv och död för kvinnan/flickan och inte "bara" för fostret.

    Känner hon inte att hon kommer att få den hjälpen, och att hon kan lita på den, så blir det ju abort då hon inte har något annat val. Sedan har hon kanske samvetskval resten av livet, tänker på hur stort barnet skulle vara nu, om det skulle vara en pojke eller flicka, hur det skulle se ut och vad det skulle heta...
  • Anonym (XXX)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2022-04-02 17:04:04 följande:
    Men det förekommer att män göra ändå och de lyckas. Så du har fel i att abort inte blir mannens frihet.
    Ja, jag skulle säga att det främst är männen som har glädje av aborträtten. Genom den slipper de växa upp, klippa sig och skaffa sig ett jobb och ta ansvar för en familj... Hur kvinnan mår efteråt är det ingen som bryr sig om. 
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?