Inlägg från: Anonym (Chiffong) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Chiffong)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Tycker inte att någon som inte har möjlighet att bli gravid ska ha en åsikt i det hela. Sen är jag också tveksam till att någon som aldrig genomgått en förlossning borde ha en åsikt om aborter. Vad gäller just män, så är det provocerande eftersom de i så fall skulle ha åsikter/ bestämma/ stifta lagar över kvinnors kroppar.

sen så är det ingen svart-vit fråga. Jag kan se bådas sidor i det.

• Anonym (Chiffong)

i Sierra Leone dör var 10e kvinna i barnsäng. att vara gravid och föda barn är ingen barnlek s a s. Att vara gravid och föda ett barn måste vara en medveten handling. Har du inte kapacitet till det så har du inte heller rätt att bestämma över någon annan. Därför är det så provocerande att se ett gäng gamla gubbar fotograferas när de signerar en ny lag i usa.

sen så är jag också vegan. Kan inte se kopplingen till aborter.

• Anonym (Chiffong)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2022-12-12 13:39:28 följande:

Tillägg till mitt svar: I Sierra Leone föds det väl ca 5,8 barn per kvinna bland de utan utbildning, och 3,0 bland de med minst gymnasieutbildning. Självfallet ökar det riskerna för kvinnor i den förstnämnda gruppen. Där är en nyckel till lägre mödradödlighet utbildning och lägre nativitet. Och sådana mål kan då nås på andra sätt än med aborter.

Men den situationen har vi inte här. Jag talar framför allt som aborter i Sverige och jämförbara länder.

du har inte varit gravid eller fött barn. du pratar dessutom om bekvämlighetsaborter. Det är uppenbart för mig att du inte borde ha en åsikt i ämnet. Ingen kvinna genomgår en abort lättvindigt. Det kan jag med all säkerhet säga. dina fördomar och okunskap gör dig olämplig som debattör.

du tycker att din veganism ska kunna kopplas till kvinnors förbud till aborter. Det tycker inte jag (som också är vegan) ponera att aborter förbjuds. Då kommer antalet olagliga aborter öka vilket leder till dödsfall, även mödradödligheten kommer att öka. Inte så mycket PRO-life där. Du värderar i så fall en icke-livsduglig cellklump mer än en livsduglig kvinna.

• Anonym (Chiffong)
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-12 16:04:46 följande:
    Borde inte det vara bättre att kvinnor struntar då i att göra en olaglig abort för hon riskerar annars dö under aborten? 
    du förstår inte heller problematiken. 
  • Anonym (Chiffong)
    Anonym (Aborter) skrev 2022-12-13 12:44:53 följande:
    Aborter är inte som exempelvis om en kvinna föddes med småbröst eller man med liten kuk.
    Det är konstigt att det enda argumentet du har mot abort handlar om att sjukvård vid sexrelaterade åkommor är fel och orättvist på grund av att du själv inte har tillgång till sex.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?