Inlägg från: Anonym (Fuling) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fuling)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Anonym (Aborter) skrev 2023-04-17 11:35:23 följande:
    Då hade man kunnat bestämmt av att sex ska fördelas rättvist mellan könen då biologi ska man inte gå efter. 

Ah, där visade du vad som egentligen driver dig, bitterhet mot kvinnor

Du bryr dig inte om liv, du vill att lösaktiga kvinnor skall bli straffade för sina synder. 

Kan försäkra dig att alla läkare som har sett resultat av illegala aborter är för fria aborter.

• Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 11:02:51 följande:
    Jag menar att det inte är diskriminering för biologin ser ut så och många accepterar andra biologiska saker utan att de snackar om diskriminering 
    Diskriminering? Det är du som upplever dig diskriminerad men du är inte det. Du har sett till att straffa dig ut men kan inte acceptera det. Det är skälet till ditt kvinnohat.
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 11:29:17 följande:
    Det handlar inte om att kvinnor enbart ska ha det sämre än männen för kvinnor kan också ha fördelar för sin sexualitet
    Va? Fördelar? 
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-18 11:54:09 följande:
    Alla läkare är inte alls för aborter. 
    Och det är ju naturligt att personer som bryter mot lagen anser det är okej med aborter 
    Alla läkare, eller åtminstone de som inte fanatiska katoliker, som har sett vad illegala aborter ställer till med är för fria aborter.

• Anonym (Fuling)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-04-18 23:35:32 följande:

Därför att de tror att man är en kvinnomotståndare om man ifrågasätter någonting med abort

Jag tror att det finns många olika bakgrunder till att många ogillar abortmotståndare.

Jag är själv för abort men jag förstår absolut vissa argument mot. Jag förstår de som tycker att det är mord men håller inte med förrän fostret är livskraftigt utan att behöva prenatala insatser. Sedan finns det andra orsaker till abort även efter den tidsgränsen om det finns allvarliga sjukdomar.
    Jag anser inte att vi skall rädda allt liv bara för att vi nu har kunskap och resurser men det är en annan diskussion.

Mitt ställningstagande bygger på att när abort var förbjudet, hindrade detta inte desperata kvinnor från att söka upp illegala kliniker eller ge sig på livsfarliga "huskurer" som skadade massor av kvinnor för livet. Det är så¨desperata människor beter sig.
    Så ett abortförbud enligt mig, är ett "Ja" till att vi återigen börjar få kvinnor som dör för att de har fått en smutsig galge uppkörd i underlivet. Så drastiskt är det.

Gillar jag att vissa kvinnor använder abort som preventivmedel? Nej, tycker väldigt illa om det men det är inte straffbart att vara korkad. 

• Anonym (Fuling)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-04-21 08:36:06 följande:

Det låter ju som att det är OK att mörda om man har goda skäl? Det är av någon tillräckligt stark anledning inte OK att döda fostret efter en viss stadie, men har man goda skäl så kan det passera? Tänk om man har goda skäl på en en född bebis eller människa som man av starka skäl tycker är obekväm och bäst för alla om den försvann?

Varför tycker du illa om att använda abort som preventivmedel?

En gravid kvinna är riskerar att dö, du måste välja att rädda barnet eller kvinnan. Vad väljer du och varför.
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-04-23 11:56:20 följande:
    Aha ok, var det vad du syftade på i ditt inlägg 527 som jag svarade på där? Att det skulle handla om att en av dem måste dö? Det är svårt att svara på vem just jag personligen skulle välja, beror ju på om jag bryr mig och så, vem det är, vad det är för situation osv. Kanske inte skulle rädda någon av dem. Men jag förstår faktiskt inte hur det är relevant vem jag skulle välja, det svarar ju inte på vad jag frågade om dina resonemang.
    Du har en inställning som är orealistisk.
    Abortförbud innebär en massa obekväma situationer vilket många fall i Irland har visat, underåriga våldtäktsoffer som tvingas att föda resultatet av övergreppen.
    Illegala aborter utförda av klåpare. Räcker liksom inte att säga att du inte bryr dig. 
    Du kan inte ens ta ställning i en hypotetisk frågeställning.
    Du förstår inte att man kan tycka att aborter är beklagligt men att alternativet är så mycket värre.
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-04-23 14:11:45 följande:
    Min inställning är inte relevant utan jag frågade dig om DITT renonemang men du har inte svarat på mina frågor
    Och jag frågar om din?
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-04-25 20:53:43 följande:
    Det kan visst vara straffbart att vara korkad, exempelvis vållande till annans död, etc. 
    Handlingen är straffbar, inte IQ
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-01 15:36:40 följande:
    Tänkte på det du beskriver: Var det verkligen så i Sverige 1974 - och ändrades den 1 januari 1975 till "ett paradis"? Jag är  gammal nog att ha levt 1974, och jag minns det inte så.

I sverige åkte man till Polen för att utföra aborter innan. De som kunde dvs.

Var barn 1974 så har inget minne av själva företeelsen som sådan.
    Dagis var visserligen fullt av socialrealistiska sagor men kommer inte ihåg någon saga om "Moster åker till Polen".

Min grundinställning har sina rötter i hur en familjemedlem (läkare) berättar hur professorn i Rättsmedicin (vill jag minnas) chockade och förvånade samtliga sina läkarstudenter genom att visa bilder på misslyckade aborter utförda av klåpare.
    Professorn i fråga var tydligen stockkonservativ men alltså för abort eftersom alternativet var så mycket värre.

Jag ser inte det som "paradis" men väl ett humanare samhälle. Människor begår dumheter, hur hårt skall de drabbas?
    Blir det ett paradis enligt dig om vi nu förbjuder aborter och börjar äta växtbaserat?
    Uppnås Nirvana med lagboken och straff? 
    Nej jag har sett att du vill förändra inställning och medvetenhet och jag håller med dig. Det är den rätta vägen men med en förändrad inställning och medvetenhet så finns ju möjligheten till abort kvar...

• Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-03 18:01:05 följande:
    Ingen får bestämma över sin kropp. 
    Med din logik så kan man säga att kvinnorna valde bli gravid och nu vill de att samhället ska betala för deras aborter. 

Att det skulle vara något som kvinnorna helt bestämma är inte rimligt. 
    Då måste de själva ta ansvar för aborter och det skulle inte ha något med samhällets uppgifter. 
    Det finns inget annat där man får helt bestämma själv och skattepengar finanserar något.

Så om du råkar bli påkörd eftersom du tittade på din telefon istället för att se dig för så får du skylla dig själv? Ergo, samhället skall inte ta ansvar för din bristande uppmärksamhet.

På något sätt så kryper din bitterhet mot kvinnor in i alla argument

• Anonym (Fuling)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-04 10:37:30 följande:
    Det finns en principiell skillnad. I ett abortfall finns också en 3:e part - nämligen fostret.
    Och det är där den springande punkten är.
    När är fostret ett liv?
    När är det en människa?
    Är alla liv lika mycket värda?
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-04 17:40:37 följande:

Oavsett vad vi kallar det, människa eller annat, så tror jag att ett foster har ett stort värde under hela fostertiden, vecka 9-40, och att även ett embryo, vecka 1-8 är värdefullt. Biologiskt sett är det liv från dag 1. Jag mäter inte värde i någon enhet, (typ kg eller liter eller Newton etc ) men jag säger "tillräckligt värdefullt för att bry sig om".

Jag är för totalt icke-våld, totalt icke-dödande. Därför valde jag att inte bära vapen/ är vegan/ är abortkritisk/ är emot dödsstraff. Jag värderar inte bara mänskligt liv, fött och ofött, men även djurs liv.

Anser du att man skall bevara allt liv? Låt oss säg att det konstateras att fostret är missbildat så till den grad att om barnet föds så kommer det behöva vårdinsatser dygnet runt för resten av livet?
    Likaså, hjärndöd?
    Vården har fantastiska metoder men detta kräver resurser från det allmänna.
    Vi har möjlighet att hålla liv, rädda liv som bara för några decennier sedan var dömt att dö. Men är det önskvärt?
    Att bara vara PRO-life enligt mig, är att göra det väldigt enkelt för sig.
    Det fungerar i en värld med oändliga resurser, vi bor inte en sådan?
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-04 17:28:39 följande:
    Det kan påverka försäkringar. 
    Dessutom vill samhället att man ska själv också ta ansvar så man inte blir påkörd.
    En skillnad jämfört med att bli påkörd och graviditeter är att det är ingen rättighet att ha sex och att få barn, men det är en rättighet att kunna röra på sig. 

Försäkringar? Utveckla för jag ser inte alls kopplingen.
    Ja samhället vill att människor undviker olyckor, det är ofta så att dessa olyckor föregås av handlingar som är straffbara men vad jag vet så sker det dagliga olyckor ändå.
    Rör du dig på ett sådant sätt så du är en fara i trafiken och blir skadad så får du ändå vård. Du har rätt att röra dig i viss mån alltså. Ditt argument faller där alltså.

Likaså har du rätt att ha sex. Du får ha det med samtycke, om det sedan är med dig själv eller andra människor bygger alltså på samförstånd. Jag vet att du utgår bara från dig själv och att inte kvinnor ger dig sex och du vägrar inse att samtycke är det viktiga. 

Enligt ditt sätt att resonera så kan man säg att fotboll är ingen rättighet eftersom jag inte kan ta med en fotboll och spela med andra människor utan deras samtycke.
    Men inte fan argumenterar jag för att samhället skall förändras så att jag kan spela boll med vem som helst.

Detta utmynnar i ditt motstånd mot aborter då din bitterhet mot kvinnor som har sex och blir gravida inte skall ges möjlighet till abort. För dig så är det ett lämpligt straff.

• Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-05 12:45:46 följande:
    Jag har rätt att få säga något enligt lagen
    2. Det handlar om liv
    3. Det kostar skattepengar. 
    4. Sex är ingen rättighet och det gäller då alla. 
    5. Du säger själv att du vill bestraffa andra människor som du ogillar, och då plötsligt pådtår du att det är ett problem när du själv drabbas av liknade tänkande. 
    1. Japp, jag är anhängare av yttrandefrihet men om man säger något så måsta man vara beredd på mothugg, precis det som du och jag ägnar oss åt här.
    2. Vad handlar om liv? Vems liv?
    3. Jag betalar ruskigt mycket i skatt. Betydligt mer än jag belastar systemet. 1,3 miljoner människor i arbetsför ålder i Sverige arbetar inte eller kan inte försörja sig. Det är väl om något en viktigare fråga än aborterna?
    Skjutningarna gissar jag kostar samhället mer än aborter, vill du förbjuda sjukvård för skottskadade också?
    4. Sex är en rättighet men alla rättigheter kommer under vissa premisser.
    5. Vilka människor ogillar jag och vill därför straffa? Kan det inte vara så att de beter sig på ett sätt där de bryter mot lagen och jag inte ser något problem i att de straffas enligt lagen?

Skillnaden är att du vill göra abort till ett brott så att kvinnor som vill avbryta sin förlossning antingen blir straffade för aborten eller att de tvingas behålla barnet trots att de vill ha det?
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-05 12:59:15 följande:
    Jag har rätt att få säga något utifrån hur annat swr ut i samhället. 
    Du själv tycker det är okej att bestraffa andra människor som du ogillar. 
    Var säger jag att jag vill straffa människor jag ogillar?

Gällande kostnader
    Under 2022 genomfördes 35450 aborter. 96% av dessa var medicinska tidiga aborter. Totalt kostade aborterna runt 60 miljoner kronor inklusive sjukhusvård.

källa SCB

Mitt i Stockholm hänvisar till ett internationellt forskningsprojekt där de kommit fram till att en (1) skjutning kostar 75 miljoner?
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-05 14:23:19 följande:
    Då är det inget privat beslut från kvinnan. 
    Kvinnan vill använda andras pengar för att finansera mycket av hennes abort. 
    96% av aborterna kostar 1600 kronor? vänligen hitta annat argument.
  • Anonym (Fuling)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-05 16:01:48 följande:
    Nu tillskriver du mig åsikter jag inte har. I gränsfall får man alltid göra avvägningar. Jag talar om den stora huvudmassan av aborter, med  de mer genomsnittliga fallen.

Förlåt, det är svårigheten med skrift, avskyr halmgubbar så det var oavsiktligt. jag är uppriktigt intresserad av dina åsikter och tankar.
    Det är skillnad mellan de som säger sig vara för allt som är gott utan att ta ansvar.
    Ofta ikläder sig dessa personer något slags företräde och för gärna andra gruppers talan. Gärna vill de då att alla andra skall anpassa sig utan att själv behöva offra något.
    Typ, Jag tror gott om alla människor, ni måste därför sluta låsa era hem!

Jag var osäker på dig men uppfattar dig som stark idealist men en tänkande idealist. Jag är själv nog en utilaritrist och hänger inte riktigt med i dina tankar.

• Anonym (Fuling)
    Anonym (Fuling) skrev 2023-05-05 16:25:13 följande:

Förlåt, det är svårigheten med skrift, avskyr halmgubbar så det var oavsiktligt. jag är uppriktigt intresserad av dina åsikter och tankar.
    Det är skillnad mellan de som säger sig vara för allt som är gott utan att ta ansvar.
    Ofta ikläder sig dessa personer något slags företräde och för gärna andra gruppers talan. Gärna vill de då att alla andra skall anpassa sig utan att själv behöva offra något.
    Typ, Jag tror gott om alla människor, ni måste därför sluta låsa era hem!

Jag var osäker på dig men uppfattar dig som stark idealist men en tänkande idealist. Jag är själv nog en utilaritrist och hänger inte riktigt med i dina tankar.

Utilaritrist.. skall ju naturligtvis vara utilaritist Flört
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?