• Anonym (Mamma)

Finns det någon risk att han kan byta mot min vilja?

Har ett barn med en man som lämnade mig under graviditeten för en annan. Vi var mkt osams i början och han började ha umgänge först när barnet var 14 mån. Jag bestämde barnets förnamn eftersom han inte ville prata med mig då och han har inte sagt något negativt om dem. Barnet är idag 3 år och umgänget fungerar jättebra. Jag har fortfarande ensam vårdnad men vi tänker utöka till att ha barnet varannan vecka snart och då funderar jag på att godkänna gemensam vårdnad.

Det är en sak som oroar mig. Barnet har idag mitt efternamn och pappan vill att han ska byta till hans namn.

Barnet fick automatiskt mitt vid födseln eftersom han inte skrev på faderskapspapper innan han var 4 mån. Han har sagt hela tiden att han vill att barnet ska ha hans namn men jag har vägrat och han har inte drivit detta rättsligt men nu verkar det som att han tänker göra det.

Förutom detta funkar samarbetet bra och vi är överens om allt annat men detta oroar mig. Mannen har ett vanligt svenskt efternamn som jag inte tycker är fint (Jönsson) och jag har ett mkt ovanligt (danskt men lätt att uttala på svenska) efternamn och det betyder mkt för mig att mitt barn har mitt namn. Barnets förnamn är alla svenska namn men tilltalsnamnet är lite ovanligt och matchar mitt efternamn. Skulle det bytas till Jönsson låter det lite konstigt.

Han kan tänka sig ett dubbelnamn men jag vill inte att vårt barn ska heta Jönsson alls.

Ni kan tycka att jag har fel men har han någon rättslig möjlighet att få igenom detta? Han och barnet har en superbra relation som inte kommer påverkas om han får igenom detta.

Han har inga andra barn. Jag har ett barn med en annan pappa och det barnet har sitt pappas efternamn eftersom vi var gifta när hon föddes. Jag bytte tillbaka till mitt namn när vi skildes.

• Svar på tråden Finns det någon risk att han kan byta mot min vilja?
  • Anonym (1)

Så länge du har egenvårdnad kan han inte byta,vid gemensam ska båda vara överrens ( när barnet är 16 kan det byta själv) Sedan kan ju pappan alltid försöka och köra med en fulig och förfalska din namnteckning men grundregeln är att ni ska vara överrens vid gemensamvårdnad

• Anonym (.,kjh)

Varför gemensam vårdnad? Pappans möjlighet till umgänge påverkas inte av ifall han har vårdnaden eller inte. Jag och barnens pappa har gemensam vårdnad och trots att vi är överens så är det ett jäkla meck med papper etc som båda ska skriva på. Innan vi fick skolan att skicka oss varsitt papper så att vi båda kunde skriva på och skicka tillbaka på varsitt håll fick vi hålla på att böka med att ses osv. (Vi bor båda ca 40 min från skolan, men åt varsitt håll så mellan oss blev det en bit och det är rätt drygt efter ett tag att sitta och åka efter jobbet eller en helg för att få ett papper påskrivet och sen åka hem igen.)

Jag hade iaf inte bytt till gemensam vårdnad om jag haft enskild. 
    Som någon skrev, han kan skicka in papprena och hoppas att någon gör ett misstag och låter det gå igenom utan din underskrift, eller göra en fuling och förfalska din namnteckning. 

Jag har skickat in flyttanmälan med bara min underskrift och den gick igenom utan att de kontaktade pappan för att höra att det är ok. Nu var han ok med det, men seg med att skriva under pappret och skicka tillbaka det till mig men ändå, det vet ju inte de på folkbokföringen. 

Svar på tråden Finns det någon risk att han kan byta mot min vilja?