• Zun

Föräldraledigt INNAN barnet är fött

Man har ju rätt att vara föräldraledig en viss tid innan BF (sju veckor eller vad det nu är) men det jag undrar över är om man måste plocka föräldradagar då, eller om man kan vara föräldraledig utan ersättning från varken arbetsgivare eller försäkringskassa dvs vara hemma utan ersättning. Efter det att barnet ha fötts får man ju välja hur många dagar man plockar ut per vecka (åtminstone under första året utan att SGI förändras). Jag har iofs kvar dagar på den äldre tjejen, men om vi klarar oss rent ekonomiskt tänkte jag nog ta föräldraledigt utan ersättning i samband med semestern innan syskonet kommer. Fungerar detta?

• Svar på tråden Föräldraledigt INNAN barnet är fött
  • mammatill4

Du har ju rätt att vara hemma 60dar innan beräknat datum det borde ju vara ok...

• ebben

tror att du kan ta ledigt utan ersättning........det borde gå! För om man vill så behöver man ju inte ta nåt under hela 1a året man är föräldraledig om man inte vill,som du sa!
    Hör på FK!

• Zun

Veladis - jag vill _inte_ ta ut ersättning, utan vara hemma utan att det går bort föräldradagar.

• JCA

Jag tycker att det vore konstigt om det inte gäller samma regler som efter barnet är fött men det är ju lite luddigt på fk:s hemsida...

Föräldrapenning under graviditeten
    Föräldrapenningen ger ersättning i sammanlagt 480 dagar. Om du och barnets andra förälder har gemensam vårdnad har ni rätt till hälften var av dagarna. Som gravid kan du börja ta ut föräldrapenning från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning. Föräldrapenningen kan tas ut för hel, trefjärdedels, halv, en fjärdedels och en åttondels dag. Det innebär att du kan förkorta din arbetstid eller vara helt ledig från och med 60:e dagen innan beräknad förlossning.

Du kan ta ut föräldrapenning om du har graviditetsbesvär som exempelvis trötthet, svullna ben, allmän otymplighet och lättare ryggbesvär. Sådana besvär drabbar många kvinnor under graviditetens sista månader och föräldrapenningen är därför utformad så att alla kvinnor ska kunna vara hemma under den tiden.

• Zun

Precis JCA - "ta ut föräldrapenning" skriver de, men betyder det att det automatiskt räknas bort dagar, eller kan man "bara vara ledig"?

• mammatill4

Nej nej du måste anmäla vilka dagar du vill ta ut.

• ebben

man borde få ta utan ersättning! eftersom man inte behöver ta dagar alls hela 1a året!!

• Zun

Men det behöver man ju inte efter det att barnet är fött!?!????

• ebben

fråga FK för säkerhets skull!

Svar på tråden Föräldraledigt INNAN barnet är fött